Hier mijn PP Xmass episode 1
Veel geleerd deze eerste x PP, ik heb geen verslag met de tijden en temperaturen er bij omdat het een nacht sessie was en niet alles van het leie dakje ging. Maar goed.... hier dan mijn verhaal.
Had 4,9 kilo Boston Butt besteld die bij het ophalen uiteindelijk 5,5 kilo was... mooi meegenomen toch :> Maar oeps wel 5,5 kilo diep bevroren :-O..... had het moeten weten.
Onderweg naar huis maar denken hoe ik da ding ging ontdooien... mijn PP sessie ging die avond niet meer lukken, thuis gekomen mijn Butt maar in bad gegooid. Daar 8 uur in gelegen maar nog niet ontdooid. Daarna nog 17uur in de koelkast verder ontdooid en de volgende dag rond 15:00 heb ik hem ge?njecteerd en gerubt.
Die zelfde dag met nacht sessie begonnen, buiten temp. 6 graden:
23:00 de BB uit de koelkast gehaald
23:30 starter met 18 dammers in de fik
00:15 hete kolen boven op de volle mand koude kolen. WSM in elkaar zetten, met folie verpakte waterpan vullen met water. Dit ging niet helemaal goed, te ver tot de rand gevuld waardoor het water achter het folie door zo op mijn hete kolen hevelde X(
00:45 BB op de WSM, schuiven onder allemaal open.
01:00 dome temp. 127C, dan 1 schuif een beetje open. En toen ging t fout...... verpakte mijn WSM met n rol isolatie om zo brandstof te besparen maar de temp. knalde toen naar 155C.... na n tijdje de isolatie maar verwijderd maar kreeg de temp. niet meer omlaag en ben toen om 02:30 uiteindelijk maar gaan slapen :|
08:00 kern temp. 82C waarna de glaze er op
10:00 kern temp. 91C BB van de WSM
11:00 pullen
Wat hebben we geleerd:
1 niet zo'n groot stuk om mee te beginnen
2 rekening houden met het ontdooien
3 s'nachts is ook niet handig voor t eerst
4 rookhout in chucks en geen 3 envelop met snippers
5 isolatie rol = geen goed idee
6 waterpan niet tot de nok toe vullen
Maar moet toch zeggen dat de broodjes met de PP toch goed smaakte
Veel geleerd deze eerste x PP, ik heb geen verslag met de tijden en temperaturen er bij omdat het een nacht sessie was en niet alles van het leie dakje ging. Maar goed.... hier dan mijn verhaal.
Had 4,9 kilo Boston Butt besteld die bij het ophalen uiteindelijk 5,5 kilo was... mooi meegenomen toch :> Maar oeps wel 5,5 kilo diep bevroren :-O..... had het moeten weten.
Onderweg naar huis maar denken hoe ik da ding ging ontdooien... mijn PP sessie ging die avond niet meer lukken, thuis gekomen mijn Butt maar in bad gegooid. Daar 8 uur in gelegen maar nog niet ontdooid. Daarna nog 17uur in de koelkast verder ontdooid en de volgende dag rond 15:00 heb ik hem ge?njecteerd en gerubt.
Die zelfde dag met nacht sessie begonnen, buiten temp. 6 graden:
23:00 de BB uit de koelkast gehaald
23:30 starter met 18 dammers in de fik
00:15 hete kolen boven op de volle mand koude kolen. WSM in elkaar zetten, met folie verpakte waterpan vullen met water. Dit ging niet helemaal goed, te ver tot de rand gevuld waardoor het water achter het folie door zo op mijn hete kolen hevelde X(
00:45 BB op de WSM, schuiven onder allemaal open.
01:00 dome temp. 127C, dan 1 schuif een beetje open. En toen ging t fout...... verpakte mijn WSM met n rol isolatie om zo brandstof te besparen maar de temp. knalde toen naar 155C.... na n tijdje de isolatie maar verwijderd maar kreeg de temp. niet meer omlaag en ben toen om 02:30 uiteindelijk maar gaan slapen :|
08:00 kern temp. 82C waarna de glaze er op
10:00 kern temp. 91C BB van de WSM
11:00 pullen
Wat hebben we geleerd:
1 niet zo'n groot stuk om mee te beginnen
2 rekening houden met het ontdooien
3 s'nachts is ook niet handig voor t eerst
4 rookhout in chucks en geen 3 envelop met snippers
5 isolatie rol = geen goed idee
6 waterpan niet tot de nok toe vullen
Maar moet toch zeggen dat de broodjes met de PP toch goed smaakte