BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer worst (soort van liveblog)

Ja Sander, op de bbq ermee. En laat ons weten wat je er van vindt.

Maar sowieso Gefeliciteerd met je eerste worst. Het ziet er geweldig uit kerel.
Mooie repo, leuk om te lezen (y)
 
Die zijn prima geworden toch? Nice!
 
Lekker! Snel proeven
 
15896535575713982750966216009205.jpg

Nu even sous vide koken om daarna af te grillen.
Krijg je blijkbaar het beste resultaat van...

Morgen gaat hij op de grill jongens :D
 
Worstjes rustig indirect laten garen Is ook heerlijk hoor.
 
Zit er ook echt over te denken om zo'n molen te kopen.
Eigen gemaakt spul is meestal het lekkerst.
Ben wel benieuwd hoe jou worsten smaken.
 
@SandyMan : en? Hoe smaakte het?
De volgende keer houd ik hem rauw..
Door omstandigheden helaas niet op de BBQ kunnen maken dus een grillpan gebruikt..

Ik haalde ze uit de verpakking en de zat gelei achtigr substantie om het worstje heen. Dit was vet wat uit het worstje ontsnapt was..
Dit verdween natuurlijk in de pan.. ik vond het worstje dus wat aan de droge kant helaas, en de darm was nog een beetje zacht in plaats van lekker "knapperig". De smaak was echter top.
We gaan dus verder met het maken van worst en kijken wat het volgende recept wordt.. maar die houden we vers en leggen we indirect op de Q.

a6192037d16c5992d734f9d121bc2484.jpg


Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
 
Nou, een geslaagde sessie dus. De smaak was top zeg je. Das het belangrijkste.
Alleen aan de bereidingswijze moet je nog ff sleutelen. Maar dat gaat goed komen lees ik wel. Inderdaad gewoon indirect en op kerntemperatuur garen.
Succes met de keuze van het recept voor de volgende sessie: kaas, jalapeno, komijn, venkel, walnoten,...… keuzes keuzes keuzes.
 
Nou, een geslaagde sessie dus. De smaak was top zeg je. Das het belangrijkste.
Alleen aan de bereidingswijze moet je nog ff sleutelen. Maar dat gaat goed komen lees ik wel. Inderdaad gewoon indirect en op kerntemperatuur garen.
Succes met de keuze van het recept voor de volgende sessie: kaas, jalapeno, komijn, venkel, walnoten,...… keuzes keuzes keuzes.

Ja zeker! Ik ben ook echt wel content met mijn resultaat voor de eerste keer.
Volgende keer de batch verdubbelen en 2 verschillende worstjes maken denk ik.
Jalapeno cheddar klinkt echt goed. En vond de pizza worst ook fijn klinken.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
 
De volgende keer houd ik hem rauw..
Door omstandigheden helaas niet op de BBQ kunnen maken dus een grillpan gebruikt..

Ik haalde ze uit de verpakking en de zat gelei achtigr substantie om het worstje heen. Dit was vet wat uit het worstje ontsnapt was..
Dit verdween natuurlijk in de pan.. ik vond het worstje dus wat aan de droge kant helaas, en de darm was nog een beetje zacht in plaats van lekker "knapperig". De smaak was echter top.
We gaan dus verder met het maken van worst en kijken wat het volgende recept wordt.. maar die houden we vers en leggen we indirect op de Q.

a6192037d16c5992d734f9d121bc2484.jpg


Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
Is de gelei niet eerder gelatine ipv vet?
 
@SandyMan : ik maak ook altijd 2 smaken. 2+2 kilo. Vindt 4 kilo wel genoeg in 1x met een handmolentje 😅
 
Is de gelei niet eerder gelatine ipv vet?
You tell me.. ik heb geen idee? waar zou dat vandaan komen dan?
Gelatine wordt met een proces gemaakt uit botten toch? Ik heb toch niks gebruikt wat gelatine moet maken?

Vindt 4 kilo wel genoeg in 1x met een handmolentje
Haha dat geloof ik wel ja, met die kitchenaid kan t niet genoeg zijn, gewoon gaan met die banaan en goed in de gaten houden of je geen smering krijgt.

Waarschijnlijk zit ik halverwege de week al zonder worstjes.. voor mij mag dus wat grotere porties worden om er iets langer mee te doen ahha
Al moet ik zeggen, nu wil iedereen nog proberen en proeven natuurlijk.

Nog wel een vraagje @Ridevi71 , ik vond het duwen van het deeg in de molen (bij vullen van worst) wel wat onhandig gaan. De 'stamper' zoog vacuum en kreegik er dus weer moeilijk uit.. nog tips daarover of komt je dit niet bekend voor?
 
De worstbijbel moet hier vandaag binnenkomen, wij gaan ons ook maar eens verdiepen in het maken van verse worst:D maar de eerste worst die we gaan maken zal jalapeno/cheddar zijn want roepen mij om gemaakt te worden🥳
 
@SandyMan : komt mij niet bekend voor. mijn vulpijp is niet zo lang
(zie ook een foto uit mijn JC (jalapeno-cheddar) draadje)
Ik denk dat het inherent is aan het ontwerp (langere smalle vulpijp). Misschien gewoon met de hand aanduwen? Ik heb ook geen idee hoe snel dat het gaat met een kitchenaid.
 
Leuk hè om zelf worst te maken en je gaat vanzelf dingen uit proberen uit de worstenbijbel
Melkpoeder kun je bij de AH krijgen



Bij gaat over het algemeen de worst op de bbq

Succes verder


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
You tell me.. ik heb geen idee? waar zou dat vandaan komen dan?
Gelatine wordt met een proces gemaakt uit botten toch? Ik heb toch niks gebruikt wat gelatine moet maken?


Haha dat geloof ik wel ja, met die kitchenaid kan t niet genoeg zijn, gewoon gaan met die banaan en goed in de gaten houden of je geen smering krijgt.

Waarschijnlijk zit ik halverwege de week al zonder worstjes.. voor mij mag dus wat grotere porties worden om er iets langer mee te doen ahha
Al moet ik zeggen, nu wil iedereen nog proberen en proeven natuurlijk.

Nog wel een vraagje @Ridevi71 , ik vond het duwen van het deeg in de molen (bij vullen van worst) wel wat onhandig gaan. De 'stamper' zoog vacuum en kreegik er dus weer moeilijk uit.. nog tips daarover of komt je dit niet bekend voor?
Hmm volgens deze website kan het allebei voorkomen:


Als het inderdaad vet is zou het wel verklaren dat je hem wat droog vond.. nu krijg ik ook zin om dit te gaan doen haha
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit stuk van A tot Z gevolgd en mijn complimenten hoor.
Zelf ben ik ook in het bezit van een keukenhulp en de gehakt molen heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt.
Ik zal eens op zoek gaan naar een recept om gedroogde worsten te maken.
Laat je nog even weten hoe ze hebben gesmaakt?
 
Leuk hè om zelf worst te maken en je gaat vanzelf dingen uit proberen uit de worstenbijbel
emoji1.png

Melkpoeder kun je bij de AH krijgen

Thanks, had 'm wel op de site gevonden maar onze appie is daar denk ik te klein voor..
Of het staat ergens anders en ik weet niet waar... ik kwam uit bij de creamer voor de koffie..

Ik heb dit stuk van A tot Z gevolgd en mijn complimenten hoor.
Zelf ben ik ook in het bezit van een keukenhulp en de gehakt molen heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt.
Ik zal eens op zoek gaan naar een recept om gedroogde worsten te maken.
Laat je nog even weten hoe ze hebben gesmaakt?

Van A tot Z, maar de post waarin ik zeg hoe ze hebben gesmaakt gemist.. hihi :)

ik vond het worstje dus wat aan de droge kant helaas, en de darm was nog een beetje zacht in plaats van lekker "knapperig". De smaak was echter top.

En wbt de gedroogde worst.. zolang je maar weet wat je doet.
Doe je dat niet, kunnen wij hier op het forum zomaar een lid minder hebben :eek:
 
Terug
Bovenaan Onderaan