BasBQ
Beef en Steak

Eitjes op de bbq

 
 
 

RvdK

Stoker
Berichten
422
Omdat het bijna Pasen is heb ik maar een paar eitjes op de bbq gelegd.

de kleinere 3 zijn Armadillo eggs en de 2 in spek gewikkelde zijn Scotch eggs beide eitjes zijn voor mij nieuw.

De binnenkant was nog lekker zacht, en smaakte heerlijk,en zo zag het Armadillo eitje eruit.

Ik had geen roomkaas gebruikt want die had ik niet in huis maar heb ik cheddar kaas erin gedaan.
En omdat ik nog wat jalapeno`s over had heb ik een poging gedaan om ABT te maken, deze had ik gevuld met cheddarkaas en uitgebakken spekjes.
Wellicht niet correct maar het smaakte heerlijk.

 
Pfoe! Dat ziet er errug lekker uit!
 
Dat waren ze inderdaad errug lekker :D
 
Ziet er super uit, lekker................kan het receptje er ook bij ?  :D
 
Receptje natuurlijk Marnix.
Scotch egg
kook de eitjes 4 minuten in natuurlijk kokend water.
na 4 minuten de eitjes direct laten koelen in koud water zodat het kookproces stopt.
leg daarna de eitjes voor een tijdje in de koelkast (ik heb ze 2 uur in de koelkast gelegd), pel de eitjes zeer voorzichtig af zodat het eitje heel blijft.(tip: kook er een paar meer als dat je denkt nodig te hebben, want als het dan met uitpellen fout gaat heb je nog wat reserve liggen :) )
in de tussentijd maak je het gehakt op smaak (eigen keuze) ik heb daarvoor 4 seizoenen peper, mosterdpoeder, knoflookpoeder een klein beetje uienpoeder en wat chilipoeder.
maar nogmaals kruid het naar eigen smaak want de volgende keer als ik ze maak probeer ik ook weer iets anders uit.
vorm een gehaktbal en maak deze plat leg het eitje erin en vouw en vorm het gehakt voorzichtig om het eitje heen.
de eitjes kunnen zo meteen op de bbq of zoals ik heb gedaan heb ik er eerst nog wat katenspek omgewikkeld.
en dan indirect bij ongeveer 175 graden Celsius tot het gehakt een kerntemp. heeft van 70 graden, dit is natuurlijk afhankelijk van welk gehakt je gebruikt ik had half om half gehakt gebruikt.

en wat betreft de Armadillo eggs hiervan staan waarschijnlijk diverse uitleggen van op het forum maar ik zal toch even kort beschrijven hoe ik het heb gedaan.
de jalapeno`s het kapje eraf snijden en de zaadjes verwijderen even goed schoonspoelen en droog deppen, de cheddar kaas in kleine blokjes/reepjes gesneden en dan maar zoveel mogelijk van de kaas in de jalapeno zien te krijgen.
en voor de rest is het het zelfde als de scotch egg gehakt op smaak maken, bal van maken  plat drukken  pepertje erin en vormen maar (hoeft gelukkig niet zo voorzichtig als met het eitje.
op de Q leggen en als de kerntemp bijna bereikt is een aantal keren insmeren (glaze) met je favoriete bbq-saus.
opdienen en eet smakelijk. :D
 
Lust ik wel!
 
Lekker hoor. Dat lust ik ook wel
 
Zien er heerlijk uit !
 
Mooie gerechtjes hoor

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Prachtige gerechten! Ga ik me ook eens aan wagen. Dank voor het delen.
 
Ziet er goed uit!
 
Dat zijn eieren waar ik iets mee kan. Ziet er heel lekker uit.
 
En hopla op de Paas todo. Bedankt voor het delen
 
dat ziet er erg lekker uit en niet te moeilijk dus die komt op realistische to do lijst :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan