BasBQ
Beef en Steak

Eerste sessie op de Fornetto Razzo: Kalfsribben

 

Apie!

Kooltjesharker
Berichten
115
Vandaag was de vuurdoop van mijn Razzo : kalfsribben \o/

Omdat ik nog zo'n 30 kilo houtskool had liggen, en het toch eerst deels op moet om ruimte te maken voor briketten, heb ik houtskool gebruikt (Black Ranch Red Kwakkieracha uit Argentini?) in plaats van briketten, . Het was wel de laatste keer dat ik deze BR heb gebruikt,: Er kwam me toch een nare ammonia-lucht vanaf... :-S en zonder die ammoniaklucht was de geur van de rook ook niet echt geweldig. Het rook alsof er iets in brand stond in plaats van een lekkere barbecue-geur. Gelukkig is dat niet op het vlees geslagen en werd dat beter toen ik er twee blokjes appelhout bij deed.

Om 11:00 gingen ze er op:

(klikbaar)

De gebruikte rub is gewoon grove peper en grof zout, 1 op 1. Verder heb ik het membraan aan de onderkant er op laten zitten en 3-2-1 aangehouden.  Gezien de dikte van de ribs had ik liever 2-2-1 gedaan, maar dat kwam agenda-technisch niet uit.
Ik moest tussendoor dus even weg en toen ik terugkwam, tegen het einde van de eerste drie uur, was de temperatuur ingekakt naar 90C. Die 3 uur in plaats van 2 was dus zo gek nog niet...
Ik kreeg de temperatuur niet meer omhoog ondanks dat ik as had losgetikt en de vents helemaal open had gezet. Uiteindelijk heb ik wat grote stukken houtskool toegevoegd en toen begon de temperatuur weer te stijgen. Ik was dus gewoon te zuinig met het houtskool.


Na de eerste drie uur heb ik ze in alufolie gewrapt met apple cider vinegar en wat Stockyard Southern Blues.

Na weer twee uur in de folie te heb ik ze weer ingesmeerd met diezelfde saus en gingen ze er nog een uurtje op:


Hier liggen ze te rusten op het bord:



Het eindresultaat:

Ze waren lekker, maar ik moet zeggen dat ik toch wel verbaasd was. Het leek namelijk verdomd veel op varkens-spareribs, maar dan wat vetter, stevigere bite en het membraan aan de onderkant was beduidend stugger. Ik had meer een rund-smaak verwacht, maar goed...het waren ook mijn eerste kalfsribben en ik had dus sowieso geen idee hoe die zouden smaken.

Wat me opviel was dat ik wel dat ik 2x zoveel houtskool heb gebruikt dan in mijn KJJ.
De plastic draaidoppen waren een vooruitgang t.o.v. de draaischijf mijn oude Weber, maar tijdens het laatste uurtje werden ze toch wel flink warm en wilde ik ze eigenlijk niet te lang vast houden. Daarnaast moet ik de thermometer even checken denk ik. Die liep af en toe scheef met mijn iGrill.

Al met al leuk om weer eens met een ander apparaat te werken dan mijn KJJ.
 
Mijn ervaring met de Fornetto is die mand vol te gooien met briketten/kooltjes en met de minion en de schuif op de deksel de boel op temp te stellen... Laatst op kokosbriketten ruim 10 uur op een mandje gedaan en nog over (alles dicht onder en boven als je klaar bent en hij dooft).. Eerste keer had ik te 'gepast kolen in de mand gedaan maar toen moest ik gaan vullen en moeilijk doe de temp weer op schema te krijgen..

Sent from my BV7000 PRO using Tapatalk

 
Lijkt me lekker
 
@TheJoster: Ja, ik heb dus diezelfde denk fout gemaakt: te gepast houtskool in het mandje gedaan, met alle gevolgen van dien, maar dat is niet erg. Zo leer ik de Razzo tenminste  kennen :) Het deurtje is eigenlijk net te klein om handig grote stukken houtskool toe te voegen op de plek waar je het wilt hebben liggen.

Maar stel jij de temperatuur nou in met de schuif in de deksel? Ik dacht dat je die juist volledig open moest laten en met de onderste moest spelen?
 
Ik werk altijd met de kokosbriketten. En dan idd de mand vol gooien en met de minion manier. Werkt vindt ik perfect
 
KamadoJor zei:
@TheJoster: Ja, ik heb dus diezelfde denk fout gemaakt: te gepast houtskool in het mandje gedaan, met alle gevolgen van dien, maar dat is niet erg. Zo leer ik de Razzo tenminste  kennen :) Het deurtje is eigenlijk net te klein om handig grote stukken houtskool toe te voegen op de plek waar je het wilt hebben liggen.

Maar stel jij de temperatuur nou in met de schuif in de deksel? Ik dacht dat je die juist volledig open moest laten en met de onderste moest spelen?
Eens mbt deurtjes formaat.. Ook voor bijvullen water/wijn/bier is onhandig..
Mbt temp krijg ik het beste resultaat om de onderschuiven allemaal helemaal open te zetten (ook vind ik de zichtbaarheid van de onderste schuiven een beproeving op mijn elegantie en lichamelijke flexibiliteit :) ) en dan de bovenste schuif om de boel op de juiste temp te krijgen.

Roken doe ik met die konijnenkeutel dingen (naam is me ontschoten) in aluminium dus dan is het verstikken van het hout ook niet zo aan de orde via de onderschuiven.
Wel is wind een factor dus afhankelijk van plaatsing is het verstellen van de onderste schuiven nodig om de wind uit de brandstof te houden... (En te voorkomen dat je smullaria geen aslaag krijgt)

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen want het blijft voor mij ook nog zoeken naar de juiste bediening ;-)

Mijn temperatuur sensors zijn bv ook te groot voor de standaard doorvoertjes dus die gaan via de bovenste deur naar buiten. Dit maakt gebruik van de onderste manden dan weer lastig want de bovenste ring incl temperatuur sensoren moeten er dan af en in mijn geval gebruik ik een 6 probe bluetooth zender welke zowel onder als boven de temp in de gaten houd. Dus dan word het een wirwar om iets te keren of even in te sproeien..
Heb je al geprobeerd met de manden en rooster combi te Q-en?

Groetjes,

Joey

Sent from my BV7000 PRO using Tapatalk

 
Je bedoelt pellets? (die konijnenkeuteldingen) Ik gebruik nu kleine chunks hout.

Ik heb gisteren een plantengieter gebruikt om water bij te vullen. Dat ging prima, maar ik kon niet goed zien hoe vol de waterpan was. Misschien dat ik binnenkort een andere spuit op de tuinslang zet. Dan vul ik 'm wel daarmee.

Het verstellen van de onderste knoppen is wel een ding ja. Ik ga aan de bovenkant van die draaiknoppen nog wel een markering maken van hoe hij compleet open of dicht staat, want om nou elke keer half op de grond te gaan liggen is het ook net niet :)
Om de onderste vents te stellen gebruik ik een imbussetje. Ik steek gewoon (voorzichtig) dezelfde maat in elk gat en draai ze dicht. Zo zijn alle gaten even groot.

Verder was dit de eerste keer met vlees er op. De manden staan nu ongeduldig in de berging te wachten. Helaas gaat het nog wel even duren voordat ik die kan gebruiken.
 
KamadoJor zei:
Je bedoelt pellets? (die konijnenkeuteldingen) Ik gebruik nu kleine chunks hout.

Ik heb gisteren een plantengieter gebruikt om water bij te vullen. Dat ging prima, maar ik kon niet goed zien hoe vol de waterpan was. Misschien dat ik binnenkort een andere spuit op de tuinslang zet. Dan vul ik 'm wel daarmee.

Het verstellen van de onderste knoppen is wel een ding ja. Ik ga aan de bovenkant van die draaiknoppen nog wel een markering maken van hoe hij compleet open of dicht staat, want om nou elke keer half op de grond te gaan liggen is het ook net niet :)
Om de onderste vents te stellen gebruik ik een imbussetje. Ik steek gewoon (voorzichtig) dezelfde maat in elk gat en draai ze dicht. Zo zijn alle gaten even groot.

Verder was dit de eerste keer met vlees er op. De manden staan nu ongeduldig in de berging te wachten. Helaas gaat het nog wel even duren voordat ik die kan gebruiken.
Onlangs is onder garantie het onderste gedeelte vervangen. Verassing hierbij is dat een onderstel verstuurd is met markeringen. Ook hebben de draaiknoppen een handig pijltje.

(Ter illustratie een afbeelding van de fornetto site)
3f38ae1c35b2322cd8fe2f521773a8ea.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
ja4 zei:
KamadoJor zei:
Je bedoelt pellets? (die konijnenkeuteldingen) Ik gebruik nu kleine chunks hout.

Ik heb gisteren een plantengieter gebruikt om water bij te vullen. Dat ging prima, maar ik kon niet goed zien hoe vol de waterpan was. Misschien dat ik binnenkort een andere spuit op de tuinslang zet. Dan vul ik 'm wel daarmee.

Het verstellen van de onderste knoppen is wel een ding ja. Ik ga aan de bovenkant van die draaiknoppen nog wel een markering maken van hoe hij compleet open of dicht staat, want om nou elke keer half op de grond te gaan liggen is het ook net niet :)
Om de onderste vents te stellen gebruik ik een imbussetje. Ik steek gewoon (voorzichtig) dezelfde maat in elk gat en draai ze dicht. Zo zijn alle gaten even groot.

Verder was dit de eerste keer met vlees er op. De manden staan nu ongeduldig in de berging te wachten. Helaas gaat het nog wel even duren voordat ik die kan gebruiken.
Onlangs is onder garantie het onderste gedeelte vervangen. Verassing hierbij is dat een onderstel verstuurd is met markeringen. Ook hebben de draaiknoppen een handig pijltje.

(Ter illustratie een afbeelding van de fornetto site)
3f38ae1c35b2322cd8fe2f521773a8ea.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Willik ook willik ook!! :)
Wat was er stuk dat die vervangen moest worden?

Sent from my BV7000 PRO using Tapatalk

 
TheJoster zei:
ja4 zei:
KamadoJor zei:
Je bedoelt pellets? (die konijnenkeuteldingen) Ik gebruik nu kleine chunks hout.

Ik heb gisteren een plantengieter gebruikt om water bij te vullen. Dat ging prima, maar ik kon niet goed zien hoe vol de waterpan was. Misschien dat ik binnenkort een andere spuit op de tuinslang zet. Dan vul ik 'm wel daarmee.

Het verstellen van de onderste knoppen is wel een ding ja. Ik ga aan de bovenkant van die draaiknoppen nog wel een markering maken van hoe hij compleet open of dicht staat, want om nou elke keer half op de grond te gaan liggen is het ook net niet :)
Om de onderste vents te stellen gebruik ik een imbussetje. Ik steek gewoon (voorzichtig) dezelfde maat in elk gat en draai ze dicht. Zo zijn alle gaten even groot.

Verder was dit de eerste keer met vlees er op. De manden staan nu ongeduldig in de berging te wachten. Helaas gaat het nog wel even duren voordat ik die kan gebruiken.
Onlangs is onder garantie het onderste gedeelte vervangen. Verassing hierbij is dat een onderstel verstuurd is met markeringen. Ook hebben de draaiknoppen een handig pijltje.

(Ter illustratie een afbeelding van de fornetto site)
3f38ae1c35b2322cd8fe2f521773a8ea.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Willik ook willik ook!! :)
Wat was er stuk dat die vervangen moest worden?

Sent from my BV7000 PRO using Tapatalk
Op sommige plekken (bij de bouten) was de emaille gesprongen waardoor het metaal blootgesteld was aan vocht en vuil... service vanuit Garth is heel plezierig (snel en adequaat handelen)

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan