BasBQ
Beef en Steak

Ervaring met DPR 2.0 (2 sessies)

 
 

FelixH

Pitmaster
Berichten
586
Omdat pizza hier wel enkele keren per maand op het menu staat was de keus om me in te schrijven voor de DPR eenvoudig.
Enkele weken geleden kreeg ik de DPR in bezit en heb tot nu toe 2 sessies gedaan.
Graag deel ik mijn ervaring zodat anderen er van kunnen leren en omdat ik nog wat vragen heb.
Ik maak gebruik van een Weber OTO57, DPR 2.0+schep en een steen van de Lidl.

Montage:
De beschikbare pdf is goed.
Let er goed op dat je de ring voor jouw bbq zo klein mogelijk maakt.
in mijn eerste sessie had ik het rooster tot 2 keer toe in de kolen liggen omdat eea te ver van elkaar was afgesteld ( de ring was te ruim).
voor de tweede sessie was dit gecorrigeerd en dus geen probleem meer.

Pizzasaus:
Kan ik kort over zijn; volg het recept van Dominique!!
Heerlijke saus. kan ingevroren worden. mooi van smaak. geen extra zout doen, dat krijg je van de toppings wel.

Pizzadeeg:
Ook hier het recept van Domique.
Uit de eerste sessie kwamen 4 bollen.
Receptuur is goed.Deeg is heerlijk te bewerken. ik heb 2 bolletjes ingevroren en ontdooit voor de tweede sessie.
Smaak is prima.

Wat ik moeilijk vind is de fase van deegbol naar pizzabodem.
Ik heb i 1 keer het deeg uitgerold; overige 3 keren op het handje het deeg uitgerold, gestretched en bewerkt.
Hier krijg ik nog niet echt feeling mee; is best lastig. Soms ontstaat er een gat in het deeg wat maar moeilijk te corrigeren is.
Tot nu toe niet echt gelukt een echte dunne pizzabodem te maken.

Voorbereiding van de BBQ:
1 hele starter met kokos briketten aansteken.
DPR plaatsen. Starten leeg storten aan de achterzijde van BBQ. Rooster plaatsen (klaprooster omgekeerd); pizza steen op rooster; deksel er op.
Luchtaanvoer onder helemaal open; boven dicht. Dome warmt op tot 220C. In deze tijd heb je een kwartier om de pizza's voor te bereiden. Deksel er
af; kleinere aanmaakhoutjes en 2 grote stukken hout achter in de BBQ; deksel dicht. Na 10 minuten is de dome > 300C.

Voorbereiding van de pizza:
Bestrooi de pizza schep met een beetje Semolina.
Leg daar het gevormde pizzadeeg op. Doe er wat saus op en breng je toppings aan.
Smeer de randen in met olijf olie.

Bakken:
Probeer de pizza zo voorzichtig mogelijk op de steen te schuiven.
Dit valt erg tegen. Het pizzadeeg blijft (ondanks de Semolina) toch makkelijk plakken.

De temperatuur van de oven blijft niet lang op > 300 graden.
Deze zakt toch snel in. Wellicht toch een tweede steen in de deksels plaatsen of meer briqetten/hout stoken.

De pizza moet na enkele minuten gedraaid worden omdat de temperatuur achter in de oven heter is dan aan de voorkant.

Je bent dan wel voorbij het kritische punt...


Conclusie:
Smaak is echt heerlijk!
Bereiding is onwijs leuk.
je maakt van basis componenten iets nieuws; kneden van deeg, rijzen ervan, mooie tomaten saus etc; heerlijk!!

Van pizzadeeg naar bodem is moeilijk; graag tips!

Bakken valt tegen;
temperatuur zakt op een geven moment vrij snel van 300C naar 180C.
Ook hier graag jullie ervaringen...
 
Ik voel me vereerd, mijn saus en deeg zo fijn gevonden!
Het enige wat ik kan zeggen over het lastig schuiven van deeg is, meer semolina?
En ik smeer de rand van pizza pas in met ( knoflook) olie na het bakken. Ik denk nu dat misschien je olie al van de rand afloopt en daar je pizza tegenhoud?
 
Ik ben erg benieuwd hoe jij je deeg en saus maakt Dominique, staat dat ergens op het forum?
Komen er nog foto's van dit project :)
 
Even off topic!
kan je uberhaupt nog aan zo'n DPR komen? lijkt mij geweldig om ook de ervaringen te krijgen die beschreven worden ::)
 
Dominique zei:
Ik voel me vereerd, mijn saus en deeg zo fijn gevonden!
Het enige wat ik kan zeggen over het lastig schuiven van deeg is, meer semolina?
En ik smeer de rand van pizza pas in met ( knoflook) olie na het bakken. Ik denk nu dat misschien je olie al van de rand afloopt en daar je pizza tegenhoud?

Ik vind je saus ook super :) deeg ben ik nog mee aan het klooien.
 
Als aanvulling op het eerdere bericht nog wat foto's:


Het volume van het deeg neemt na 2 uur rijzen meer dan 2 keer toe.


Mise en place:
Gorgonzola, Dana Blue, Mozzerella, Parmezan, saus van Dominique.
Ik gebruikte een mengsel van 50% Tipo 00 en 50% Semolina voor het bestuiven van het werkblad en het deeg.


E.e.a. voorverwarmen


Eerste pizza klaar voor het bakken


Temperatuur in de oven op 300C


Niet slecht voor de eerste keer ...:)

Klein minpuntje; origineel Weber rooster kon niet zo goed tegen de temperaturen:




Hier heb ik inmiddels over gebeld met Weber.
Nu maar afwachten of de beroemde garantie wordt waargemaakt....

 
daarom gebruik ik daar ook een oud rooster voor
 
Daar is zo'n rooster natuurlijk niet echt voor bedoeld ;)
 
klopt helemaal; maar ik heb er nu een oud rooster bij.
Weber reageert snel op de mail; helaas vragen om een aankoopbewijs (wat ik natuurlijk niet meer heb).
wie weet zijn ze coulant...
 
Ik gebruik ook een oud rooster, om makkelijker te kunnen werken heb ik aan de ene kant het handvat verwijderd en aan de andere kant het klaprooster er ook vanaf geklapperd.
 
Nosmo zei:
Ik gebruik ook een oud rooster, om makkelijker te kunnen werken heb ik aan de ene kant het handvat verwijderd en aan de andere kant het klaprooster.

Wat is de reden dat je pizza niet op de Primo mikt ?
 
Alflies zei:
Wat is de reden dat je pizza niet op de Primo mikt ?

De DPR stook je met hout, dat geeft toch weer een andere smaak, de DPR wordt zeer heet zonder dat je vilt verbrand en de DPR geeft een hete lucht stroom over de pizza, zodat je de pizza snel boven en onder bakt, de Primo geeft toch voornamelijk warmte van onderen.

En spelen met een houtvuur is leuker dan met een houtskool vuurtje ;)
 
Nosmo +1
 
Vandaag rooster bij intratuin omgeruild.
Een korte mailwisseling met de serviceafdeling van weber als ondersteunend bewijsmateriaal. Helemaal geen probleem...

Service bestaat dus nog wel!!
Je betaald voor een Weber een redelijk bedrag bij de aanschaf maar als je dan zo'n service krijgt dan ben je dat alweer vergeten.
 
Helaas... Wel geprobeerd; kon niet. Kapotte rooster gaat retour naar weber.
 
Terug
Bovenaan Onderaan