BasBQ
Beef en Steak

Entrecote

 

Gavjow

Kooltjesharker
Berichten
102
Vandaag lekker iets vlots, entrecote met alleen wat zout en peper. Appelhout voor de rook op ca 90 graden tot een kern van 43 graden en daarna dichtschroeien op 250 graden.
0c1d25c60078b7c879233eb0688b3bf8.jpg


1c26269a69df93ad15086039b4ad84f1.jpg

138f43764a6d9c5516e45f9b1e5ea732.jpg
 
Altijd lekker entrecote
Heb me gister in moeten houden bij de slager 😱😁
 
Lekker hoeft niet moeilijk te zijn.
Schuif maar door
 
Dat ziet er heerlijk uit, had graag even aan geschoven
 
Mooie steak. En lekkere groentjes er bij. Das smullen geblazen
 
Heb je nog een stukje over. 😋
 
Haha helaas niets meer over, al zou ik wat over hebben zou mijn vrouw het wel opgegeten hebben!
 
Lekker. Dat moet ik ook nog eens gaan proberen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Beginnersvraag. Wat maakt het verschil als je het zo doet zonder reflector of reverse sear met eerst deflector en dan dichtschroeien zonder?
 
Beginnersvraag. Wat maakt het verschil als je het zo doet zonder reflector of reverse sear met eerst deflector en dan dichtschroeien zonder?

Ik heb nu ook een reverse sear gedaan. Eerst indirect met deflector garen tot iets onder de gewenste gaarheid. Daarna dichtschroeien. Dit vanwege het egaal garen van de entrecote. Als je het meteen direct doet dat is ook mogelijk maar rustig op temperatuur brengen van het vlees komt de malsheid ten goede.
 
Ah ok. Ik zag geen indirect foto. Vandaar.

moet me nog eens verdiepen in de temperaturen. Van het weekend getest op een dunne entrecote, maar wad iets te ver gegaan. Had de app van de thermometer gevolgd tot 54° en dan nog 1 min aan elke kant dicht geschroeid. Was eerbaar, maar te ver
 
Ah ok. Ik zag geen indirect foto. Vandaar.

moet me nog eens verdiepen in de temperaturen. Van het weekend getest op een dunne entrecote, maar wad iets te ver gegaan. Had de app van de thermometer gevolgd tot 54° en dan nog 1 min aan elke kant dicht geschroeid. Was eerbaar, maar te ver

Dat klopt ik had geen foto gemaakt toen het erop ging, was ik vergeten. Het vlees ziet een beetje wit grijzig en dat komt omdat hij eerst heeft gegaard indirect. Als jij je entrecote medium wil hebben dan moet je hem garen tot ca. 42 graden daarna loopt de temperatuur nog ietsjes op. Al haal je hem en er dan af en je schroeit hem om en om op 250 graden dan zit je goed. Dat is een beetje voor de gemiddelde/dunne entrecote.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat klopt ik had geen foto gemaakt toen het erop ging, was ik vergeten. Het vlees ziet een beetje wit grijzig en dat komt omdat hij eerst heeft gegaard indirect. Als jij je entrecote medium wil hebben dan moet je hem garen tot ca. 42 graden daarna loopt de temperatuur nog ietsjes op. Al haal je hem en er dan af en je schroeit hem om en om op 250 graden dan zit je goed. Dat is een beetje voor de gemiddelde/dunne entrecote.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Daar was het dus mis gegaan bij mij. Dacht dat ik die 54° van de app moest hebben en dan dicht schroeien. Maar was te ver.

Ik had ook ergens gelezen dat sommigen er de lekbak onder zetten met een mengeling van water en appelsap. Heeft dat nut om het vlees vochtiger te houden?

En wanneer hij op die 42° zit, doen jullie dan nog iets op de entrecote vooraleer hem dicht te schroeien, of hoeft dat niet meer? Want ik zie meestal op foto's het vlees aan de buitenkant ook lekker blinken. Dat was bij mij niet.
 
Daar was het dus mis gegaan bij mij. Dacht dat ik die 54° van de app moest hebben en dan dicht schroeien. Maar was te ver.

Ik had ook ergens gelezen dat sommigen er de lekbak onder zetten met een mengeling van water en appelsap. Heeft dat nut om het vlees vochtiger te houden?

En wanneer hij op die 42° zit, doen jullie dan nog iets op de entrecote vooraleer hem dicht te schroeien, of hoeft dat niet meer? Want ik zie meestal op foto's het vlees aan de buitenkant ook lekker blinken. Dat was bij mij niet.

Water/appelsap in een lekbak eronder zorgt voor stoom. Als je vlees lekt dan lekken de sappen en vetten daarin. Dat is naar mijn mening alleen als je lange sessies hebt interessant zoals bij pulled pork. Dan zou je misschien dat lekvocht nog kunnen gebruiken als je bijv. Niet inpakt in folie en je krijgt geen bittere rook van verbranden van vetten etc. op je deflector.
Voor een entrecote is het overbodig.

Je kan je vlees lakken met BBQ saus bijv. Dat is iets naar smaak.

Ik zout mijn vlees vooral vooraf als het gaat om entrecote of biefstuk, laag temperatuur op de BBQ om het te roken tot gewenste kern temperatuur en daarna dichtschroeien. Achteraf peper of verse kruiden want die verbranden anders. Met andere soorten vlees kan je weer allerlei andere zaken doen die je vast al eens voorbij hebt zien komen.

BBQen is ook vooral proberen, er zijn altijd mensen die verschillende methodes hebben om vlees te bereiden. Kijk vooral eens naar hoe spareribs bereid worden dan snap je wat ik bedoel.
 
Een entrecote is van zichzelf zo'n heerlijk stuk vlees behoeft eigenlijk geen extra sausjes wellicht wat peper en zout achteraf maar dat is naar smaak. Van te voren peper gebruiken is niet aan te raden kan bij verhitting bittere smaak veroorzaken.
Ergens gelezen toen ik zocht naar het bereiden van Picanha. 🤔
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft goeie rundsstukken, op de ribbetjes na, denk ik beste gewoon enkel zout en peper. Ik had het al voorbij zien komen dat ze peper erna erop doen en nu weet ik dus ook waarom door Gavjow zijn antwoord.
Rubs en zo op een entrecote zie ik dus niet zitten.

Dat van die stoom had ik ook nog niet bij nagedacht, maar is de logica zelver :p

Maar hetgeen me opviel was dat hij na de sessie nogal grijsachtig was en na het dichtschroeien niet zo lekker uitzag dan dat ik gewoon een entrecote in de pan bak of direct dicht schroei. Dus dacht dat sommigen er misschien nog iets mee deden.

Maar zoals gezegd, ben nog een newbe en de volgende weken zullen er wel wat vragen komen.

Morgen wordt 'Hete Kolen' geleverd en kan ik dan in de vakantie eens uitlezen. Mss word ik wat wijzer daaruit.
 
[mention]Free_ltd [/mention]je mag mij altijd een PB sturen hoor als je vragen hebt
 
[mention]Free_ltd [/mention]je mag mij altijd een PB sturen hoor als je vragen hebt

Dat ga ik je niet aandoen, want heb wel 1001 vragen :p
Ik ga ook stiekem kijken om hier en daar een workshop mee te pikken. Zoals gezegd bij mijn voorstelling, ben ik geen keukenprins. Ik kan wel zorgen voor eten op tafel, maar de speciale dingen doet mijn vrouw en ze kan dat wel aardig. Maar van de BBQ blijft ze dan wel weer af en is voor mij. Tot nu toe was het gewoon de klassieke ordinaire BBQ met wat merguez, spere ribs, kip, brochette,... . Maar nu wil ik eens wat specialere dingen, maar heb ik vaak het geduld niet om die dingen allemaal uit te spitten :D

Ik vermoed dat ik me zeker wel met een vraag hier meld een paar dagen voordat ik weer aan iets nieuws begin :D

Vermits er Tomahawks, dikke entrecote's en short ribs onderweg zijn, zal dat al een start zijn. Vooral die short ribs heb ik wat schrik van qua timing :ROFLMAO:
 
Dat ga ik je niet aandoen, want heb wel 1001 vragen :p
Ik ga ook stiekem kijken om hier en daar een workshop mee te pikken. Zoals gezegd bij mijn voorstelling, ben ik geen keukenprins. Ik kan wel zorgen voor eten op tafel, maar de speciale dingen doet mijn vrouw en ze kan dat wel aardig. Maar van de BBQ blijft ze dan wel weer af en is voor mij. Tot nu toe was het gewoon de klassieke ordinaire BBQ met wat merguez, spere ribs, kip, brochette,... . Maar nu wil ik eens wat specialere dingen, maar heb ik vaak het geduld niet om die dingen allemaal uit te spitten :D

Ik vermoed dat ik me zeker wel met een vraag hier meld een paar dagen voordat ik weer aan iets nieuws begin :D

Vermits er Tomahawks, dikke entrecote's en short ribs onderweg zijn, zal dat al een start zijn. Vooral die short ribs heb ik wat schrik van qua timing :ROFLMAO:
Ik denk dat je je vooral niet zo druk moet maken vooraf. Je gaat niet alles kunnen tackelen en soms zullen er dingen niet helemaal volgens plan verlopen. Je leert door te vallen en te proberen. Lees je nieuwe boek en ga straks als je kamado binnenkomt lekker aanklooien en proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan