BasBQ
Beef en Steak

Fotoverslag zelfbouw reverse flow smoker

Houtskool

Sprokkelaar
Berichten
26
Ook hier is het eindelijk zover! De start van een zelfbouw reverse flow offset smoker.

Ik heb diverse barbecues gehad maar nog geen waarvan ik zei: vet! Deze blijft en werkt goed.
Gezien de prijzen van reverse flow smokers heb ik besloten om er zelf een te bouwen.

Onderstaande bbq's heb ik reeds gehad of nog in bezit  ;)
- 3x Weber 57cm
- 1x T-Barrel smoker
- 1x KamadoLarge
- 1x Kamado Minimax
- 1x Offset 13" el cheapo
- 1x Cranenbroek offset 3mm


Over de reverse flow smoker;

- 180 liter tank
- 5mm staal
- vuurbox wordt 45x45x45 = 91cm3, 6mm staal  iets groter dan de 1/3 rule (=60cm3)
- Schoorsteen wordt iets groter dan 4" (11,5 cm diameter, 1,2 meter hoog)

Als het goed uitkomt dan zou ik graag twee roosters willen (just because  ;)) en als kerst op de taart eventueel nog een warming box op de vuurbox maar das extra.


Hebben jullie nog tip of tricks? Wat betreft afmetingen? Gat in de smoker - vuurbox? Die krijg ik namelijk nog niet helemaal goed berekend  :-S

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


6.jpg


7.jpg



de inspiratie;
TS70P_Meadow_Creek_Tank_Smoker_2-600x763.jpg




Ik hoor graag jullie reacties en bevindingen!

 
Heel veel succes en plezier met de bouw van je smoker.
Vooral veel foto's maken en hier delen ;)
 
Tjee,.... :-O wat een plan zeg.
Ik kan je geen ideeen geven maar wel zeggen dat ook ik de komende foto's  graag volg  ;)
 
Zo, daar zijn we weer! de afgelopen dagen tussen het vuurwerk door verder aan de smoker gewerkt.
Inmiddels zit de vuurbox aan de gaarkamer en is de eerste test stooksessie een feit. Hij werkt perfect! De pijp trekt goed en de smoker is snel en stabiel op temperatuur te houden.

De volgende stappen zijn om het gevaarte mobiel te krijgen zodat hij naar de zandstraler kan.

8.jpg


9.jpg


10.jpg


11.jpg


12.jpg


13.jpg


14.jpg


15.jpg
 
Goed bezig!
 
Goed onderweg met stevig laswerk, leren schort is ook bij deze hobby geen overbodige luxe zie ik. :D
 
Gaaf man! Nu nog een onderstel?
 
Gaaf apparaat heb je gemaakt. Als je het mij vraagt staat ie al op zijn plaats daar , en schreeuwt ie om vies gemaakt te worden Misschien iets hoger zetten voor het gemak. Blijf het stoere smokers vinden. Lijkt me een leuke ervaring mee te werken.
 
Daar zijn we weer! Afgelopen weekend zitten prullen voor het onderstel, nieuwe wielen gehaald en een aantal dingen kunnen hergebruiken.
Inmiddels heb ik de binnenkant schoongemaakt en in de olijfolie gezet en vollebak gestookt. (meer foto's volgen ;))

16.jpg


17.jpg
 
Schiet al mooi op. Mooi onderstel ook zo met die steigerbuizen.
 
Mooooooi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Steve
 
Terug
Bovenaan Onderaan