BasBQ
Beef en Steak

eerste pulled pork sessie

 
 

bart_dewulf

Kooltjesharker
Berichten
114
Vandaag mijn eerste pulled pork klaargemaakt en heb gemengde gevoelens over het resultaat. ( noskos wedstrijd pulled pork gevolgd)
Gisteren een stukje boston butt(2kg)meegekregen van de slager en deze geinjecteerd, gerubt en ingepakt laten slapen in de koelkast.
Deze morgen aan de sessie begonnen (1ste les die ik moet onthouden, je kunt nooit vroeg genoeg beginnen) en toch een uurtje bezig geweest om de weber om temp van 110C te krijgen/houden( teveel brandende kolen gebruikt waardoor de temp te hoog werd), gedurende de eerste 5 uur wat moeten spelen met de regeling maar temp bleef tussen 100C en 120C dus daar niet echt problemen.(3 keer de q opengedaan om wat appelsap te verstuiven)
Na 5 uur met een kerntemp van 68C in de glaze gezet maar na 1u slecht 1C omhoog dus (lichtjes in paniek) heb ik dan maar ingepakt en dan ging het traag naar 88C, vocht gerecupeerd en nog eventjes op de Q, terug ingepakt en laten rusten vooraleer te pullen.
bedenkingen:
- ik had geen stevig bark maar eerder een smeu?ge, komt dit door het verstuiven van de appelsap of teveel geinjecteerd?
- stuk schouderblad kwam er gemakkelijk uit dus daar ben ik tevreden over, vlees was niet droog
- smaak?(nu word ik waarschijnlijk verbannen van het forum) ik vond dit goed maar heb niet echt het wow gevoel dat ik hier op het forum lees, ik heb een beetje gerookt met appelhout omdat ik zelf niet echt van zwaar gerookt vlees hou, misschien heeft dit de smaak teveel beinvloed voor mij.
- dit was een testrun voor een feestje eind deze maand (25 personen) maar nu twijfel ik of dit wel voor iedereen is weggelegd, het zijn niet echt mensen die veel q'en. misschien hou ik best bij ribs.
- al bij al een mooie ervaring.
6e0b6ae9d79cb07d31191f2e7a4a2eb6.jpg

0c6c18bd4f8c780e1a2d29bc1e0d2b99.jpg

4b8628f8fd260c90226047a97ea40410.jpg

f087f4face7635a2e6ce83b52ebf4584.jpg

0fed5eedb855ec59163313a903531fca.jpg

geen broodje in huis dan maar in een wrap gedaan om te proeven
6be2116d331ad645c50bdbce34fa62c7.jpg

 
Super eerste run, goed bezig!
De bark heeft tijd nodig om te vormen, maar ik lees dat je gedurende de eerste 5 uur aan het sprayen was met appelsap. Sla dat de volgende keer even over.
De 2 uur in de glaze is goed, je twijfel snap ik. Dat er na een uur maar 1 graad bij is gekomen; welkom in 'the zone', wat je misschien her en der wel over gelezen hebt. Niets aan het handje gewoon uitzingen ;)
Voor de smaak van je eindproduct, das een kwestie van smaak idd. Als je niet van de rooksmaak houdt, doe het dan zonder rookhout. Probeer eens een andere bbq-saus voor een andere smaak. Vond je de structuur en de sappigheid van het vlees lekker, dan is het goed en verdient het hoogstens de aandacht om het recept aan te passen naar je eigen smaak.
Ik zeg; top run! Keep on going ;)
 
volgende keer inderdaad eens proberen zonder rookhout, ondertussen vandaag nog eens een stuk koud gegeten en vond het wel ok?, ik ga die nu invriezen en dan de vrienden eens laten proeven.
gr
 
Ben ik de enige die de foto's niet ziet?
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Gefeliciteerd met je knor! Ik doe overigens geen vocht meer in de waterpan (WSM) misschien dat het bakje vloeistof en het verstuiven iets te veel van het goede is.
 
Voor mij is 'ie goed gelukt... veel succes bij de volgende!
 
Gefeli met je knor!
 
Gefeliciteerd met je knorretje.

Volgende keer niet sprayen, vlees gelijk op de bbq (gaat de temperatuur ook gelijk naar beneden). na vijf uur in de glaze dan na twee uur inpakken (strak in twee lagen allu folie) en dan pas de thermometer erin als hij 88 C aantikt in de kern controleren of de probe er overal netjes in glijdt. dan opnieuw inpakken en op warme plaats wegleggen of in dekens wikkelen. Eindsaus maken en dan pullen en eindsaus toevoegen.

Het is een groot stuk vlees dat mag best wat rook hebben net als kruiden, het is een lekker simpel gerecht niet hoogstaand cullinair ;). Maar wel lekker.
 
Ik heb hetzelfde recept gemaakt en ik had ook geen "droge bark" maar daarentegen had ik weer wel de WoW factor, misschien een andere rub of marinade? In ieder geval succes ermee.
 
Handig om jouw beginners ervaring te lezen. Ik ben zelf nog afwachtende voor mijn eerste run. Kan mij voorstellen dat ik tegen dezelfde punten aan loop. Voor mij leerzaam.

En voor jou, proficiat met de KNOR.
 
bjornn zei:
Ik heb hetzelfde recept gemaakt en ik had ook geen "droge bark" maar daarentegen had ik weer wel de WoW factor, misschien een andere rub of marinade? In ieder geval succes ermee.

Onder een droge bark zit normaal gesproken ook droog vlees ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan