BasBQ
Beef en Steak

Emaille laag beschadigd?

 
 
 
 

Rogier

Gemarineerd
Berichten
1.091
Ik heb een gietijzeren plaat van Weber. Die heb ik al een aantal jaartjes en zou gemailleerd moeten zijn. Nu merkte ik al even dat deze plaat niet meer zo’n goede laag had. Van het weekend merkte ik ook dat de pan maar af bleef geven (zwart/bruin). Net nog even goed schoon gemaakt met een sopje maar na het afdrogen blijft deze afgeven.

1A4FB9F9-7DDE-4B6C-B385-3C1D7187E84F.jpeg


576461D6-70D2-4FAC-9D4B-84E349B6A2C6.jpeg


Nu ben ik geen expert, maar volgens mij is de emaille laag er gewoon (gedeeltelijk) af. Of zie ik dat verkeerd?

Zelf dacht ik er aan om hem kaal te schuren met een staalborstel en opnieuw te seasonen, maar voor ik met het zware werk aan de slag ga ben ik wel even nieuwsgierig of mijn conclusie juist is.
 
Poets je de mooi ingebrande laag er niet vanaf met een sopje? Ik gebruik enkel heet water en een afwas borstel. Niet teveel aan poetsen, even met een papieren doekje een dun laagje plantaardige olie aanbrengen en klaar.
 
Laatst bewerkt:
Poets je de mooi ingebrande laag er niet vanaf met een sopje? Ik gebruik enkel heet water en een afwas borstel. Niet teveel aan poetsen, even met een papieren doekje een dun laagje plantaardige aanbrengen en klaar.
Het is emaille. Dat kun je gewoon met zeep wassen. Je wast er hooguit een natuurlijke antiaanbaklaag mee weg die je in de jaren hebt opgebouwd ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Het is emaille. Dat kun je gewoon met zeep wassen. Je wast er hooguit een natuurlijke antiaanbaklaag mee weg die je in de jaren hebt opgebouwd ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
Dat is inderdaad wat ik schrijf.
 
Dat is inderdaad wat ik schrijf.
Ik zie inbranden als iets anders, maar dan begrijp ik in iedergeval wat je bedoelt. Ik was mn emaille om de zoveel tijd gewoon met zeep. Alleen mn emaille pannenkoekpan niet. Bij goed gebruik blijft er sowieso niks plakken aan de pan :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Ik zie inbranden als iets anders, maar dan begrijp ik in iedergeval wat je bedoelt. Ik was mn emaille om de zoveel tijd gewoon met zeep. Alleen mn emaille pannenkoekpan niet. Bij goed gebruik blijft er sowieso niks plakken aan de pan :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
Ook de ingebrande de Buyer of Gietijzeren pannen schuur ik wel eens uit met wat afwasmiddel of de groene kant van het schuursponsje als ik ze écht niet anders schoon krijg. Een goede ingebrande laag kan wel iets hebben. Maar bij voorkeur, zoals ik al schreef, heet water en een afwas borstel. Af en toe brand ik ze opnieuw in. De geëmailleerde pannen maak ik ook zo schoon dus mogelijk bouwt zich daar ook een laagje op.
 
Rogier, de gietijzeren plaat van Weber is niet voorzien van een emaille laag. Wel worden deze "ge-pre seasoned", volr wat het waard is.
Mijn advies:
- goed reinigen met heet water en RVS schuursponsje. Gebruik geen afwasmiddel oid.
- dan goed inbranden (min. 3 rondes) "seasonen" met crisco. Handleiding staat op dit forum.
Ik doe dit altijd op de bbq. Wil die reuk niet in mijn eigen ovens hebben.
- na gebruik alleen reinigen met heetwater, afdrogen, invetten met crisco en zo mogelijk weer ff op de q.


Succes.
 
Laatst bewerkt:
Nu ben ik wel benieuwd over welke gietijzeren plaat we het hebben..... zover ik weet is al het gietijzer van Weber zelf voorzien van een emaille laag inderdaad 🤷🏻‍♂️
 
Zeer belangrijk is dat de olie of het vet dat je gebruikt voorbij het rook punt wordt verhit anders lukt het inbranden niet. Ik heb geen idee hoe hoog die temperatuur bij Crisco is maar bij Druivenpit olie die ik gebruik is 230 gr een goede temperatuur. Blijf voldoende lang verhitten totdat de olie niet meer rookt. Als je dit meerdere malen wil herhalen is het belangrijk dat je de pan laat afkoelen voordat je weer een nieuwe laag product aanbrengt. Succes ermee.
 
Allemaal hartelijk bedankt voor de adviezen.
De bakplaat is ‘porselein gemallieerd’. Zie ook de product omschrijving van weber: https://www.weber.com/NL/nl/accessoires/bereiden/gourmet-bbq-system/7421.html#q=Weber+gourmet&lang=nl_NL&start=1
Ik zal straks eens naar mijn plaat kijken. Naar mijn, overigens bescheiden, mening is de structuur van de plaat te grof om gemailleerd te zijn. Vol maar eens aan de ketel vd Q of een gemailleerde kookkketel.

De seargrate is wel gemailleerd. De oppe4vlakte structuur hiervan is ook anders.

Succes ermee.
 
Als ik naar de foto kijk zie ik geen emaille. Het is knap als je die laag eraf krijgt. Ik heb geëmailleerde pannen die al 100 jaar meegaan in de familie Een emaille laag kan wel beschadigen, maar dan springen er echt stukjes vanaf. Die poets je niet zomaar weg. Wat porselein geëmailleerd betekend weet ik niet .
 
Ik zal straks eens naar mijn plaat kijken. Naar mijn, overigens bescheiden, mening is de structuur van de plaat te grof om gemailleerd te zijn. Vol maar eens aan de ketel vd Q of een gemailleerde kookkketel.

De seargrate is wel gemailleerd. De oppe4vlakte structuur hiervan is ook anders.

Succes ermee.
Ik denk dat het wel geemailleerd is maar dan net zoals mijn Combekk pan: https://www.combekk.com/product/dutch-oven-concrete-24-cm. Die kan je wel degelijk met zeep afwassen maar is niet zo spiegelglad als dat je gewend bent van geemailleerde pannen.
 
Geëmailleerde Potten en pannen.
Die kan je zuiver krijgen met oven of kachelruit reiniger.
Dat zijn wel agressieve producten maar dan komt alles eraf.
 
Ik heb hem even flink schoongemaakt met een rvs borstel en een sopje. Ziet er nu toch wel een stuk beter uit. Geeft ook niet meer af. Ik denk dat er gewoonweg wat hardnekkige resten op hebben gezeten.
E381E7E0-17EE-4E62-B619-895D05AF1FD8.jpeg
 
Ik heb hem even flink schoongemaakt met een rvs borstel en een sopje. Ziet er nu toch wel een stuk beter uit. Geeft ook niet meer af. Ik denk dat er gewoonweg wat hardnekkige resten op hebben gezeten. Bekijk bijlage 33669
Nu weer even par keer goed inbranden en hij is zo goed als nieuw 😁
 
Emaille hoef je niet in te branden 🙄
 
Even wat water in laten staan en je weet het.
 
Terug
Bovenaan Onderaan