Beef en Steak

Even voorstellen!

Pascal1993

Tondelzoeker
Hallo allemaal,

Mijn naam is Pascal, ik ben 32 jaar en samen met mijn vriendin woon ik in het mooie Twente.

Qua BBQ ervaring is het, zoals bij de meesten denk ik, zo’n 12 jaar geleden begonnen met het standaard speklapje en braadworsten op een kleine kettle BBQ.

Inmiddels ben ik nu enkele jaren in het bezit van een Weber Mastertouch Premium en is de BBQ ervaring aangevuld met dingen als spareribs via de 3-2-1 methode, verschillende pulled pork recepten en nog veel meer geëxpirimenteer.

Hoewel de weber een prima BBQ is, frustreren er toch wat dingetjes tijdens het gebruik, zeker nu ik hem twee keer per week probeer aan te steken. Het kolenverbruik is namelijk echt gigantisch en ook de temperatuurbeheersing, vooral op lage temperatuur, laat wat te wensen over.

En dat is precies de reden voor het inschrijven hier.
Na wat jaren twijfelen, voornamelijk i.v.m. de aanschafprijs, ben ik nu toch echt overtuigd over de aanschaf van een Kamado BBQ.

Ik hoop dan ook vele tips en trucs te vinden en krijgen hier en misschien ook wat aankoopadvies.

Groeten Pascal.

Pascal, welkom.
Hulp voor je frustraties.
- 's winters moet je harder stoken als zomers. Lijkt me logisch.
- welke houtskool stook je?
- voor L&S kun je in de W57 het beste kokosbriketten i een snake of minion gebruiken.
Door het kamado geweld van de laatste jaren zijn deze technieken niet veel meer gebruikt.
Een kamado kopen als je de basisniet beheerst levert btw ook ergernis op.
Ik gebru8k naast de BGE deW57 nog frequent omdat er ook voordelen zijn tov een kamado

Hoi Pascal en welkom op het Forum, een welgemeend advies: overweeg de aanschaf van een Kamado. Het vergt best wel een investering maar je zult er echt veel plezier van ervaren. En verder veel plezier gewenst op dit Forum!

Dag Peter & Charlie,

Dank voor jullie berichten!
Ik ga zeker een Kamado aanschaffen dit jaar maar ik doe ook zeker de Weber niet weg.

@Peter64, ik snap dat het in de winter meer brandstof kost en als ik L&S doe gebruik ik kokosbriketten van Ecobrasa. Voor L&S sessies gebruik ik dan de kolenring en deflector met de minion methode.
Overigens heb ik een Inkbird thermometer waarbij ik ook op het rooster meet.

Het is geloof ik niet dat de temperatuur niet te regelen is of dat ik niet goed door heb hoe het werkt met de schuif onder en schijf op het deksel. Alleen vind ik hem behoorlijk wisselvallig en schiet hij regelmatig uit. Het is allemaal niet erg precies te regelen maar mijn idee.

Voor de ribbetjes en af en toe pulled pork is het allemaal nog wel te doen. En de andere kleinere gerechtjes als een keer hamburgers of pulled chicken willen prima.

Maar ik zou ook graag eens een brisket of de wat grotere uitdagingen aan gaan, en met het brandstofverbruik en het feit dat ik er echt bij moet blijven om uitschieters te voorkomen lijkt me een Kamado gewoon handiger.

Laatst bewerkt:
Welkom Pascal, veel plezier en inspiratie hier!

@Pascal1993 . Ecobrasa is een prima kokosbriket.
Uitschieters heb je wel eens. Kwestie van klein beginnen en klein houden.
Persoonlijk prefereer ik de snake boven de minion in de kolenring. .
Succes.

Van harte welkom! Als jij al jaren op een Weber werkt zul je vast uitstekend kunnen beredeneren waarom een kamado een goeie investering is. Veel plezier en inspiratie gewenst hier op het forum!

Hoi Pascal,
Welkom bij het Genootschap

Terug
Bovenaan Onderaan