BasBQ
Beef en Steak

Eerste sessie! (BCC)

 
 

Dix0r

Vuurmaker
Berichten
72
Gisteren eindelijk een momentje kunnen vinden om mijn 1e sessie te houden op de OTP57  :)

Even een kippetje opgepikt bij de lokale supermarkt

20130518_124941.jpg


Vervolgens gewassen en drooggedept, vervolgens ingesmeerd met olijfolie en een standaard rubje (Noskos) en een uurtje of 6 afgedekt laten staan in de koelkast

20130518_182121.jpg


Ondertussen split grill setup gerealiseerd in de Weber met een hitteschild.

20130518_132349.jpg


In de tussentijd alvast aardappels in aluminium gewikkeld voor een tweetal gepofte aardappels. Als sausje voor de gepofte aardappels een mix gemaakt van griekse yoghurt (75gr), 2 teentjes knoflook + 1EL dille + 1EL olijfolie.

Als salade gemixte ijsbersla + komkommer + tomaten + zonnebloempitten met als dressing olijfolie, azijn, zout en peper.

Rond een uurtje of 18.30 de hete kolen in de Q en de kip op de aluminium bak gezet. In eerste instantie was de bedoeling de BCC op de grill te plaatsen, echter ging de deksel hierdoor niet meer dicht  ;D

Ondertussen ook nog wat rookhout toegevoegd voor de rookflavour, en tussendoor de BCC gesprayed met appelsap.

20130518_183530.jpg


Rond 19:45 de BCC van de Q gehaald met een kerntemp van 72graden in de borst.

20130518_194451.jpg


Helaas geen foto van het gehele eindresultaat (vergeten).

Aandachtspunten na de gehele sessie;

- Temperatuur schommelde heel erg, de sessie startte op 210. Bovenste luchtgaten dichtgedraaid (beneden stond volledig open), echter dempte dit nog niet erg snel de temperatuur. Uiteindelijk de onderste schuif ook dichtgetrokken en rustig opgebouwd richting de 170/190c door te spelen met de schuiven. Hierna wisselde het nog regelmatig (misschien volgende keer maar een bakje met water plaatsen?)
- Ik vond het vlees van de borst in tegenstelling tot de pootjes niet echt mals, ik heb hier de 72c gemeten ??
- Rubje was wel aardig, echter was de buitenkant niet echt crispy. Ik ben nogal van de aziatische keuken, dus ben eigenlijk op zoek naar een spicy rub.
- Fatsoenlijke BBQ handschoenen aanschaffen, kreeg het blik bijna met geen mogelijkheid uit de kip.

Al met al een leuke eerste sessie, komende tijd maar eens kijken met welk stuk vlees ik een volgende sessie ga starten  ;D
 
Ik denk dat het er prima uitziet, alleen zijn je foto's niet zichtbaar  ???
 
Ik denk dat dit kippie wel een Tokkie waard is!! ;)
 
Yep, nu wel ziet prima uit mooi donker jasje.
Je kan de volgende keer ook nog wat boter (met of zonder rub) onder de huid van de borst proberen te smeren.
De meningen lopen wat uiteen of dit  nu meer malsheid of smaak oplevert, maar ik zou zeggen vorm je eigen mening  ;D

Oh ja wat me nog meer te binnen schiet probeer je temp wat lager te houden (175)
 
Mooi kippetje, ik voel een tokkie aankomen. iig gefeliciteerd met het resultaat :p
 
Dix0r zei:
Aandachtspunten na de gehele sessie;

- Temperatuur schommelde heel erg, de sessie startte op 210. Bovenste luchtgaten dichtgedraaid (beneden stond volledig open), echter dempte dit nog niet erg snel de temperatuur. Uiteindelijk de onderste schuif ook dichtgetrokken en rustig opgebouwd richting de 170/190c door te spelen met de schuiven. Hierna wisselde het nog regelmatig (misschien volgende keer maar een bakje met water plaatsen?)
- Ik vond het vlees van de borst in tegenstelling tot de pootjes niet echt mals, ik heb hier de 72c gemeten ??
- Rubje was wel aardig, echter was de buitenkant niet echt crispy. Ik ben nogal van de aziatische keuken, dus ben eigenlijk op zoek naar een spicy rub.
- Fatsoenlijke BBQ handschoenen aanschaffen, kreeg het blik bijna met geen mogelijkheid uit de kip.

Al met al een leuke eerste sessie, komende tijd maar eens kijken met welk stuk vlees ik een volgende sessie ga starten  ;D

_ met water kan je de boel aardig stabiel houden, maar gebruik dan wel gekookt (warm) water, anders verlies je heel veel energie aan het opwarmen daarvan.
_ Ik doe door de rub een paar schepjes 'pul-biber' of gedroogde chilivlokken, dan komt er al wat extra spice bij ( of je smeert de huid in met wat chilisaus )

_ handschoenen e.d - maak een tripje naar de Action in de buurt, veul voor weinig :p ( ik heb er extra lange handschoenen gevonden, voor 2? )
 
Kippie ziet er mooi uit! Wat betreft temperatuur kan je beter beginnen met alle schuiven dicht wanneer je de al gloeiende briketten er in doet. Temp zit dan al snel op 175 graden of meer. Als die dan begint te zakken boven vent klein beetje open. Daarna onderste schuiven klein beetje open. Kip er pas op als alles stabiel is!
Ik heb mijn onderste schuif met een viltstift gemerkt zodat ik kan zien in wat voor stand die staat. Is anders moeilijk te zien zonder het deksel op te tillen en dan nog zie je door de inhoud van je q niets.
 
Boldeagle zei:
Ik denk dat het er prima uitziet, alleen zijn je foto's niet zichtbaar  ???
Hier zijn ze wel zichtbaar, alleen staan er een aantal op zijn kant. Mijn iMac is te zwaar om te kantelen...de posities van de pics kun je wellicht even aanpassen Dix0r?
 
Ik vind dat jij een lekker kippetje heb.
 
dat is een heel lekker kippetje geworden, gefeliciteerd met je tokkie
 
Mooie maiden run!
 
Gefeliciteerd met je tokkie, mooi kippetje hoor!

Wat je temperatuurproblemen betreft. Altijd je bovenste schuif open laten staan en de temperatuur met de onderste regelen. Als je de bovenste gebruikt krijg je op een gegeven moment een onvolledige verbranding die allerlei dingen met een nare smaak geeft en dat is niet lekker op je kip. Gewoon onder op een klein kiertje zetten en dan zakt de temperatuur vanzelf.

Kanpperig velletje is waar we allemaal naar streven en is niet gemakkelijk. De kip 12 uur zo in de koelkast laten staan op een rekje zorgt ervoor dat het vel uitdroogt. Een paar gaatjes in het vel prikken zodat het vet eruit kan helpt ook. En op een hoge temperatuur grillen of dit tegen het einde doen draagt ook bij aan een knapperig vel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan