BasBQ
Beef en Steak

Eerste ribs!

H

heiders

Gast
Na vorige zomer al vaak op dit forum gekeken te hebben, heb ik dit voorjaar dan zelf ook eindelijk een "echte" bbq, de weber one touch premium 57. Dus meteen aan de slag, heb al een keer beer can chicken gemaakt (heerlijk!) maar gister wilde ik eindelijk eens die low and slow ribs proberen.

De ribs de avond er voor ruim ingesmeerd met Noskos classic ribs rub.


En voor het eerst de snake methode gebruikt; ongeveer 40 kokos brikketen in een kringetje en aangestoken met 12 gloeiende brikketen. Met de onderste schuif op een kwart en de bovenste 3/4 bleef de temperatuur vrij stabiel rond 110C.


Na 2 uur de ribs ingepakt met wat hete appelsap en na nog eens 2 uur weer op de bbq met een beetje lak van BBQ saus.


Uiteindelijk na een half uur de ribs er al weer afgehaald en opgegeten!




Eindoordeel: Erg lekker, heerlijk mals vlees wat zo van het bot valt. Maar er miste wel iets van diepte en bite. Misschien de volgende keer iets van chillipeper in de rub en wat langer nog op de bbq na het inpakken voor wat bite. Ik had ook geen rookhout, wat waarschijnlijk ook wel een extra dimensie aan de ribs toe zal voegen. Ik had wel rookmot, maar ik wist niet helemaal hoe ik dat kon gebruiken op de bbq. Hebben jullie nog tips/idee?n?

Ik heb overigens nog flink wat over, wat nu in de koelkast ligt. Kan ik dat het best in de oven weer opwarmen?
 
hoi, je ribs zien er wel prima uit verder, het is even zoeken en spelen met de rubs en met de tijden.

Zou het ook wel leuk vinden als je jezelf even voor zou willen stellen  ;)
 
De ribs zien er prima uit, rookhout is echt een smaak verdieper. Je had de rookmot in een aluminiumfolie kunnen doen en dan wat gaatjes erin prikken en dat boven het vuur leggen.
Anders wat rookhout halen bij het tuincentrum.
 
Mooi hoor...


Vraag je..., ik zie vaker een aardappel met een probe erin... waar dient die voor?
 
ThrowonD zei:
Mooi hoor...


Vraag je..., ik zie vaker een aardappel met een probe erin... waar dient die voor?

dat is om er voor te zorgen dat de probe het rooster niet raakt, en je anders een verkeerde temperatuur krijgt, op je rooster gemeten
 
lekker hoor!
 
Ribs over??? ik zie maar twee slabs, die eet ik in mijn eentje op. Anyway, de keer dat ik over had (7 slabs, 2 personen) was ik ook op zoek naar opwarm methoden terwijl mijn vriendin ze gewoon stiekem in de magnetron had opgepiept, was goed genoeg. Een goede rib blijft lekker no matter what.
 
Ziet er lekker uit, voor een volgende keer wat peer, kers of appel rookhout toevoegen.
 
Jeroenvdpr zei:
Ribs over??? ik zie maar twee slabs, die eet ik in mijn eentje op. Anyway, de keer dat ik over had (7 slabs, 2 personen) was ik ook op zoek naar opwarm methoden terwijl mijn vriendin ze gewoon stiekem in de magnetron had opgepiept, was goed genoeg. Een goede rib blijft lekker no matter what.

LOL!

Ik warm overgebleven ribs meestal in folie in de oven op bij een lage temperatuur, 130 graden ofzo. Dan verliezen ze niet zoveel vocht.
Het is ook lekker om de ribs die over zijn schoon te plukken en ze dan te verwerken in een bonenschotel ofzo. Zeker als je ze gerookt hebt is dat echt grandioos. Ook heerlijk met overgebleven pulled pork. Om die reden maak ik altijd wat extra.

Verder vind ik die ribbels hierboven er echt heel prima uit zien! Heel mooi gegaard, geen spoortje van verbranding. Netjes!
 
Lekker!!! Rib"s  Lekker!!!
 
Ziet er goed uit, zou zo bij je aanschuiven aan tafel..... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan