BasBQ
Beef en Steak

Eerste pizzas van de ooni koda 16

 
 
 
 

Zzzjon

Gerijpt
Berichten
4.642
Zoals jullie waarschijnlijk wel hebben gezien ben ik sinds deze week de trotse eigenaar van een ooni koda 16.

Allemaal bedankt voor de slechte invloed die jullie op mij hebben.

Mijn eerste gedachten toen hij uit de doos was was toch; wow, die is eigenlijk wel heel groot!

0A54855B-D7EE-41DE-BA29-98A136775E00.jpeg


Op vrijdag hadden we deegballetjes gemaakt en deze netjes 24 uur koud laten rijzen.
Hierna nog 3/4 uur warm laten rijzen.

B2DF508A-2384-489D-978C-AA46216F7C51.jpeg


Ik was een beetje bang dat ze te koud waren omdat ik ze koud in een grote horeca koelkast had gezet, aangezien deze 2 graden is is dit veel kouder dan een “normale” koelkast.
Even met de thermapen geprikt en ze waren ruim 22 graden. Perfect!

Toen moesten we het deeg gaan stretchen, aangezien ik dit nog nooit gedaan had wist ik niet wat ik hiervan moest verwachten.

Nou dat viel niet tegen.

AA8A1597-F722-4E50-AAB9-EED668688D59.jpeg


Saus en topping erop en gaan met die banaan!

E0FDC6D3-A235-4BC4-A287-6ACC5BD872B9.jpeg


B99356D3-22C8-4B7C-86D9-4DA98B0085C5.jpeg


Nou, daar is ie dan. 🥲
Mijn aller eerste (helemaal) zelf gemaakte pizza.
4EE077E3-63F6-40D4-8C35-260596DBD29E.jpeg

C13A6824-346E-42F4-B57F-7DB7F3B53D11.jpeg


Ik zeg het hier wel vaker tegen anderen, en nu geld het voor mij;

Wij zijn verpest……

D4FDB6BC-D9FD-4A64-B48C-C0C03F3C5CC4.jpeg


CDAFF83E-5A57-4046-8BCB-B920C09BA49E.jpeg

(Ananas voor de kids)

12E8C921-4EF0-40BF-A702-2EF4469DA083.jpeg


Het is nog een beetje spelen en leren met de gasknop, ook door de grote van de kuip kun je de pizza wat dichterbij en verder weg leggen.

Gewoon heel veel pizza eten de komende weken.
 
Laatst bewerkt:
Bellisimo, ze zijn prachtig rond. In de Ooni app zit een calculator waar je alle variabele van je recept kan invoeren, inclusief de temperatuur van je koelkast, deze rekent dan alles voor je uit.

Voor het vormen van de bodem heb ik veel gehad aan het volgende filmpje:
 
Bellisimo, ze zijn prachtig rond. In de Ooni app zit een calculator waar je alle variabele van je recept kan invoeren, inclusief de temperatuur van je koelkast, deze rekent dan alles voor je uit.

Voor het vormen van de bodem heb ik veel gehad aan het volgende filmpje:

Ja, die masterclass video’s zijn echt een must!
Heb ze beide meerdere malen bekeken en heel veel aan gehad.
 
Gefeliciteerd met de Ooni! Ga je veel plezier aan hebben. De eerste pizza’s zien er alvast prima uit. Ben benieuwd naar hoe je vervolg creaties zullen zijn.
 
Lang niet slecht. Ik vrees dat ik me niet aan mijn afspraak met de ceo zal kunnen houden en wachten tot een Black Friday aanbieding… wat zien ze er lekker uit!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Een Ooni, het blijft toch een van de beste aankopen die vrouwlief ook kan bekoren. Hier staat de 12" vanavond ook weer aan 😁
 
Oefening baart kunst, ziet er al niet verkeerd uit.
Veel plezier met je ooni
 
Ziet goed uit voor een eerste keer! Ik heb zelf heel veel gehad aan zijn tips!
 
Dat zijn echt geen verkeerde pizza's hoor! Dat stretchen moet je gewoon vaak doen... Echt. In het begin vond ik het ook wel lastig, maar kan ze inmiddels perfect rond stretchen. Kost je misschien een paar honderd pizza's, maar dat vinden we hier niet erg.
 
@Zzzjon : ziet er mooi uit. Misschien in het bakproces nog wat meer draaien?

Ik heb gisteren 10 pizza`s gebakken op de Weber ( te druk om foto`s te maken dus niet gebeurt) maar dan lukt het stretchen steeds beter.
Dus gewoon wat langere sessies om het gevoel erin te krijgen.
( Ga vanavond eens kijken hoeveel houtskool het me gekost heeft misschien ook voor mij wel een business case zo`n Ooni...)
 
Heb het even nagekeken maar in ca 3 uur tijd toch een hele ketel houtskool opgebrand.
(Weber Summit gevuld tot op deflector niveau).
Uiteraard had ik als ik aan de lopende band pizza's had gemaakt er meer dan 10 kunnen bakken maar af en toe pauzeren is toch de praktijk

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
@Zzzjon , hier ba je nog veel plezier mee krijgen. Lekker.
Scheelt inderdaad flink opmde hoeveelheid houtskool. 🤣🤣
 
@Zzzjon : ziet er mooi uit. Misschien in het bakproces nog wat meer draaien?

Ik heb gisteren 10 pizza`s gebakken op de Weber ( te druk om foto`s te maken dus niet gebeurt) maar dan lukt het stretchen steeds beter.
Dus gewoon wat langere sessies om het gevoel erin te krijgen.
( Ga vanavond eens kijken hoeveel houtskool het me gekost heeft misschien ook voor mij wel een business case zo`n Ooni...)

Ik heb een weber performer, en ik heb gisteren 3 a 4 kilo kolen verbruikt en 1 stick sitta il fioretto die ik in 3 breek een stukje links, stukje rechts en stukje achteraan. Nu ik heb nog een vracht weber briketten gekocht aan 13,5 euro de zak, Dus heeft mij gisteren zo een 10 euro gekost aan brandstof, dit was wel voor 5 pizza's een 6de kan ik er nog wel uithalen, maar dan is het wel tijd voor terug zo een houtbriket bij op te leggen. Maarja wij zijn met 4, dus met 5 pizza's komen we echt wel toe. Zo een OOni op gas zal gewoon voordeliger zijn qua brandstof denk ik. Maarja wie wil er geen vuurtje maken ? :) De eerste 2-3x dat ik pizza bakte heb ik er lang over gedaan, maar nu maak en bak ik die 4-5 pizza's op zo een 15-20 minuten tijd. Op mijn bijzettafel van keter staat alles klaar zo kan het zeer snel gaan. Temperatuur van de steen kijk ik niet meer naar eenmaal hij aan 400 graden zit en de temperatuur langs de zijkant zit bij mij dik over de 350 graden, dus het gaat zeer snel qua bakken (gebruik zo een pizza ring). Maar het is gewoon oefening om dit "snel" te doen. Als het snel gaat kan ik er nog wel meer uitkrijgen. Maar als ik het traag zou doen moet ik bijstoken. En dan is dus zo een Ooni een pak handiger. Maar zolang de zoon niet echt overtuigd is van papa zijn pizza bak kunsten eten we dit dus niet zo vaak (alles met een korst vind hij niet lekker). De vrouw en de dochter vinden ze wel heel lekker.
 
Waarschijnlijk ben ik een oude sentimentele man maar ik vindt het gezellige aan deze pizza sessies juist het maken- bakken- opeten- er iets van vinden / "slap OH-en" volgende maken enz.

Natuurlijk kan ik er 5 op rij bakken en daarna snel opeten maar dat vindt ik gewoon minder gezellig.
Ik schat in dat ik een euro of 10 / 15 aan brandstof kwijt ben?
 
Blijft toch altijd in de top 5 die pizza's. Ze zien er goed uit in ieder geval

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk ben ik een oude sentimentele man maar ik vindt het gezellige aan deze pizza sessies juist het maken- bakken- opeten- er iets van vinden / "slap OH-en" volgende maken enz.

Natuurlijk kan ik er 5 op rij bakken en daarna snel opeten maar dat vindt ik gewoon minder gezellig.
Ik schat in dat ik een euro of 10 / 15 aan brandstof kwijt ben?
Mee eens. Als we gasten hebben. Zelf deeg laten stretchen, beleggen, op de pizzaschep leggen en hem dan op de Ooni zien te krijgen. Al dan wel of niet gepaard met Oh of gevloek.

De doordeweekse Flammkuchen met de vrouw gaan er gewoon zo snel mogelijk op.
 
Aan de maat van de pizza te zien, had die 12" ook wel gegaan hoor :p
Ze zien er prima uit. Ik moet ze eens in het echt gaan bekijken, want ik kan me moeilijk iets voorstellen met die 12 en 16".
 
Terug
Bovenaan Onderaan