BasBQ
Beef en Steak

En toen mijn eerste Picanha

 
 
 

Hannibal

Kooltjesharker
Berichten
168
Ik had hier nog nooit van gehoord, maar oh oh oh, wat een lekkere smaak! Zoals aangegeven hier alleen wat pezo is voldoende....ik ben geen fan van vet, maar dat randje was ook lekker!

IMG_1264.jpg

bij de makro gekocht

IMG_1265.JPG

wekkertje op 47 graden gezet, zodat ik daarna kon vlammen!! Nog wat rookhout erbij gedaan....hmmmm.....indirect uiteraard...

IMG_1270.JPG

De vlammen waren echt hoger, maar ik was een beetje nerveus de eerste keer, dus ik heb maar 1 keer mijn iphone erbij gepakt! goed rondom gefikt via direct grillen

IMG_1271.jpg

bij 52 graden eraf gehaald en nog even 15 minuten laten rusten in de folie.....oh ja! de fantast van ikea heeft het niet overleefd...blijkbaar hebben de vlammen toch de pen geraakt?!! klokje doet het wel nog, maar krijg meteen error met "HI"!! Ik had er gelukkig 2 gekocht. Maar kijk eens wat lekker!

IMG_1272.JPG

zeer geslaagd en weet nu wat een picanha is!

Wel vond ik dat het snel afkoelde eens gesneden.....hoe kan ik dit het beste de volgende keer vermijden?
 
picanha is gewoon vreselijk lekker en sensationeel
 
Hannibal zei:
Wel vond ik dat het snel afkoelde eens gesneden.....hoe kan ik dit het beste de volgende keer vermijden?

Als je hem na afloop laat rusten koelt ie idd af. Je kunt hem in folie inpakken met een deken om warm te houden maar dat gaat ten koste van de korst dus dat doe ik zelf nooit. Ik heb een warmhoudplaat waarboven ik hem laat rusten. De plaat zet ik niet te warm want de picanha gaart sowieso nog wat door als ie rust maar dat is net genoeg om het iets warmer te houden.

En je kan natuurlijk op warme borden serveren, ik zet ze meestal een kwartiertje in de oven zodat ze geleidelijk warm worden. Dan de borden neerzetten, picanha snijden en opdienen samen met evt. bijgerechten (die je dan uiteraard al klaar hebt staan).
 
Ziet er weer heerlijk uit!! Picanha is zooooooooooo lekker!! :p
 
Gabor zei:
Hannibal zei:
Wel vond ik dat het snel afkoelde eens gesneden.....hoe kan ik dit het beste de volgende keer vermijden?

Als je hem na afloop laat rusten koelt ie idd af. Je kunt hem in folie inpakken met een deken om warm te houden maar dat gaat ten koste van de korst dus dat doe ik zelf nooit. Ik heb een warmhoudplaat waarboven ik hem laat rusten. De plaat zet ik niet te warm want de picanha gaart sowieso nog wat door als ie rust maar dat is net genoeg om het iets warmer te houden.

En je kan natuurlijk op warme borden serveren, ik zet ze meestal een kwartiertje in de oven zodat ze geleidelijk warm worden. Dan de borden neerzetten, picanha snijden en opdienen samen met evt. bijgerechten (die je dan uiteraard al klaar hebt staan).

Dat of koekiemonster style eten ;D

En over je probe, je hebt hem er toch niet ingehad tijdens het directe deel met de vlammen? Dat vind zo'n draad niet fijn. Ik heb 1 picanha gemaakt en heb hem alleen indirect gebruikt.

Sowieso bij het gebruik van foodprobes moet je de draad zo weinig mogelijk aan directe hitte blootstellen!

O ja en je picanha ziet er goed uit hoor!
 
Heerlijk!

Je moet ook opletten dat je draad van de probe boven het vuur licht, daar kan hij niet tegen.
 
en dat zeg me je nu pas??!!

hahahahahaha.

Is de draad nog te fixen nu??
 
Daarom hebben veel van ons een thermapen, snel even meten hoever je bent.
 
Picanha is heerlijk. Die zuid-Amerikanen weten wel wat lekker vlees is; daar kunnen we veel van leren !
 
hahahaha, ik had die ook al gekocht via ebay en 2 keer de fantast....

maar ik vind het soms zonde om met de thermapen te prikken, of verliest ie dan ie dan niet zoveel sappen? Dat was juist de reden voor de fantast te gebruiken.
 
structor zei:
En over je probe, je hebt hem er toch niet ingehad tijdens het directe deel met de vlammen? Dat vind zo'n draad niet fijn. Ik heb 1 picanha gemaakt en heb hem alleen indirect gebruikt.

Sowieso bij het gebruik van foodprobes moet je de draad zo weinig mogelijk aan directe hitte blootstellen!

O ja en je picanha ziet er goed uit hoor!

euhhhh.....nee, ik had hem ook voor de vlammenshow erin laten zitten...nu weet ik dat je dat niet moet doen!:)
Het is ook niet leuk als dingen alleen maar goed gaan......dan is de uitdaging snel weg!
 
Nee joh, het is geen ballon die helemaal leegloopt als je erin prikt en de probe is erg dun. Daarbij als je het vaker doet begin je aan te voelen hoever je bent.
Druk ook even op je vlees om te voelen hoe het aanvoelt bij een bepaalde temperatuur dan kun je de gaarheid steeds beter inschatten.
 
Hannibal zei:
euhhhh.....nee, ik had hem ook voor de vlammenshow erin laten zitten...nu weet ik dat je dat niet moet doen!:)
Het is ook niet leuk als dingen alleen maar goed gaan......dan is de uitdaging snel weg!
Je hebt helemaal gelijk, zo is de leer ervaring het grootst  ;D
 
Terug
Bovenaan Onderaan