BasBQ
Beef en Steak

Flat Ribs!

 

Eertie

Tondelzoeker
Berichten
15
Afgelopen zaterdag was het tijd om voor de eerste keer flat ribs te maken! Na het trimmen van het vlees was het tijd om het in een rub te zetten.
In plaats van zwarte peper (had ik helaas niet in huis) eens vier-seizoenen peper gebruikt. Dit samen met wat zout, knoflookpoeder en paprikapoeder zorgde voor een mooie mix!
IMG_0768.jpg
IMG_0769.jpg


Na zo'n 4,5 uur op de BBQ was het tijd om het vlees in te pakken en de kernthermometer te plaatsen.
IMG_0771.jpg


Het vlees daarna door laten garen tot een kerntemperatuur van zo'n 92 graden. Kwartiertje uit laten dampen en daarna een klein uur laten rusten.

Het resultaat mocht er zijn! De botten kon ik zo uit het vlees trekken en hierna kon ik het vlees mooi in plakjes aansnijden.
Prachtige, subtiele rookring en een heerlijk mals stuk vlees!

IMG_0777.jpg
IMG_0778.jpg
IMG_0779.jpg
 
Mooi eindresultaat, dat zal gesmaakt hebben, wat had je er verder nog meer bij 🤔
 
Mooi resultaat en in principe vrij vlot verlopen. Dacht dat het allemaal langer duurde. Op hoeveel graden hebben ze op de BBQ gelegen?

Dat uurtje rusten, koelt hij dan niet te fel af?
 
Ziet er goed uit, van welke rund is dit? Het lijkt redelijk mager op de foto's, was het niet droog?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Mooi eindresultaat, dat zal gesmaakt hebben, wat had je er verder nog meer bij 🤔
We hadden de hele middag al broodjes met smeersels gehad. Daarbij ook nog een Carne Asada gemaakt met tortilla’s!
Zal de volgende bereiding wat foto’s maken van het bord met bijgerechten
 
Laatst bewerkt:
Mooi resultaat en in principe vrij vlot verlopen. Dacht dat het allemaal langer duurde. Op hoeveel graden hebben ze op de BBQ gelegen?

Dat uurtje rusten, koelt hij dan niet te fel af?
Ja het ging ook best snel, uiteindelijk heeft het zo’n 6 uur geduurd tussen 110-120 graden. Het afkoelen viel mee. Na het uitdampen de folie er over en een theedoek. Daardoor bleef het wel goed warm!
 
Ziet er goed uit, van welke rund is dit? Het lijkt redelijk mager op de foto's, was het niet droog?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
Viel me alles mee! Het waren Ierse runder flat ribs van Beef & Steak. Zou jij andere aanraden? Misschien kan ik die dan een andere keer proberen :)
 
Viel me alles mee! Het waren Ierse runder flat ribs van Beef & Steak. Zou jij andere aanraden? Misschien kan ik die dan een andere keer proberen :)

Mijn eerste waren wagyu, die verpest je sowieso niet met zulk een hoeveelheid vet. De tweede waren Australische black angus grain fed, ook die waren verrukkelijk. Daarna twee keer van Ierse sherwood gemaakt maar die waren beide keren niet echt mals, misschien hadden die langer gemoeten. Ik zit nu te zoeken of ik iets lokaals kan vinden, maar het meeste lokale rundvlees is van dat broodmagere spul en dan worden ze sowieso droog


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Mijn eerste waren wagyu, die verpest je sowieso niet met zulk een hoeveelheid vet. De tweede waren Australische black angus grain fed, ook die waren verrukkelijk. Daarna twee keer van Ierse sherwood gemaakt maar die waren beide keren niet echt mals, misschien hadden die langer gemoeten. Ik zit nu te zoeken of ik iets lokaals kan vinden, maar het meeste lokale rundvlees is van dat broodmagere spul en dan worden ze sowieso droog


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Mijn eerste keer ga ik met dat magere BWB proberen. gewoon omdat ik het makkelijk kan krijgen en iets van €8/kg kost. Maar valt het tegen, moeten we wat anders proberen. De entrecote van de BWB met reverse sear is thans goed meegevallen.

Zou het helpen door die magere bv om het half uur in te spuiten met appelsap/appelazijn (50/50)?
 
Viel me alles mee! Het waren Ierse runder flat ribs van Beef & Steak. Zou jij andere aanraden? Misschien kan ik die dan een andere keer proberen :)

Ik heb er eentje van 1,8kg van BWB liggen wat niet heel veel vet heeft. Geen idee of het dan sneller gaat. Ik lees verhalen van 10 a 12u zonder inpakken en rond de 8u met inpakken. Maar vaak rond de 100°. Jij zat hoger in temperatuur.
 
Mijn eerste waren wagyu, die verpest je sowieso niet met zulk een hoeveelheid vet. De tweede waren Australische black angus grain fed, ook die waren verrukkelijk. Daarna twee keer van Ierse sherwood gemaakt maar die waren beide keren niet echt mals, misschien hadden die langer gemoeten. Ik zit nu te zoeken of ik iets lokaals kan vinden, maar het meeste lokale rundvlees is van dat broodmagere spul en dan worden ze sowieso droog


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Klinkt heerlijk! Dit was de eerste keer voor mij, dus ook niet meteen een groot of duurder stuk vlees gekocht. Maar nu ik weet hoe het werkt en smaakt ga ik wel eens naar een ander stuk kijken!
 
Mijn eerste keer ga ik met dat magere BWB proberen. gewoon omdat ik het makkelijk kan krijgen en iets van €8/kg kost. Maar valt het tegen, moeten we wat anders proberen. De entrecote van de BWB met reverse sear is thans goed meegevallen.

Zou het helpen door die magere bv om het half uur in te spuiten met appelsap/appelazijn (50/50)?

Ik denk dat je beter kan injecteren met een mengsel van gesmolten boter en bouillon ofzo. Of gewoon met gesmolten rundervet, kan je denk ik bij de slager wel kopen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
We hadden de hele middag al broodjes met smeersels gehad. Daarbij ook nog een Carne Asada gemaakt met tortilla’s!
Zal de volgende bereiding wat foto’s maken van het bord met bijgerechten

Oh je had de hele dag al zitten "happen en sappen"🥖🧀🌮🍻 ik vind foto's van heerlijk bereid vlees schitterend maar ga dan altijd nieuwsgierig worden wat mensen daar verder bij eten😜
 
Oh je had de hele dag al zitten "happen en sappen"🥖🧀🌮🍻 ik vind foto's van heerlijk bereid vlees schitterend maar ga dan altijd nieuwsgierig worden wat mensen daar verder bij eten😜

haha ja snap ik. We hadden al best wat op en dit vlees puur zo gegeten! Kwam denk ik ook doordat we een poos moesten wachten tot het klaar was. Dat in combinatie met de lekkere geur en het dorstige weer maakte dat we al lekker wat hadden genuttigd!
 
Ziet er lekker uit
Dat uurtje rusten zou bij mij niet lukken 😱😊
 
Terug
Bovenaan Onderaan