Beef en Steak

Fotowedstrijd, alles mag: Oepsies

Jet

Gemarineerd
Tijdens MOINK ball day hebben wij de MOINK ballen laten proeven aan onze Zuid Afrikaanse overburen.
Ze vonden ze erg lekker en het idee had wel wat weg van een Oepsie.
Een watte?? ..... Een Oepsie?? 🤷‍♀️
In Zuid Afrika zegt men:

'n Braai is nie een braai sonder 'n oepsie nie
(Een Braai is geen braai zonder een Oepsie)

Een Oepsie of Oopsie is een Zuid Afrikaanse "starter" die bij geen enkele braai (= Zuid Afrikaans voor BBQ) mag ontbreken.
Wat is het? Een gekonfijte kers in mijn geval een Maraschino kers, omwikkelt met een plakje ontbijtspek, gelakt met BBQ saus, een uurtje in de koelkast laten marineren en direct gegrild op de BBQ.
Je hebt ook bigarreaux, dat zijn van die droge gekonfijte kersen voor op taarten die je ook in verschillende kleuren kunt krijgen, maar die vinden wij echt niet lekker. De laksauzen die ze in Zuid Afrika gebruiken zijn allemaal op basis van Tomatenketchup en Worcester, hetzelfde als de meeste bij ons bekende Amerikaanse sauzen dus. in mijn geval een mix van Blues Hog en frambozenjam.
Mijn wederhelft zag hier geen heil in, die ga ik echt niet maken, maar ik was zo nieuwsgierig, die moet ik maken, al twijfelde ik wel erg of het wel lekker zou zijn.

DSC_4327.JPG

DSC_4331.JPG

DSC_4334.JPG

DSC_4335.JPG

DSC_4337.JPG

DSC_4340.JPG

DSC_4341.JPG

DSC_4349.JPG

DSC_4353.JPG

DSC_4354.JPG

DSC_4357_006export.JPG

Wat vonden we ervan?
in 1 woord GEWELDIG!! 😍 Dit is een blijvert 🥳
Ik (Wij) houden totaal niet van warm fruit en suikerklontjes zoet.
Maar door het hartige (zoute) van het ontbijtspek en de BBQ saus vindt er een smaakverandering plaats die wij op voorhand absoluut niet hadden verwacht.
Het zoute spek tempert de suiker, in de BBQ saus zit best nog wat zuur en peper, dit geeft er een frisse maar ook warme vleug over.
De gekonfijte kersen blijven overigens verrassend stevig, een lekkere bite 🥰

Dus wil je nog een verrassend voorafje van de bbq dan moet je deze zeker eens maken!!

Zoals je zelf al opmerkte een op het oog vreemde combi, maar het lijkt me wel een lekker klein hapje te zijn.. (y)

😋😋 @Jet . Zien er prima uit. Ga ik eens bewaren.

Dit is een mooi receptje, ga ik zeker eens proberen.

Zou denk ik als toetje ook prima kunnen met een bolletje vanille-ijs.

Zou er nooit op gekomen zijn , toch nieuwsgierig naar geworden 😄.

Wat tof Jet! Deze wordt ff bewaard 😉

Terug
Bovenaan Onderaan