BasBQ
Beef en Steak

Europees kampioenschap BBQ

Ik snap ook niet goed hoe de NK, EK en WK barbequen tot zoiets gegroeid is.
De organisatie en juryleden zijn er duidelijk wel naar toe geevolueerd

Als eenmaal dat balletje aan het rollen is en de mooie bordjes met een bloemetje er op winnen prijzen, dan groeit iets van zelf die kant op.
Blijkbaar wil men dat uiteindelijk toch.

Maar noem het dan het NK, EK en WK outdoor koken of zo.

Ik vind altijd en eeuwig die 4 de zelfde stukken vlees ook niet zaligmakend, maar doe dan iets als
4 - 6 stukken vlees/vis/vogel
Saus op bord toegestaan, verder niets extra.
Dat vind ik bbq in wedstrijd verband

Thuis kun je er rustig soep/groente of taart op maken.
Maar of dat dan in wedstrijdverband moet.

Maar goed, de criteria blijft lastig, want in de USA is een vlekje op je doos of een scheef stukje
sla ook weer puntenaftrek. Heeft ook niets met het resultaat te maken eigenlijk.


 
Dat heeft meer met herkenbaarheid, of juist niet daarvan te maken. Je kunt afspreken ik doe 3 stippen saus en dan weten je vrienden die jureren van wie die doos is. Het is dus meer alle punten van herkenbaarheis elimineren.

Daarbij zijn er vaak andere gerechten ook, maar voor het wedstrijddeel staan de big 4 vast.
 
Maar dat is alleen als je aan de KCBS regels wilt voldoen. Als je zelf iets organiseert dan ben je natuurlijk helemaal vrij om het zo te doen als je zelf wilt ;) De reden dat we aan de ene kant met de WQBA zitten en aan de andere kant met de KCBS is dat de punten dan meetellen met andere toernooien waardoor, zoals bij de Tony Stone, de winnaar naar een ander toernooi mag. Speel je niet volgens hun regels dan heb je dat dus niet. En bij de WQBA tellen de behaalde punten mee naar een wereldranglijst.

Ja, wat wil je doen met je wedstrijd? Is het voor de lol onderling of wil je meedoen met de grote jongens...
 
Poetsertje, voor de grote massa is wat je ziet op het NK, BK etc barbecuen. Het is slechts en klein gezelschap dat beter weet ;).

Koken is erg hot en er zijn dan ook duizenden kookclubs. Voor een aantal is het dan ook geen grote stap om van een binnenkeuken naar een buitenkeuken te gaan.

Over de jurering; het is altijd moeilijk om eten objectief te beoordelen, omdat iedereen zijn eigen smaakvoorkeuren heeft. Wat het bij wedstrijden als het BK extra moeilijk maakt is dat er behalve het vlees wat gemaakt moet worden nog veel meer op het bord ligt. Zo zag ik een paar jaar geleden bij het BK een visgerecht, waar een simpel witvisje klaargemaakt moest worden. Een bord waar de witvis op lag met daarnaast een halve kreeft en kaviaar.
De jury zou dan voornamelijk naar de presentatie, gaarheid en  smaak van de witvis moeten kijken maar de kans is groot dat het bij de punten alleen om de kreeft en de kaviaar is gegaan.
Ook zijn bij dit soort zaken de grote cq profesionele teams in het voordeel. Kijk wat er alleen al aan kosten gemaakt moeten worden om deel te nemen, als je daarnaast nog veel geld kwijt bent aan de aankleding van je tent en het bezoekersdeel wordt de drempel om mee te doen wel steeds hoger.

Bij wedstrijden die op de Amerikaanse manier worden gehouden gaat het inderdaad om de standaard 4 gerechten. Dat kan je saai noemen maar als ik eerlijk ben zijn spareribs en PP wel hetgene wat ik het meeste maak.
Als ik nu kijk hoe mijn eerste PP en Spareribs smaakten in vergelijking tot hoe ze nu smaken (drie jaar later) dan is dat een wereld van verschil. Alhoewel allemaal lekker is de huidige manier veel beter. Ook de smaak evolutie en gebruikte kruiden zijn veel diverser geworden. Het allemaal op tijd, goed gaar, smaakvol en mooi opgediend te krijgen is een kunst.
Eentje waar ik waarschijnlijk geen genoeg van kan krijgen.

Het feit dat iemand als Harry Soo in Amerika met twee WSM's en een tentje van drie bij drie teams verslaat met barbecues ter waarde van meer dan 20.000$ en grote mobil homes, zegt mij dat wedstrijden daar veel eerlijker zijn ;).
 
@frits "er is slechts een klein gezelschap dat beter weet". Je bedoelt een klein genootschap denk ik ;)
 
Mooi om te zien de voorkeur voor low&Slow er is en misschien wel groeit.
Na een lekker mooi en lang weekend in Torhout incl. Jureren hebben we weer veel mooie en lekkere gerechten gezien en geproeft.
Zelf geven we de voorkeur aan Low & Slow en als je de teams spreek dan zit daar ook wel veel de Low & Slow wens.
Wij geloven ook zeker dat deze style hier zal groeien. Het mooie is dat het puur om vlees gaat en je dus net zo veel kans heb als een sterren chef.
Met chef's in je team heb je in het WBQA systeem wel een voordeeltje... die hebben al bewezen dat ze kunnen koken,combineren en garneren.

Daarom extra respect voor de teams die dit avontuur met amateurs aangaan, en het is echt niet zo dat je deze borden er zo uitpikt.
We hebben op het laatste NK ook kunnen zien met wat voor sprongen de teams voorruit gaan, dit belooft wat voor de WBQA toekomst.
Nu maar hopen dat we in het KCBS segment ook zulke stappen kunnen maken.

Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan