BasBQ
Beef en Steak

forel roken weber Mastertouch premium

 

brem

Vuurmaker
Berichten
53
Hoi allemaal!

Ik heb gister een 2-tal mooie forellen mogen vangen in de plaatselijke vijver en wil deze zaterdag op mijn gemak gaan roken in de Mastertouch Premium.
Dit wordt mijn eerste keer vis roken op deze bbq.

De vissen zijn schoongemaakt en liggen in de vriezer te wachten tot het zover is. Ik wil ze vrijdagochtend uithalen voor het ontdooien :)

Nu lees ik veel verschillende verhalen over het pekelbadje, de manier van roken en de temperatuur.

Klopt het dat ik per liter water 50gr zout mag gebruiken (zo ja, nog advies over wel of niet jodiumhoudend zout, zeezout)?
gezien het in de weber ketel gaat wil ik het proberen met de snake en daar een aantal chunks rookhout op. Ik bedacht me dat dit een redelijke veilige manier is?

een graad of '90 zou voldoende moeten zijn voor het drogen en garen van de vissen maar klopt dit dan ook?

Graag hoor ik jullie mening en verbeterpunten :)
Groetjes Brem
 
Brem.
Er zijn vele manieren om forel te roken.
Ikzelf pekel mijn vissen savonds voor bereiding dag nadien in de namiddag.
Ongeveer 3% zout op gewicht forel plus water.
Verder doe ik kruiden in de pekel, dat varieert al gezien waar ik zin in heb.
Meestal is het wel peper en Pastis voor de anijssmaak.
Steranijs gebruik ik ook wel maar de Pastis lijkt meer smaak te geven.
Ik haal de forel een uurtje vooraf uit de pekel en droog ze goed af, langer drogen mag zeker, bloot in koelkast.
Voor de rook gebruik ik beuk chunks.
Ik steek mijn vis rond de 60 gr in mijn smoker en laat temperatuur dan rustig oplopen tot 90 gr, zo kan de vis eerst verder drogen en daarna garen.
Eens de vis gaar is, ongeveer 5 kwartier, minder ik de luchttoevoer en gooi ik nog extra houtsnippers in mijn kolen. Dat geeft een mooie kleur en extra rooksmaak.

IMG_20220603_171354.jpg
 
Zoals Ghost al aangeeft.
Sommigen gebruiken tot wel 100 gram zout per liter. Bij kort pekelen wordt de zoutheid bepaald door het perentage zout en de tijd dat het product in de pekel ligt. Eigenlijk een Brine.
Veel zout korte tijd, veel zout kortere tijd
Ikzelf doe ookaltijd wat suiker in de Brine/pekelbad dit om de scherpe randjes van het zout te halen, vuistregel voor suiker doe ik bijna altijd de hemft van de hoeveelheid zout.
Dit is ook wen beetje een Trial & Error.
Proberen en je bevindingrn opschrijven.
Ghost doet
Zo'n 20 uur met 3% zout, klinkt goed, gewoon proberen en probeer het eerst met een kleine batch
Ik verplaatst deze naar de rookkamer dit is geen recept
 
  • Leuk
Waarderingen: brem
Hoi @Ghost en @Ewald

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb (nog) geen rookton dus ik zal ze horizontaal in de weber moeten leggen.
Het ontdooien wil ik vanavond doen via de koelkast en dan morgenvroeg direct in de pekel
de bbq zal ik morgenmiddag opstarten middels een snake (vanwege de 60' tot 90' graden).
Ik heb nog mooie appelchunks liggen waar ik ik mee wil gaan stoeien voor de rooksmaak.
ik denk dat ik ongeveer 50gr per liter gebruik voor de pekel.
De vissen samen is ongeveer 600gr dus 50gr/liter is denk ik voldoende? dit weet ik overigens niet heel zeker. beetje natte vingerwerk zeg maar ..

ik lees over het ontdooien dat het 60 min tot 24u kan duren. gezien mijn relatief kleine vissen verwacht ik geen 24 vol te maken en morgenvroeg keurig ontdooide vissen heb voor de pekel. Nogmaals, het is puur proberen dit keer.... ^^
mocht ik iets over het hoofd zien hoor ik dat graag 🙃
 
Als ik mijn vissen savonds uit de vriezer haal zijn ze de dag nadien in de namiddag ontdooid.
Ik verpak ze meestal per 4.
Appelhout is goed van smaak.
Kers en beuk geven meer kleur.
Mooi goud 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: brem
Ook best uw rooster insmeren met olijfolie, anders plakt het vel aan de rooster.
 
  • Leuk
Waarderingen: brem
1 van de 2 forellen is over de kerntemp van 60’ graden heen. De andere is nog net geen 60’..
Ik vraag me af of je ziek kan worden van rauwe forel? Kijk rauw issie zeker niet meer gezien het niet meer glazig kijkt maar (vooral mijn vrouw) wil het zekere voor het onzekere 😊
 
Waarschijnlijk te laat met antwoorden 😉
Ik check meestal gewoon of de rugvin makkelijk los komt.
Dan zijn ze gaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan