Beef en Steak

Eerste ribeye op de kamado

curvejjeje

Sprokkelaar
Dag vrienden,

Als absolute bbq leek en compleet incapabel persoon met mijn handen heb ik dus getracht vorig weekend mijn eerste stuk vlees te maken op de kamado.
De dag er voor heb ik hem ene keer goed opgestookt tot een 340 graden en laten afkoelen.

Ik heb door jullie tips mangrove kolen en zo ronde draai ding aanmaakdingetjes en dat werkt perfect!

De volgende dag naar de slager gegaan en gevraagd om een ribeye.
Ik heb een stuk gekregen van 1.35 kilo en verse marinade die hij zelf had gemaakt er gratis bij gekregen.
Stuk vlees laten marineren en op kamer temperatuur laten komen.

ADD8082E-04A7-4FA9-9FEA-0FD031BD3D5A.JPG

Ik had de tip gekregen om hem op een 125 graden stabiel te krijgen (wat mij gelukt was) en hem dan een 40 minuten er op te laten.
Ik had zo'n simpele thermometer gekocht (elektrische is al onderweg) om core temperatuur te meten.

Nou die 40 minuten was een ramp want m'n stuk vlees had al een kerntemperatuur van 70 graden.

Jullie krijgen ook geen foto te zien van mijn schoenzool, want ik eet m'n vlees graag saignant (medium rare).
Wordt vervolgd, want dit weekend zal ik het opnieuw proberen. Hopelijk is m'n nieuwe thermometer tegen dan aangekomen anders ga ik toch pak eerder checken.

Wanneer het lukt op het vlees van de lokale slager ga ik speciallekes halen van http://gustor.be

In ieder geval wou ik jullie ook niet de beginnersfouten die ik maak ontnemen want het is een leerproces, maar ik ben leergierig!

Schermfoto 2020-05-11 om 19.42.03.png
Schermfoto 2020-05-11 om 19.42.30.png

Als ik het goed zie zit er geen heat reflector tussen de kolen en het vlees. Hierdoor is de temperatuur aan de onderkant van het vlees een stuk hoger (stralingswarmte) als de thermometer in de deksel aan geeft
Hierdoor zal hij dan ook een stuk minder lang hoeven als verwacht.

Verstuurd met Tapatalk

Tja, al het begin is moeilijk. Vooral blijven oefenen.

Heb je het vlees nog wel gegeten?
Als je de steak eerst wil roken hoef je deze niet eert op kamer temperatuur te laten komen. Beter zo koud mogelijk. Dan neemt hij meer en beter de rook op.
Succes met de volgende run. Gaat vast goed komen.

Ps. Ik heb mijn steaks het liefst Bleu chaud

Hey Bram,

Nou zeker hebben we het opgepeuzeld, maar het was niet naar mijn goesting natuurlijk. Beetje schaamtevol toen ik de core temperatuur zag.

Voor de goede orde want ik zie goede tips hier.

We willen de volgende ribeye rustig laten opkomen met meer smokey.

Ik doe de kolen aan en zorg dat hij mooi stabiel terug op die 125 graden is.

Daarna doe ik die deflector plaat er in of is dit meteen na het aansteken van de kolen? (bijkomende vraag : de grilplaat moet die er ook pas in als hij op temperatuur is of doe je die al meteen na het aansteken van de kolen erin want dan warmt dat metaal ook op want dat had ik gedaan met m'n vorig stuk vlees en denk dat dat ook niet hielp?).

in de veronderstelling dat ik het vlees niet eerst op kamertemperatuur laat komen + bbq op 125 stabiel + daarna heat deflector met ijzer er in en vlees erop dan gaat het mooier en beter gaan?

Zonde, je vlees zag er erg mooi uit. Zolang er een botje aan vastzit noemen we dit stuk in Europa een cote de boeuf, als het bot verwijderd is, een rib eye of rib eye steak.
In de USA/UK wordt Cote de Boeuf een Rib steak of Bone in Ribe Eye genoemd. ;)
Dit stuk (2,5 cm dik) zou bij mij 3 minuten per kant direct gegrild worden en eventueel indirect nagaren tot een kerntemp. van 50 graden (voor medium rare 1 of 2 graden hoger)
reversed sear kan ook maar het stuk is niet al te dik dus pas op dat hij niet doorschiet.
tot 45 graden kerntemperatuur en dan kort afgrillen, en koop eerst een fatsoenlijke digitale kernthermometer met probe aan een draad die je ook buiten de BBQ kan aflezen, zelfs onze locale slager verkoopt die dingen.
Het zou doodzonde zijn als je weer zo'n mooi stuk vlees overcooked.;)

Mocht je bij een lokale ikea in de buurt zijn, is deze wellicht een goed idee;

Net wat Ewald zegt. Als de steak niet heel dik is kun je deze ook gelijk direct grillen. Zodat je een mooie korst op de steak krijgt.

Wil je deze eerst roken. Dan zou ik de BBQ niet hoger dan 100-107gr stoken. En na het aansteken van het eitje. En de aanmaak wokkels zijn volledig opgebrand. Zou ik een blokje rookhout in de kolen gooien. En vervolgens de convEGGtor steen er gelijk in zetten. Kan deze rustig mee opwarmen. Dat duurt bij mijn egg minimaal 30min. Je moet de Q dan goed in de gaten blijven houden. En met de schuiven spelen. Heb je geen rook hout blokjes. Dan voeg je rook snippers toe als de Q op temp is. Even het steentje optillen oid. En dan handje snippers er in. En echt zorgen dat je een thermometer gebruikt. Of je nu een super de luxe WiFi meter hebt of een Ikea fantast. Meten is weten
Als je kern dan 45gr is haal je het vlees er af. Haal je de ConvEGGtor er uit. En stook je de Q lekker op. Als het vuur mooi heet is even mooi afgrillen en klaar.

Super heren alvast enorm bedankt voor de tips. Ik zal gaan voor die smokey way. Ik zal zakje apple smoke chips halen hier in de aveve. Zilver papier rond die heat reflector. Ik ga ook de slager vragen voor een dikker stukkie voor zaterdag. Wordt vervolgd :)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik kan de dikte van het stuk niet helemaal goed beoordelen, maar 1,35 kg kan volgens mij nooit een heel dunne steak zijn!
Ik verwacht dan ook niet dat hij veel dikker hoeft te zijn.

Verstuurd met Tapatalk

Terug
Bovenaan Onderaan