BasBQ
Beef en Steak

Eerste sessie met de offset

Teddo zei:
Leo zei:
wanneer worden we uitgenodigt teddo? vind dat het genootschap wel moet komen keuren bij jullie  :)

Een strak plan!! Maar nog eerst even oefenen met deze smoker.
gelet op hetgeen je de afgelopen periode allemaal gepost hebt maak ik me daar geen zorgen om, dat gaat helemaal goedkomen, dus noem maar een datum, ik ben erbij! ;)
 
noskos zei:
Veel plezier met je nieuwe speeltje!
Ik zou beginnen met een deflector plate er in te leggen om de directe warmte vanuit de firebox  wat gelijkmatiger over de smoke chamber te verdelen. Dan heb je ook dat probleem met die verbrande randjes niet meer.

Dank dank!! Het is goed om te vermelden dat het hier om een experiment gaat. We hebben deze smoker aangeschaft met de gedachte van een wegwerp BBQ. Iedere dag dat deze extra draait is voor ons gewoon winst.

Deze smoker in Oklahoma uitvoering moet bewijzen of onze aannames met betrekking tot houtgestookt roken waar zijn. Ook de verwachtingen met betrekking tot het verticale gedeelte zullen worden getoetst.

Ditzelfde hebben we ook met de kamado gedaan. Echter deze heeft ons meer dan verrast en we zien geen enkele reden c.q. meerwaarde om deze te gaan vervangen voor een 1000+ exemplaar.

Met betrekking tot de offset smokers hoef je geen top analist te zijn om hier een beeld over te vormen. Echter toch willen we graag eerst bevestiging van onze aannames en verwachtingen hier in de gaarkeukens van huize jachtfestijn voordat er fors ge?nvesteerd gaat worden in een professionele offset.

En zoals een wegwerp BBQ eigen, zijn er al een aantal zaken die redelijkerwijs "noodzakelijk" zijn om de kwaliteit van het experiment te verbeteren, hoewel dit geen schokkende zaken zijn. Denk aan houtkachel vilt (15 euro voor tig meter) om de onderdelen en bewegende delen naadloos af te dichten. Blikje 650 graden verf, klep houders etc.

Op deze manier kan de levensduur van een 1 dags BBQ niet alleen wat verlengt worden maar komt het ook het experiment ten goede.

Ook het deflectorscherm heeft in huize jachtfestijn te revu gepasseerd. Toch wordt hier vooralsnog een vraagteken bijgeplaatst. Namelijk in Oostenrijk werd hier ook geen gebruik van gemaakt en werd het vlees op verschillende posities op het rooster geplaatst.

We hebben een mooie gietijzeren plaat liggen die hiervoor gebruikt kan worden. Dit zal in het experiment worden meegenomen.

Al met al moet uiteindelijk leiden tot de aanschaf van de voor ons ultieme en best passende primaire BBQ.

Inmiddels is al wel duidelijk geworden dat de offset met grote zekerheid de primaire BBQ zal gaan worden. (Professionele uitvoering)
De kamado zal het naar het er nu naar uitziet toch met een secundaire plaats moeten gaan doen.

We zitten in het prille begin van het experiment...dus alles is nog mogelijk.



 
Chef Martin zei:
Bijzonder, een kamado op de tweede plaats? Sinds ik een BGE heb is m'n oude BBQ nog maar 1 keer aangegaan! En dan ook nog omdat het ei al in gebruik was.
Er gaat niets boven een echte keramische Q.
Tenminste, dat is mijn mening!

Vergelijk het met een pizza restaurant en een Grieks restaurant. Beide zijn goed, maar het eten is totaal anders. Voor ons neemt houtgestookt eten een speciale plaats in. Maar door de grote verschillen, zal de kamado zeer zeker ook volop meedraaien.

 
Neuh, ik ben tot??l niet jaloers  ;)

Ziet er goed uit, lekker bezig daar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan