BasBQ
Beef en Steak

Eerste picanha

 
 
 

Pharan

Vuurmaker
Berichten
74
Tijdens het verjaardagsfeest van mijn vriendin, na overheerlijke Spiff burgers en schoonmoeder's sat? heb ik als sluitstuk van de avond een picanha op het vuur gegooid.

Het was een stuk van een kilo (hanos). Alleen (grof zee-)zout en peper er op en indirect tot 48 graden laten komen bij een dome temp van 150 graden. Had er nog even een handje hickory houtsnippers bijgegooid.

Na ongeveer 20 minuutjes was de 48 graden bereikt en kon het vlammenspel beginnen.

3u4yha2u.jpg


Het was heerlijk! Wat een mals stuk vlees is dat zeg!

Het enige wat ik de volgende keer anders doe is de vetlaag iets dunner maken. De picanha was rondom al lekker donker door de vlammen, maar er zat toch nog een redelijke vetlaag aan. Die heb ik er eerst nog afgesneden.
De picanha komt echter zeker vaker op tafel hier!
 
Echt een topper
 
Ja is erg lekker, maar waarom zou je de vetlaag eraf halen ? Deze kan je altijd nog verwijderen op je bord. Hoort er toch een beetje bij. (of de vetlaag insnijden en kruiden kan ook nog)
 
Ziet er goed, Picanha is toch wel een van mijn favorieten!
 
Boldeagle zei:
Ja is erg lekker, maar waarom zou je de vetlaag eraf halen ? Deze kan je altijd nog verwijderen op je bord. Hoort er toch een beetje bij. (of de vetlaag insnijden en kruiden kan ook nog)

Ik had de vetlaag kruislings ingesneden en daar pezo opgedaan, maar na het inbranden zat er nog best een dikke laag op. Die heb ik gedeeltelijk weggehaald (iets uitgedund, zeg maar) en daarna weer even in de vlammen gelegd. We konden zodoende nog heerlijk van een (kleiner) laagje vet smullen  :p

 
picanha is een topper  :)
 
Is inderdaad een heerlijk stukje vlees.
Maar wij laten ook meestal het vet gewoon zitten, en snijden dat er op het bord pas af.
Ziet er trouwens ook erg goed uit, je Picanha.
 
Picanha rules, en wat je met de vetlaag aanmoet is geheel je eigen keuze!!
De 1 vindt meer vet nu eenmaal lekkerder dan minder!!
Geeft wel vette vlammen h?  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan