BasBQ
Beef en Steak

First time PP

 
 

Snerthond

Vuurmaker
Berichten
79
Volgende week zondag, de 21e December zullen Kevin2m4 en ik samen de eerste keer PP gaan maken. Na een heel seizoen verschillende soorten sessie's gedaan te hebben kennen we onze Webers goed genoeg om dit tot een succes te kunnen brengen.

Bij de lokale ambachtelijke slager is een procureur besteld van 2 kg. Deze is afkomstig van het Duroc varken. Het varken in kwestie is grootgebracht met oa olijfolie, waardoor ze extra smaakvol worden. Onder het motto marineer ze als ze nog warm zijn zeg maar  :D klik voor de site

We zijn van plan de hele run buiten bij de Q uit te gaan zitten, lekker opgewarmd met een lekker vuurtje uit de buitenkachel..Foto's en update's zullen live volgen.

De voorpret zit er al goed in, dus tot volgende week in dit draadje!
 
klinkt goed, succes er mee
 
Nu maar hopen dat het droog blijft....  ;)
 
Snerthond zei:
Onder het motto marineer ze als ze nog warm zijn zeg maar  :D
I love that quote  =))
Ben benieuwd naar de plaatjes straks.
 
Ik heb er zin in!!! We gaan het wedstrijdrecept van Noskos gebruiken uit het receptendeel, al twijfel ik nog een beetje over de rub die we gaan gebruiken. Ik heb nog een Afrikaanse rub staan van NoMU, die smaakt werkelijk fantastisch bij alle soorten varkensvlees waar ik hem op heb losgelaten! De vraag is hoe hij zal smaken in combinatie met de ge?njecteerde vloeistof, de glaze en de eindsaus.... Waarschijnlijk gaan we toch voor safe en gaan we nog een potje All Purpose BBQ rub scoren!

We zaten wel nog met een vraagje, namelijk over de snake die we gaan maken... Zou met deze temperaturen een snake van 3 lagen voldoende zijn om een 57cm WMT op de juiste temperatuur te houden? Of is dat al snel te veel? Ik heb werkelijk geen idee wat deze buitentemperatuur met de dome temperatuur doet t.o.v. een zomerse namiddag!
 
Vanmorgen om kwart voor 6 er uit, en verder met de voorbereidingen. Gisteravond de procureur ge?njecteerd en gerubt, en vanmorgen rond kwart voor 8 erop gegaan met een kerntemperatuur van 8 graden. We meten een groot verschil tussen de dome thermometer en de thermometer op het rooster. Namelijk 130/100. Moet wel bijgezegd worden dat de thermometer op het rooster (door een aardappel, raakt het rooster niet) een vleesthermometer van de Ikea is, en niet speciaal voor de oventemperqtuur. Maakt dit eventueel verschil?

Anyway, we zijn op weg en houden jullie op de hoogte!
 
Deze houden we nu ook aan. Het vlees zit nu op 53 graden, gaat lekker zo. We hebben er nog een paar kipfilets bij gedaan om te pullen bij de lunch. Heerlijk zo'n winter bbq!
 
succes  :)
 
Hier ging mijn Pork Butt er om 09:45 uur op... succes daar!
 
Ik ben zojuist thuis gekomen van een werkelijk fantastisch BBQ-dagje!! Man wat is Pulled Pork lekker! Pulled Chicken doet er trouwens niet voor onder, en met een totale bereidingstijd van 2,5 uur incl. marineren erg leuk om even tussendoor te doen!

De wekker ging om 5:45u vanochtend, wat wel even pijnlijk was op zondag! Toen ik mijn dekbed losliet en mijn voeten de grond raakte begon ergens toch wel wat twijfel te komen..... Waarom zijn we zo vroeg opgestaan??? Hadden we niet beter een uur of 2 later kunnen beginnen? Na de nodige koffie, het bij elkaar rapen van de laatste benodigdheden (Snerthond kwam er gisteren achter dat hij kolen en honing tekort kwam, de snerthond! :D) en een kort fietstochtje naar de andere kant van het dorp konden we om half 7 dan toch beginnen! BBQ klaar zetten, starter vullen, aansteken, snake leggen, vlees prepareren, en...... starter gedoofd! Valt ook niet mee op de vroege ochtend!  :p

Poging 2 verliep soepeler, waardoor we rond 8:15u dan toch ons stukje procureur konden verwarmen! Vanaf die tijd heeft Snerthond een uitgebreide fotorepo gemaakt, de rest van het verhaal mag hij dan ook uit de voeten doen!

Wat mij trouwens opviel was de ontzettend mooie structuur van het vlees. Toen ik zaterdag bij de lokale slager het vlees ging ophalen moest het nog van het varken gesneden worden. Het vlees is van te voren niet in tal van vrieshuizen opgeslagen voor een jaar of meer, maar dit varkentje liep een dag of 4 eerder nog vrolijk tussen zijn vriendjes en vriendinnetjes in de stal. Van boer naar slachterij, naar slager, naar consument... Klaar... Of d?t nu het verschil maakt of dat het Duroc varkens van zichzelf gewoon erg mals is weet ik niet, fit blijft dat tijdens het injecteren al bleek dat het erg mooi vlees was. De vloeistof liet zich vele malen makkelijker injecteren dan bij andere stukken vlees die ik eerder ge?njecteerd heb, het was mooi van kleur en de geur die ervan afkwam was gewoon heerlijk!

Het wachten is nu op Snerthond voor de rest van de foto's en het verhaal... Ik ga nog even terug kijken op een mooie BBQ dag met veel lol, een biertje op zijn tijd en paar heerlijke stukken vlees als eindresultaat!
 
Het was een geweldig geslaagde bbq dag voor ons. De eerste PP is een feit. Vanmorgen rond 8 uur de procureur op de Q gedaan bij zo'n 120 graden. Al snel begon de temperatuur te stijgen en ,ooit rookpluimen begonnen op te stijgen uit de 3 gaten in het deksel van de 57-er weber. Om 9 uur 4 kipfilets in de rub gezet om deze vervolgens om 10 uur op de Q erbij te leggen voor een heerlijke lunch in stijl. Ondertussen wat gehaktballetjes warm gemaakt met wat mosterd om de tijd te doden. Het was immers al 10 uur geweest  :D

De kipfilets om half 11 ingesmeerd met de glaze zodat we een mooie brak zouden hebben wanneer deze eraf mochten. De procureur bleef netjes klimmen in temperatuur, niet te snel maar wel gestaag.

Omdat dit onze eerste keer PP was wilden we continu controle op de temperatuur in de Q houden. Om de kou voor onszelf op afstand te houden de buitenkachel aangestoken, en over de hele dag ongeveer een halve kub hout weggestookt  :D

Half 1 de kipfilets eraf, gepulled en gemengd met zelfgemaakte bbq saus om op het vuistje te eten bij de Q op een wit bolletje met koolsla, terwijl we de procureur naar de 74 graden keken via de thermometer. Het zal wel beginners geluk zijn, want precies toen het alarm af ging dat de 5 uur om waren, sprong de thermometer op 74 graden.

Snel naar de keuken, de glaze nog een keer op temperatuur gebracht en toen lekker insauzen. Ondertussen de snake waarmee de ketel op temperatuur gehouden wordt wat verlengd voor de zekerheid.

Na een anderhalf uur begon de temperatuur ineens te stijgen, en klom al snel door naar een 84 graden. Omdat de 2 uur om waren toch maar besloten het vlees in te pakken voor wat het waard was. De zone was echter al achter ons, ondanks dat we een stuk vlees van 2,2 kg hadden, en de temperatuur niet boven de 120 graden is geweest. Misschien omdat het vlees zaterdag vers van het varken is gesneden en niet eerst ingevroren is geweest? Dit is nog een vraagstuk voor ons, waar de pro's hier misschien wat meer duidelijkheid over kunnen geven.

Bijna 8 uur later was het dan zover, de 88 graden was bereikt! Uit de folie gehaald om eventuele sappen nog op te vangen, echter zoals we al verwacht hadden nauwelijks vocht opgevangen.

Lekker een uurtje laten rusten en ondertussen de eindsaus gemaakt.
Even later zaten we aan tafel met zelfgebakken frietjes en overheerlijke broodjes PP.

De dag afgesloten met een warme beker winter Jack bij het vuur. Dit was een dag om niet meertje vergeten. De Q was al aan toen het licht werd, en toen de zo'n weer onder was brande het beestje nog. Ook een hele ervaring  :)

Mocht deze reportage inclusief foto's goed zijn voor een knorrie, zou er dan ook een naar Kevin2m4 mogen, daar wij samen hetzelfde gepresteerd hebben  ;)

Dan rest allen nog de foto's, anders is het immers niet meer dan een sterk verhaal toch?

8CD4997E-FC9B-4BA2-8CFD-14A190E5FF52_zpsvqwrmrfy.jpg


C7ED87C6-9CFA-4202-A7EC-6284F18D0349_zpsklljnvdx.jpg


C0CBCAEA-ABEC-4B65-80FC-3E00F7D321B9_zps5fhpijrc.jpg


0FA366D6-09C7-4038-9B7C-58E2482618F6_zpssbhfuwno.jpg


3DEB4C87-CB04-4BCA-8B72-1AFC07BF3D60_zps7n2n6iiu.jpg


48853FBD-A50E-4AA6-9B8C-1EDDDC193D12_zpspinx9s3j.jpg


F3893A2B-05D5-4682-B817-9C116017037A_zpss7cptdor.jpg


423EECAE-9E78-4E4E-B81D-5AE2A2E33E9A_zpsvmlvshi4.jpg


809C980A-6FFD-4988-B1F3-2189013876CE_zpsltz1af9l.jpg


B5BADDDA-228A-40AD-8809-043BB6122D57_zpsq1k2q0pl.jpg


0F9BC4BF-8210-4712-9D57-8CFEABF7C15C_zpsbvw8ekvj.jpg


38FFD763-F479-47B3-85D9-895FA762B2B2_zpsqklwixki.jpg


2F5B14D0-05A2-4ED2-8C5E-D29B7232F724_zpsyvadcm2d.jpg


712405EB-C38F-44A3-9BE5-ABA6CA0701F1_zpsuxeq3g7l.jpg


F92D4397-A88D-4663-B431-A361CFE33A0A_zpsg5yxg45w.jpg


640B56A6-8298-45DB-987C-89C99A60703F_zps2edcl7ah.jpg


Helaas minder foto's dan ik had willen plaatsen, maar photobucket heeft kuren op de iPad hier. Heeft bijna een uur geduurd om dit stukje te posten  :-O
 
Terug
Bovenaan Onderaan