BasBQ
Beef en Steak

Foto topic van het Dutch Bacon Weekend 2013

Mike v R zei:
Dat zal me dokter leuk vinden. =))

Komt goed hoor, na je eerste behandeling krijg je hier vast ook wel een 'dotter'-badge! ;D

Afgelopen vrijdag stond er bij mijn slager trouwens een jonge vrouw voor me, die een hele zak puur buikspek (dus echt alleen het witte spul) meenam voor haar moeder. Nieuwsgierig vroeg de verkoopster wat haar moeder er dan mee deed. Nou, die kookte dat uit en dronk het vet tegen de bronchitis.... 
Op zich doen wij het hier dus helemaal niet zo slecht ;)


 
El Fumarole zei:
Afgelopen vrijdag stond er bij mijn slager trouwens een jonge vrouw voor me, die een hele zak puur buikspek (dus echt alleen het witte spul) meenam voor haar moeder. Nieuwsgierig vroeg de verkoopster wat haar moeder er dan mee deed. Nou, die kookte dat uit en dronk het vet tegen de bronchitis.... 
Op zich doen wij het hier dus helemaal niet zo slecht ;)

Enig idee waar deze mevrouw vandaan kwam Jeroen? Rusland/Oekraine of zoiets? Ik ben enorm ge?ntrigeerd door dit verhaal!
 
oehh .. steeds meer zin in woensdag ...!!
gisteren mijn kilootje even liefdevol gemasseerd, en de lucht weer laten ontsnappen ;)
 
Dominique zei:
Enig idee waar deze mevrouw vandaan kwam Jeroen? Rusland/Oekraine of zoiets? Ik ben enorm ge?ntrigeerd door dit verhaal!
In de verte klonk haar dochter (de vrouw die het spul dronk was er niet zelf) en beetje oostblokkerig.
Maarre...je gaat het toch niet nadoen he?
 
El Fumarole zei:
Mike v R zei:
Dat zal me dokter leuk vinden. =))

Komt goed hoor, na je eerste behandeling krijg je hier vast ook wel een 'dotter'-badge! ;D

Afgelopen vrijdag stond er bij mijn slager trouwens een jonge vrouw voor me, die een hele zak puur buikspek (dus echt alleen het witte spul) meenam voor haar moeder. Nieuwsgierig vroeg de verkoopster wat haar moeder er dan mee deed. Nou, die kookte dat uit en dronk het vet tegen de bronchitis.... 
Op zich doen wij het hier dus helemaal niet zo slecht ;)

Ik denk dat het dan een [haags] Vet Hagt [/haags] badge word ;)
 
El Fumarole zei:
Dominique zei:
Enig idee waar deze mevrouw vandaan kwam Jeroen? Rusland/Oekraine of zoiets? Ik ben enorm ge?ntrigeerd door dit verhaal!
In de verte klonk haar dochter (de vrouw die het spul dronk was er niet zelf) en beetje oostblokkerig.
Maarre...je gaat het toch niet nadoen he?

Nee, ik ga het niet nadoen, maar dan zat ik dus wel in de goeie hoek qua afkomst, grappig! Ik vind dit soort landwijsheden enorm interessant.
 
noskos zei:
OK, iedereen die mee heeft gedaan en zijn resultaten hier heeft gepost heeft als het goed is een plakje bacon ontvangen ;) Mocht ik je per ongeluk hebben over geslagen, laat het dan even weten, graag met een verwijzing naar je resultaten (ik word ook een dagje ouder ;) ) en dan maak ik het alsnog in orde.

Iedereen die ook aan bacon badge wil, volgende jaar, het tweede weekend in september heb je weer de kans :D

WoooooH! Coole badge! Thanks!
 
Met wat vertraging hier mijn maple cured bacon. Vorige week vrijdag uit de vriezer, zondag in de pekel, zondagavond in de koelkast en vanochtend eindelijk op het ei. Heb een eindproduct gemaakt, dus tot 72 graden.

qubavygy.jpg


Wat kipfilets mee gerookt.
qy4ybe9y.jpg


Tadaaaa...

9adesuda.jpg


betumage.jpg
 
Mooi spekkie hoor!!
 
Hier ook met wat vertraging mijn bijdrage.

Na een week in de koelkast te hebben gelegen was het zondag zo ver.
Totaal 1,8 kg buikspek verdeeld in 1 porties; 1 regular en 1 savory.

De keer vond de bereiding plaats met de UDS:


Zoals te zien was de controller aangesloten (en wat reserve meet apparaten).



De controller deed zijn werk uitstekend!
Temperatuur is heel stabiel op 107 graden gebleven.

Op een gegeven moment werden er verkeerde waarden vanuit de controller doorgegeven.
Op zich jammer; maar het is het belangrijkste dat de temperatuur stabiel blijft.

Het eindresultaat naar 2,5 uur:


en nog een:


De geur die van het spek af kwam deed me werkelijk watertanden...
Na het afkoelen heb ik de stukken vacuum verpakt. Morgen naar de slager om mooie plakken te laten snijden.
 
En dat fietsje op foto 1? Is dat om de stroom op te wekken van de meetapparaten? ;)

Ziet er erg lekker uit, vooruit dan maar weer!
 
Dominique zei:
En dat fietsje op foto 1? Is dat om de stroom op te wekken van de meetapparaten? ;)

Ziet er erg lekker uit, vooruit dan maar weer!


:) :) :) dat zou je haast denken....
Dat fietsje stond daar het minst in de weg.
Deze setup riep nog wel meer vragen op; joh is dat een bom of zo...:)
 
More bacon, yum!
 
Ziet er lekker uit! Hoop dat het net zo zal smaken.
 
Vandaag meteen mijn snijmachine geprobeerd (zie nieuwe aanwinsten topic). Werkt super! Enige nadeel is het schoonmaken achteraf...
nazybuma.jpg
 
Eindelijk ..... BIJNA !!!!.....

24u rusten in de koelkast ... :)

2013-09-18163746.jpg
2013-09-18163756.jpg


Morgen middag na het werk gelijk erop ..

Kan echt niet wachten :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan