BasBQ
Beef en Steak

Fotowedstrijd november 2016 "Bij de borrel"

Zappa zei:
Even een vraag over de inzending van Bonnie f.
In de voorwaarden staat: "Foto niet geshopt in wat voor manier dan ook".
Nu zijn al mijn foto's nabewerkt in Photoshop Lightroom dus de inzending van Bonnie f ook.
Wat betekent "in wat voor manier dan ook"? Ik kon het nergens vinden.

Zappa en Bonnie, prachtige inzending!

Met fotosjoppen wordt niet bedoeld het aanpassen van een witbalans of het contrast of de verzadiging, allerlei stappen die vroeger in een lab door de fotowinkel werden gedaan (achter de schermen) om tot een mooie foto te komen. Het gaat hier (volgens mij, hellup moddereters!) om retouches waarbij je foto's opkuist of mooier maakt dan in werkelijkheid. Lijkt mij helemaal niks mis met deze inzending... behalve dan dat die belachelijk goed is!  :p
 
hierbij mijn inzending.

appel / spek roosjes


het recept komt in high and fast
 
Volgens de regels:
- Wedstrijd loopt tot en met 31 oktober 2016, middernacht.
- De foto moet deze maand door jezelf zijn gemaakt en het gerecht moet van de barbecue/uit de DO komen.
- Foto niet geshopt in wat voor manier dan ook. Dit geldt ook voor filters van iPhone, Android etc. Apps!
- Je laat in een apart draadje zien hoe je het gerecht hebt gemaakt. En plaatst een link naar dat draadje bij je foto.
- Winnaar wordt bepaald door een Poll.
- E?n foto per deelnemer.
- De foto van de winnaar komt in de Hall of Fame.

Mij lijkt dus dat er geen enkele vorm van aanpassen is toegestaan, dus enkel de foto naakt vanuit je telefoon of camera.

Mij lijkt bij Bonnie f er toch een filtertje over te zitten, maar niet schieten aub ik ben maar een leek.  :D
Maar wow wat een prachtige inzending.  ;)
 
@ Danny.
Er zit niet zozeer een filter over maar het tafereeltje staat op onze eettafel met een LED lamp er boven. Dan krijg je heel onnatuurlijke kleuren en dat heb ik gecorrigeerd (witbalans). Verder heb ik het formaat bijgesneden tot vierkant. Het contrast is iets aangepast en de verzadiging is iets verhoogd.
Ik moet wel, want uit mijn camera komt geen kant en klare foto maar een RAW/DNG bestand. Dus moet ik nabewerken op een computer en dat druist blijkbaar tegen de regels in.
Ik laat het oordeel verder over aan de jury / moderator. 
 
Ahhhh kijk weer wat geleerd, ik leer hier elke dag weer bij. Het oordelen is idd niet aan mij en laat dit ook lekker over aan de gene die daar over gaan. Ik respecteer met diepe buiging je eerlijkheid en openheid. En nogmaals wauw wat een gave inzending.
 
Met alle respect voor de werkelijk prachtige foto hoor, maar als ik mijn eerlijke (en persoonlijke) mening mag geven, valt nabewerken ook onder "niet geshopt op welke manier dan ook"

Ik doe ook geregeld mee, maar ik pas de witbalans e.d. aan in mijn camera v??rdat ik de foto neem.
Achteraf exporteer ik in Lightroom de RAW foto onbewerkt (of via Wifi naar mijn telefoon, maar zonder ook maar iets aan te passen) om naar het .jpg formaat, omdat men de foto anders niet kan zien. (dus ja de pure foto, maar dan in .jpg formaat)
Als je RAW omzet naar .jpg hoeft je nog steeds niets aan te passen om het resultaat te zien.
Nabewerken moet niet voor het plaatje an zich, maar dat doe je omdat je je instellingen niet correct hebt staan, of uit gemak op b.v. automatische witbalans hebt staan. (En dat doe ik ook meestal, maar niet voor deze wedstrijd)

De foto's die ik voor mijn blog maak, doe ik altijd nabewerken, echter voor een foto van de fotowedstrijd, probeer ik een zo goede mogelijke instelling te vinden waarmee ik kan leven zonder deze na te hoeven bewerken.
Dat is immers de insteek van het "niet shoppen op welke manier dan ook"
Alle nabewerkingen die men vaak doet (witbalans, verzadiging, contrast, verscherpen, en belichting aanpassen), zijn allemaal alleen maar om de foto nog mooier te maken, en dat is dus fotoshoppen !

Niet shoppen zorgt er voor dat iedereen kans maakt, door alles laagdrempelig te houden (welke camera men ook gebruikt, of dit nu een telefoon is, of een Hasselblad).

Just my 2 cents  :-S (maar ik ben natuurlijk geen moderator )

Mac
 
Ik ben moderator, maar weet he le maal niets van fotografie. Maak kiekjes met mijn Iphone, en zet ze neer. Het antwoord zullen jullie dus niet van mij gaan krijgen. Sorry...
 
Vind het ook een superfoto, maar Ben het eigenlijk wel met Marcel eens. Je hoeft niet te bewerken vanaf raw. Denk dat die foto zonder bewerken ook nog wel mooi is.
 
Niet omdat we willen winnen. mocht de foto uitgesloten worden is het ook prima. Maar je moet raw-foto's door een programma halen (in dit geval lightroom) omdat je ze anders niet op het web kunt plaatsen. Dan volgen ook de stappen die je telefoon automatisch doet: namelijk de witbalans en contrast corrigeren. Het is geen fotoshoppen, geen kleurcorrecties etc.

Maar goed, de volgende keer neem ik gewoon mijn camera. We hebben er gewoon niet aan gedacht.

En wat ik zeg: als we uitgesloten worden, even goede vrienden en de volgende keer beter. We hebben er een hoop plezier aan gehad.............en lekker gegeten!
 
9c6e43b5736b1d29b8dd0fbd4a01e955.jpg

Deze is met mijn telefoon gemaakt.
 
Bonnie f zei:
Niet omdat we willen winnen. mocht de foto uitgesloten worden is het ook prima. Maar je moet raw-foto's door een programma halen (in dit geval lightroom) omdat je ze anders niet op het web kunt plaatsen. Dan volgen ook de stappen die je telefoon automatisch doet: namelijk de witbalans en contrast corrigeren. Het is geen fotoshoppen, geen kleurcorrecties etc.

Maar goed, de volgende keer neem ik gewoon mijn camera. We hebben er gewoon niet aan gedacht.

En wat ik zeg: als we uitgesloten worden, even goede vrienden en de volgende keer beter. We hebben er een hoop plezier aan gehad.............en lekker gegeten!


En daar gaat het toch uiteindelijk om.  :) !
 
We hebben even naar jullie vragen over wat we onder bewerken en photoshoppen verstaan.
Als je in RAW fotografeert en je past je witbalans en contrast aan dan is dat prima. Bij mensen die in een ander formaat fotograferen doet de camera dat voor je. Een uitsnede maken vinden we ook nog goed. Maar alle andere handelingen zijn niet de bedoeling.
Het is de bedoeling dat iedereen een kans moet kunnen maken. Dan nog zullen mensen die goed met camera's kunnen omgaan in het voordeel zijn, maar we hopen ook dat er niet alleen naar de kwaliteit van de foto wordt gekeken bij de fotowedstrijd maar ook naar originaliteit van het gerecht en het in beeld brengen van het thema.

Dat de regels niet heel scherp staan is omdat er in het begin niet veel mogelijk was en Instagram, VSCO e.d. net opkwamen en je opeens extreme filters over foto's zag. We willen het laagdrempelig houden en met een hele bak aan regels staat het al snel iedereen tegen.

En we vinden het ook niet erg als je de bewerkte foto laat vervallen en er een andere versie (minder ver bewerkte versie) voor in de plaats neerzet hoor.

Ik hoop dat dit het voor iedereen duidelijker maakt en dat jullie je er zo in kunnen vinden. Zo niet slijpen we de regels bij :D
 
Dank voor de duidelijke uitleg !

Vrgr,

Hans.
 
Dank voor alle moeite! Sorry voor het gedoe! Het was natuurlijk niet de bedoeling om het over fotografie ipv over eten te hebben. Zappa en ik zijn naast hobbykoks ook hobbyfotografen.

Ik kijk nog even naar de foto, vervang hem als hij niet binnen de normen valt en de volgende keer gebruik ik mijn eigen camera.

En nu ga ik die appel/spek/bladerdeegroosjes maken.  ;)
 
Voel je vooral niet schuldig, het was een beetje grijs gebied. Mooi dat het duidelijk is nu, top!
Kom maar door met al die lekkernijen!!!
 
Duidelijk Dennis.  :)

Misschien is het dan handig om de tekst " Foto niet geshopt in wat voor manier dan ook. Dit geldt ook voor filters van iPhone, Android etc. Apps!" aan te passen.
b.v. in "Foto niet bewerkt met filters zoals o.a. voor iPhone, Android, Lightroom en andere fotoprogramma's, echter corrigeren van WB, contrast, uitsnede e.d. is wel toegestaan.

Tis maar een idee, en kleine moeite om aan te passen, maar schept wel duidelijkheid voor toekomstige deelnemers (en huidige  ;;) ).

Mac
 
Ondanks het wel of niet gebruik van filters blijft het voor mij een mooie opmaak van een mooi gerecht, en wat er niet is kun je met een filter ook niet mooier maken!
Maar regels zijn regels en we zien wel of ie er bij het stemmen nog tussen staat!



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
avr zei:
Ondanks het wel of niet gebruik van filters blijft het voor mij een mooie opmaak van een mooi gerecht, en wat er niet is kun je met een filter ook niet mooier maken!
Maar regels zijn regels en we zien wel of ie er bij het stemmen nog tussen staat!



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Die Iphone foto vind ik ook al prachtig, sturen ze die toch in ;)
 
Mac zei:
Duidelijk Dennis.  :)

Misschien is het dan handig om de tekst " Foto niet geshopt in wat voor manier dan ook. Dit geldt ook voor filters van iPhone, Android etc. Apps!" aan te passen.
b.v. in "Foto niet bewerkt met filters zoals o.a. voor iPhone, Android, Lightroom en andere fotoprogramma's, echter corrigeren van WB, contrast, uitsnede e.d. is wel toegestaan.

Tis maar een idee, en kleine moeite om aan te passen, maar schept wel duidelijkheid voor toekomstige deelnemers (en huidige  ;;) ).

Mac

Gedaan!

Sorry Ceriel dat ik je berichtje heb aangepast ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan