BasBQ
Beef en Steak

Fricandeau met Maredsous 8

 

Havenmeester

Vuurmaker
Berichten
73
De herfst is in aantocht en fricandeau met Maredsous 8 moet daar goed bij passen. Het originele recept is voor beenham uit de oven maar wat met beenham kan, kan ook met fricandeau. Om uitdrogen te voorkomen heb ik een eigen twist aan gegeven.

Recept:

- 1 kg fricandeau
- 1 flesje Maredsous 8
- 10 kruidnagels
- 6 eetlepels zonnebloemolie
- 4 eetlepels honing
- 2 eetlepels djion mosterd
- 1 eetlepel fijngemalen mosterdzaad
- pezo

De fricandeau:


Vervolgens vlees afgespoeld, drooggedept en de kruidnagels in de vlees gestopt. Toen een marinade gemaakt van Maredous 8, zonnebloemolie, mosterd en honing. Vervolgens fricandeau in een ziploc-back en voor 3 uur de koelkast in.



Het originele recept gaat uit van een ovenschaal. Om te voorkomen dat het magere vlees uitdroogt heb ik 1/3 van de marinade overgehouden en dit samen met bruine suiker en de kook gebracht en met wat ma?zena ingedikt en voila de mopsaus.....


Toen was het tijd om de OTP47 in te richten voor indirect (minion methode). Na enige tijd (veel wind) was de temperatuur mooi constant op zo'n 120 graden.
Intussen het vlees uit de koelkast gehaald, drooggedept, bestrooid met pezo.

Het vlees had een begintemp van 12 graden en na 30 min was dit de tussenbalans. Ik was vergeten folie onder het vlees te leggen omdat ik het vocht als jus wilde gebruiken. Hierna het vlees aan 1 kant gemopt (geen foto). Na 1 uur het vlees omgedraaid en de andere zijde gemopt. Als rookhout heb ik eiken gebruikt.


Na ongeveer 2 uur was de kerntemp 65 graden en heb ik het vlees van de Q gehaald en in folie ingepakt. Het vlees had een mooie bark.


Na 15 min folie uit de folie, kruidnagels verwijderd en aangesneden. Beetje jus er overheen. We aten er patat en sla bij.


Wat vonden we er van: een blijvertje! Heerlijk gerookt mager stuk vlees en de smaken proefde je goed terug. Mijn gasten vonden het super lekker en gingen met het recept naar huis (zegt al genoeg).
 
Potverdrie z?g!! dat ziet er smakelijk uit!!
Die gaat met stip op de inmiddels v??l  te lange todo!! :D
 
dat ziet er lekker uit Wouter, geloof graag dat je gasten happy waren
 
Zo...dat ziet er super uit! Moet me binnenkort ook maar eens aan fricandeau gaan wagen (naast die ander 999 dingen die nog moeten gebeuren ;) ).
 
1 woord

KWIJL
 
Mooi gedaan bedankt voor je recept staat nu op geslagen.
 
En de todo lijst wordt langer en langer  :)
 
Die fricando ziet er erg goed en mals uit weer wat geleerd .
 
Terug
Bovenaan Onderaan