BasBQ
Beef en Steak

Eerste poging Beer Can Chicken

 
 

KJ_Nico

Kooltjesharker
Berichten
232
Vandaag de eerste poging tot een Beer Can Chicken te maken. Ik begon met een pekel badje voor de kip. Die heb ik zo'n drie uurtjes erin gehad. Daarna droog gemaakt en onder de huid geinjecteerd met een mengsel van gesmolten boter en de dry rub voor de kip. Daarna heb ik hem in de rub gezet. Ik heb een rub gebruikt van Kosmos, Honey Chiplotle Killer Bee. Zoet maar met een pit erin. Nog wat rub in de kip gedaan met wat verse kruiden, waarna ik de kip op het blik gezet hebt.

In de tussen tijd heb ik de Joe aangestoken en de temperatuur op 180gr indirect gebracht. Voor devrook smaak heb 1 chunk hickory gebruikt. Om 16:15 de kip op de Joe. We wilde naast de kip wat hasselback aardappeltjes. Ik heb hiervoor het recept toegepast van Jort Althuizen, welk beschreven staat in het No Worries BBQ-boek. Deze heb ik er op 16:45 uur erbij gezet.

Als derde heb ik nog gevulde portabello's gemaakt, en wat geroosterde aubergine. Rond half vijf was de kip temperatuur. Echter de aardappelen waren nog verre van gaar. Ik heb toen de kip eraf gehaald, en de aardappelen nog een kwartier laten liggen. Uiteindelijk zijn we om kwart voor zes gaan eten.


Het resultaat, de kip was zeker goed te doen. Maar ik heb zelf al wat aandachtspunten die de volgende keer anders ga doen. De kip niet meer in een bak. Ik vermoed dat de warmte niet goed aan de onderkant van de kip komt. Daarbij doordat ik de aardappelen erbij gelegd had, moest de kip naar de zijkant. Hierdoor is de linkerkant wat harder gegaan dan de rechterkant. Dus de volgende keer, de kip zonder bak in het midden, waardoor er genoeg ruimte voor de rest over blijft. Of ik nog een keer de kip injecteer met het mengsel van boter en rub betwijfel ik nog. Ik heb dit trouwens over genomen van het recept op de site van Kamado Joe. Dan blijven de aardappelen nog vraagstuk. Volgens het recept moesten ze 30 tot 40 min. Ze hebben er dik een uur opgelegen, vermoedelijk waren ze te groot. Volgende keer kleinere versies toe passen.

Reacties van de eters, jammer van de aardappelen (kids blij, want er kwam patat bij). Wel hebben ze genoten van de kip. De kids hebben zelfs meer gegeten ervan dan verwacht. Vrouwlief vond het ook heerlijk kippetje...
 
Laatst bewerkt:
Lekkere kip ziet er prima uit gefeliciteerd met je sticker en welkom bij de tokkie's.
die opvang bak zou ik er wel inhouden want er komt nog al wat sap uit je kip wellicht een plattere.
 
Mooi verslag en heerlijke foto’s. Welkom bij de Tokkies.
 
Mooi verslag.
Bakje behouden want anders wordt het een zootje in je q.
Aardappelen moeten altijd erg lang. Je kan ze voor koken of 5-6 minuten in de magnetron. Vervolgens in partjes snijden en in het alu bakje leggen 😋
Dan trekken de smaken van je kippie in de aardappelen
 
Lekker kippetje mooi verslag en al genoeg tips gehad


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Mooie run. Kip heeft toch mooi wat kleur op gedaan. Niks mis mee toch.
De lekbak voortaan onder het rooster zetten. Op de convector stenen. Hoef je ze ook niet in te pakken. Het vet lekt dan mooi in het bakje en je houd meer ruimte op je rooster. Aardappels gelijk met de Kip op de Q. Doe ik ook. Aardappels kunnen prima wat rook hebben. Vind ik lekker. En zo als eerder vermeld hebben die echt lang de tijd nodig. Ik heb ze toch wel ruim een uur op in de Q liggen. Je kunt trouwens met gerookte aardappel ook prima Noskos zijn gerookte aardappelsalade maken. een echte aanrader.

Gefeliciteerd met je tokkie.
 
Iedereen bedankt de tips. Ik heb ze even opgeschreven in me logboek. Zo hou ik een beetje bij wat ik gedaan heb en of het resultaat goed was.
 
Gefeliciteerd met je Tok, het ziet eruit als een heerlijke maaltijd, je had er ook nog een gevulde portobello bij, wat had je daar in gedaan?
 
Lekker bezig!
kids blij: kan je het mooi opnieuw proberen 😋
 
Gefeliciteerd met je Tok, het ziet eruit als een heerlijke maaltijd, je had er ook nog een gevulde portobello bij, wat had je daar in gedaan?

@Jet Sorry Jet, voor de late reactie....

Die heb ik vrij simpel gehouden, beetje monchu, knoflook, de "lamellen" en de stam (heel klein gehakt) erdoor heen gedaan. Opsmaak gemaakt met peper en zout. Met een cherrytomaatje voor het zuurtje. Was goed te doen.
 
Lekker hoor, gratz met tokkie!)
 
Gz met je Tok
 
Kippetje ziet er goed uit toch. Heb de kip ook in een bak gezet de 2e keer, de 1e keer ging tie om op het rooster 😱
Wil morgen ook aardappel op de Q doen, zal dan een uur aanhouden
 
Terug
Bovenaan Onderaan