Beef en Steak

Gasfles smoker?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lars
  • Startdatum Startdatum

Lars

Kooltjesharker
Vanmorgen liep ik deze gasfles tegen het lijf.
dbecc2cef16016f5ec50e1d197a141f7.png

Hij heeft een diameter van 33cm en de hoogte van de fles zelf is 1.20m. Totale hoogte is 1.30m.

Nu vroeg ik mij af of hier een beetje een leuke smoker van te bouwen is net zoals een ugly drum.

Iemand ide?n?

Mijn smokertje (mini wsm mod) heeft een diameter van 36 cm en daar merk ik vaak bij dat het wel op de grens is voor grotere stukken vlees (wat grotere stukken PP, lange ribben etc) . Dus als jem staand wil gebruiken zou ik in je overweging meenemen wat je wil gaan maken...

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Adrie zei:
Mijn smokertje (mini wsm mod) heeft een diameter van 36 cm en daar merk ik vaak bij dat het wel op de grens is voor grotere stukken vlees (wat grotere stukken PP, lange ribben etc) . Dus als jem staand wil gebruiken zou ik in je overweging meenemen wat je wil gaan maken...

Bedoel je op de grens qua formaat of warmte?

Lars zei:
Adrie zei:

Bedoel je op de grens qua formaat of warmte?
Formaat... Warmte gaat prima! Wat je trouwens wel vaak ziet is dan men dergelijke gasflessen omtovert tot offset smoker (dus liggend met nog een firebox eraan gelast). Maar das wel echt iets anders dan een UDS :)

Ok, ik zat er over te denken om met verschillende hoogtes te werken. Maar dan moet ik er misschien een ander soort q van maken.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ziet er wel mooi uit.
Ik denk dat ik eerst de binnen diameter van de gasfles zou willen weten om te kijken of er in die maat roosters te leveren zijn.
Anders moet je ze op maat maken of laten maken. :-?
En hoe en waar had je de ventilatie openingen gepland. :-?

Als je handig bent met slijptol, lasapparaat, boor en goed aan wat materiaal kan komen en kan beschikken over een werkplek.
Moet het wel kunnen.

In ieder geval een leuke uitdaging.

Ik gok dat ie 320mm binnenwerks is. Ventilatie aan de onderkant met 3/4" stalen afsluiters en een kolenrek dat dmv een deurtje bereikbaar is. Werkplaats is geen probleem. De bovenzijde wilde ik met een scharnier open laten gaan.

Wat je er ook van gaat maken, doe voorzichtig met boren en slijpen in een gasfles...

Tip van een ander forum:

tijdje met kraan open laten staan, dan kan er niks meer inzitten.
Met slijpen ook kraantje open, of beter er helemaal afhalen zodat er geen druk meer op staat.

Dan zit er nog gas in!

Haal de kraan eraf en zet hem eerst eens vol met water, dan is echt al het gas er pas uit.
Er blijft dan vaak nog een laagje olie/dieselachtig spul achter op de bodem.
Slijp dan een stukje waar je slijpen moet en laat het overtollige water er eerst uitlopen.
Laat een laag water op de bodem staan tijdens het slijpen.
Zo doe ik het als ik weer eeens een nieuwe gasoven maak.

Afsluiter gaat er zeker af. Vervolgens vullen met water en dan de afsluiter er weer op. Het zagen zal voornamelijk met een recipro of een decoupeerzaag gebeuren.

Terug
Bovenaan Onderaan