BasBQ
Beef en Steak

eindejaars avondmaaltijd

meinonA

Stoker
Berichten
276
Hallo allemaal,

mijn ouders en ik zijn al een beetje aan het plannen wat onze plannen zijn voor aankomende december.
Vorig jaar heb ik kalkoen klaargemaakt met groot succes (al hoewel de poten wel iets langer mochten).
Dit jaar hoop ik iets leukers te kunnen klaarmaken.

Gezien de oplopende prijzen heb ik een beetje keuzestress waar ik goed aan doe.
Zeker als je met een pronkstuk wil aankomen waar minstens 4 botten in zitten, tenzij het een achterpoot is.
Ik heb eerst even gegoogled om in de eerste instantie niet de prijzen in aanmerking te nemen.
Rib roast van een rund, Reerug en een herten rack heb ik gevonden wat me leuk lijkt, maar de prijs die eronder stond werd ik niet heel blij van.
Al hoewel het herten rack dan nog het meeste mee viel.
En om dan maar een procureur klaar te maken vind ik weer "te gewoon". Dat zou ik in de zomer ook kunnen doen.

Hebben jullie goeie ideeën wat lekker is, leuk om klaar te maken (in het geval van een roast minstens 4 ribben heeft) en nog redelijk betaalbaar is?
Alvast bedankt voor jullie ideeën.

Note: het hoeft natuurlijk niet perse een roast te zijn, ongeacht welk dier, maar dat is natuurlijk wel 1 van de betere pronkstukken om op tafel te zetten.
 
Of gewoon een resem kleine stukken en waar een paar "speciale" tussenzitten ?

Soort van gourmet op de bbq. Maar jij bakt het , deelt het op in kleinere stukken en dan kan de rest "aanvallen".

Dit gaan we hier in elk geval dit jaar doen. Dus gewoon een paar standaard dingen zoals een paar worstjes, kip etc, maar ik ga daar ook gewoon een stuk wagyu bijzetten voor de liefhebbers, dit zal uiteraard geen stuk van 1 kilo zijn ofzo, en een stukje ree of hert bijvoorbeeld. Maar bijvoorbeeld eendenborst/fazant is al wat portemonee vriendelijker. En als voorgerecht ga ik gewoon 2 kreeften erop gooien. Dat is allesinds het plan.

Paar hapjes (al dan niet van de bbq)
Voorgerecht kreeft (of scampis/gambas, of combinatie van alles) met een sausje
Soep (zien we dan wel)
"Gourmet" dus gewoon bbq maar kleiner gesneden, met een stuk of 2-3 "specialere" dingen
Dessert = brownie met een twist met ijs ofzo


We zullen tegen dan wel zien wat de prijzen zijn. Maar hier zitten we met "kleine" kinderen en 2 aparte dingen maken nee, gewoon eten wat de pot schaft. Daarom is een "bbq gourmet" wel ideaal. Papa kan doen wat hij graag doet, ondertussen een paar nieuwe gins proberen en we gaan lekker eten en zal ons zeker niet meer kosten dan een afhaal/opwarm menu van een goed restaurant. Ok het is meer werk. Maar de "teleurstellingen" van de afhaalmenu's van een toprestaurant van de afgelopen jaren wil ik dus niet meer. (70 euro per persoon x 5 en dan 2 kindermenu's aan 35 euro).


Het enige issue dat ik zie is, hoe ga ik mijn kettle zolang op temperatuur kunnen houden, zal wel eventueel moeten bijvullen, maar soit dat zijn de risico's van het vak. En dan is er nog het weer aangezien ik geen afdak heb, dus zolang geen regen is er geen probleem, temperatuur maakt mij niks uit. Nu er is niks aan dit dat ik niet gewoon binnen kan klaarmaken. Geen idee wat jouw situatie is en of je rekening moet houden met het weer. Maar ik voorzie altijd een backup
 
Hier ook aan de BBQ met oud en nieuw. Zoveel mogelijk kleine gerechtjes, avondvullend eten zeg maar ;)
Ideeën ben ik nog aan het opdoen. Ik ga dit draadje volgen.
 
Zal ik een ideetje geven:

- Amuse: gerookte mergpijpjes opgediend met melba toastjes
- Voorgerecht: op rookplankje gerookte Camemberts met stukjes stokbrood of reepjes foccacia
- Hoofdgerecht: 3 gelijkaardige entrecotes van bijvoorbeeld Black Angus, waarvan 1 met SPG, 1 met een koffierub en 1 terug met PEZO. Eerst een reverse waarna je ze alle 3 gaat searen en die met PEZO doe je mayosear. Dan opdienen op houten plank op een bedje van rucola en overstrooid met parmezaanschilfers. Daarnaast nog gegrilde worteltjes en groene asperges. En vermits het eindejaar is, met kroketjes :D
 
Zal ik een ideetje geven:

- Amuse: gerookte mergpijpjes opgediend met melba toastjes
- Voorgerecht: op rookplankje gerookte Camemberts met stukjes stokbrood of reepjes foccacia
- Hoofdgerecht: 3 gelijkaardige entrecotes van bijvoorbeeld Black Angus, waarvan 1 met SPG, 1 met een koffierub en 1 terug met PEZO. Eerst een reverse waarna je ze alle 3 gaat searen en die met PEZO doe je mayosear. Dan opdienen op houten plank op een bedje van rucola en overstrooid met parmezaanschilfers. Daarnaast nog gegrilde worteltjes en groene asperges. En vermits het eindejaar is, met kroketjes :D

En als dessert: https://www.bbq-nl.com/smores-quesadillas/
 
Of gewoon een resem kleine stukken en waar een paar "speciale" tussenzitten ?

Soort van gourmet op de bbq. Maar jij bakt het , deelt het op in kleinere stukken en dan kan de rest "aanvallen".

Dit gaan we hier in elk geval dit jaar doen. Dus gewoon een paar standaard dingen zoals een paar worstjes, kip etc, maar ik ga daar ook gewoon een stuk wagyu bijzetten voor de liefhebbers, dit zal uiteraard geen stuk van 1 kilo zijn ofzo, en een stukje ree of hert bijvoorbeeld. Maar bijvoorbeeld eendenborst/fazant is al wat portemonee vriendelijker. En als voorgerecht ga ik gewoon 2 kreeften erop gooien. Dat is allesinds het plan.

Paar hapjes (al dan niet van de bbq)
Voorgerecht kreeft (of scampis/gambas, of combinatie van alles) met een sausje
Soep (zien we dan wel)
"Gourmet" dus gewoon bbq maar kleiner gesneden, met een stuk of 2-3 "specialere" dingen
Dessert = brownie met een twist met ijs ofzo


We zullen tegen dan wel zien wat de prijzen zijn. Maar hier zitten we met "kleine" kinderen en 2 aparte dingen maken nee, gewoon eten wat de pot schaft. Daarom is een "bbq gourmet" wel ideaal. Papa kan doen wat hij graag doet, ondertussen een paar nieuwe gins proberen en we gaan lekker eten en zal ons zeker niet meer kosten dan een afhaal/opwarm menu van een goed restaurant. Ok het is meer werk. Maar de "teleurstellingen" van de afhaalmenu's van een toprestaurant van de afgelopen jaren wil ik dus niet meer. (70 euro per persoon x 5 en dan 2 kindermenu's aan 35 euro).


Het enige issue dat ik zie is, hoe ga ik mijn kettle zolang op temperatuur kunnen houden, zal wel eventueel moeten bijvullen, maar soit dat zijn de risico's van het vak. En dan is er nog het weer aangezien ik geen afdak heb, dus zolang geen regen is er geen probleem, temperatuur maakt mij niks uit. Nu er is niks aan dit dat ik niet gewoon binnen kan klaarmaken. Geen idee wat jouw situatie is en of je rekening moet houden met het weer. Maar ik voorzie altijd een backup
Daar weet ik wel wat op. Halve maan kolenmand van BBQ-Toro. Op Amazon heet het een rookinzet. Hier zitten geen gaten aan de zijkant zoals de mandjes van Weber en is 2a3x zo groot. Hij is wel gemaakt voor de weber 57.
Vul die voor 80% met niet-brandende kolen en doe daar een kleine Weber starter met brandende kolen bovenop.
Ik zou een hardwood blend gebruiken van bijvoorbeeld Kamado joe of Black Bastard. (Ik kan me indenken dat je dat niet doet bij wild)

Die gaat echt uren mee. Vorige keer toen ik een feest gaf verbaasde een aantal zich over hoe lang het vuur warm bleef.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Daar weet ik wel wat op. Halve maan kolenmand van BBQ-Toro. Op Amazon heet het een rookinzet. Hier zitten geen gaten aan de zijkant zoals de mandjes van Weber en is 2a3x zo groot. Hij is wel gemaakt voor de weber 57.
Vul die voor 80% met niet-brandende kolen en doe daar een kleine Weber starter met brandende kolen bovenop.
Ik zou een hardwood blend gebruiken van bijvoorbeeld Kamado joe of Black Bastard. (Ik kan me indenken dat je dat niet doet bij wild)

Die gaat echt uren mee. Vorige keer toen ik een feest gaf verbaasde een aantal zich over hoe lang het vuur warm bleef.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
Ik heb zo een onlyfire kloon dus, gaat best wel lang mee hoor, zelfs half aan/half uit de zak vullen werkt perfect om lange tijd temperatuur aan te houden, maakt zelfs niet uit of ik nu fireup of weber briketten gebruik. Ecobrasa is nog beter, maar wat prijzig tegenwoordig. Heb zelf zo een weber performer. Het verschil tussen die bbq-toro en die die onlyfire is, dat er bij die onlyfire wel een onderkant is en gaten van 6 of 8 mm inzitten. Werkt goed, maar denk dat ik er een deel (elk ander gat) iets groter ga boren, om wat meer lucht te geven. Maar ik gebruik die eigenlijk alleen voor "slow", met direct grillen vind ik de temperatuur gewoon echt veel te hard en de temperatuur onder de kap wat minder. Nuja die kolenbakjes elk aan de zijkant en bijvullen is ook niet echt zo een probleem. Dus we shall see. Ik heb trouwens ook van die grillverhogers, dus kan mijn rooster iets hoger leggen tov die kolenbak
 
Ik moet het ook nog zien, kan van het vooraf plannen al zo genieten.

Hier gaan we sowieso uitgebreid eten.
We hebben vorige keer ook iets voorbereid, toen hebben we het voorgerecht al van te voren gemaakt, scheelt wat stress en makkelijker plannen.

Hier die van vorig jaar;
Inmiddels het voorgerecht ook hier uitgetypt: https://www.bbqgenootschap.nl/threads/licht-gerookte-vitello-tonnato-voorgerecht.30583/

En een minder goede planning in tijd was het jaar daarvoor:
Achteraf kunnen we er om lachen natuurlijk, gelukkig alleen mn schoonouders toen en niet een hele familie. 😬
 
Nu dit topic weer verschijnt, is het een reminder om vanavond te vragen wat eigenlijk de planning is met de feestdagen :ROFLMAO:
Zelfs geen idee waar we naartoe gaan of wie er naar ons komt.

Maar wel al leuke tips hier. Daar kan ik wel wat mee.
 
Wij hadden vorig jaar (o.a.) een mooie dry aged cowboy steak met een pistache korst met oudjaar. het zijn niet de vier botten roast die je noemt, maar het is best een spectaculair stuk vlees om op tafel te zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan