Wie verzint zich een onderwerp om iets met chocolade van de Q te maken. Ik kom dan niet verder als toetjes en koekjes.
Laat ik nou met beide, behalve opeten, geen enkele feeling hebben.
Dan toch maar eens gaan googlen. Kom ik een recept tegen van kip in chocolade saus. Wie verzint zich dat nu weer.
Maar goed, weer wat extra research gedaan en voila een recept (van AH) gevonden van Pollo con molé poblano wat vrij vertaald
kip in pittige chocolade saus is.
Naar goed gebruikt heb ik het recept naar eigen goeddunken iets aangepast.
Voor de pittige chocolade saus (mexicaanse molé):
- 1 ui, 2 tenen knoflook, 2 el olie, 1/2 spaanse peper
- 2 tl gerookte paprikapoeder, 1 tl gemalen komijn, 1/2 tl gekneusde kruidnagel, 1/2 tl kaneel en 1/2 tl chilivlokken
- 200 ml water, 50 ml ketchup, 1/2 blokje kippenbouillon
- 40 gr, pure chocolade > 70%
Voor de pollo:
- 500 gr. kipdij filet. Gekruid met dezelfde kruiden als in de saus
Bijgerechten
- Paprika salade met limoen en koriander, gekookte witte rijst.
De Q opgestookt naar een dome temperatuur van 150 C. Ivm verbranding van de saus en de kip de temperatuur niet te hoog laten worden.
De saus gemaakt in een kleine skillet. Ui, knoflook, kruiden en spaanse peper gefruit in de olie. Vervolgens water, ketchup en een half bouillon blokje toegevoegd.
Lekker laten inkoken.
Daarna de chocolade toegevoegd en goed doorgeroerd.
Ik heb besloten om de saus niet glad te mixeren. Hou wel van een beetje structuur in de saus.
Molé warm gehouden in een ovenschaaltje.
Ondertussen de kippendijtjes langzaam laten garen tot een kerntemperatuur van 73 C. De mooiste stukjes geselecteerd en in de (schoon gemaakte) skillet gedaan.
Saus even doorgewarmd en over de stukjes kip geschept.
Ja, en dan komt het weer. Probeer maar eens een leuke opstelling voor een foto te maken. Is niet mijn dingetje....
Maar nu het eind resultaat qua smaak.
Dit was verbluffend lekker. Pittig en kruidig, maar niet overheersend en met een zachte structuur. Heerlijk. Nooit verwacht.
Is een aanrader en komt nog eens terug op het menu.
Laat ik nou met beide, behalve opeten, geen enkele feeling hebben.
Dan toch maar eens gaan googlen. Kom ik een recept tegen van kip in chocolade saus. Wie verzint zich dat nu weer.
Maar goed, weer wat extra research gedaan en voila een recept (van AH) gevonden van Pollo con molé poblano wat vrij vertaald
kip in pittige chocolade saus is.
Naar goed gebruikt heb ik het recept naar eigen goeddunken iets aangepast.
Voor de pittige chocolade saus (mexicaanse molé):
- 1 ui, 2 tenen knoflook, 2 el olie, 1/2 spaanse peper
- 2 tl gerookte paprikapoeder, 1 tl gemalen komijn, 1/2 tl gekneusde kruidnagel, 1/2 tl kaneel en 1/2 tl chilivlokken
- 200 ml water, 50 ml ketchup, 1/2 blokje kippenbouillon
- 40 gr, pure chocolade > 70%
Voor de pollo:
- 500 gr. kipdij filet. Gekruid met dezelfde kruiden als in de saus
Bijgerechten
- Paprika salade met limoen en koriander, gekookte witte rijst.
De Q opgestookt naar een dome temperatuur van 150 C. Ivm verbranding van de saus en de kip de temperatuur niet te hoog laten worden.
De saus gemaakt in een kleine skillet. Ui, knoflook, kruiden en spaanse peper gefruit in de olie. Vervolgens water, ketchup en een half bouillon blokje toegevoegd.
Lekker laten inkoken.
Daarna de chocolade toegevoegd en goed doorgeroerd.
Ik heb besloten om de saus niet glad te mixeren. Hou wel van een beetje structuur in de saus.
Molé warm gehouden in een ovenschaaltje.
Ondertussen de kippendijtjes langzaam laten garen tot een kerntemperatuur van 73 C. De mooiste stukjes geselecteerd en in de (schoon gemaakte) skillet gedaan.
Saus even doorgewarmd en over de stukjes kip geschept.
Ja, en dan komt het weer. Probeer maar eens een leuke opstelling voor een foto te maken. Is niet mijn dingetje....
Maar nu het eind resultaat qua smaak.
Dit was verbluffend lekker. Pittig en kruidig, maar niet overheersend en met een zachte structuur. Heerlijk. Nooit verwacht.
Is een aanrader en komt nog eens terug op het menu.