BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer worst (soort van liveblog)

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.859
Hoi

Misschien heb je al gelezen dat ik een aanvulling heb gekregen op onze KitchenAid. De vleesmolen. Inclusief worstvuller. Vol enthousiasme stort ik me in deze, voor mij, nieuwe wereld.

Na wat hulp (waarvoor nogmaals dank) van @Ridevi71 @picosuma en @Stijn in het draadje waar ik om hulp vroeg, heb ik het boek Worsten Bijbel gekocht en heb ik die eerste pagina's compleet bestudeerd.

Het aller eerste recept, is een basis verse worst. Voor mijn gevoel een goede om mee te beginnen..

Dus de slager gebeld en een bestelling geplaatst van een varkensdarm, 500g procureur en 500g kinnebak. Vervolgens thuis gekomen, even gegeten en dit vlees weer lekker koel laten worden in de koelkast.

Even de vleesmolen schoon gewassen voor eerst gebruik.
IMG-20200515-WA0024.jpeg


Zojuist de kinnebak en procureurn in stukjes gesneden zodat het morgen door de molen past en in het zout gezet. Die mocht naar de koelkast, tot morgen.

IMG_20200515_192936.jpg
IMG_20200515_195333.jpg
 
Succes
 
Succes met je worst!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat! Heb die grinder voor de Kitchenaid nog steeds op mijn verlanglijst staan :love:
 
Nee, wel plek op het aanrecht.
Maar de vrouw zegt net, een paar plankjes ophangen en je hebt plek .

Mits die worst zo goed wordt dan
Hoef je de vrouw niet te overtuigen, die stap al overwonnen 😁
 
Kitchenaid is echt een lust voor het oog in de keuken. Vind ik dan.

Afijn, we hebben weer een stapje voltooid. Alles door de molen gehaald met de middelste plaat.

Smaakmakers daarna toegevoegd:
3g verse salie (uit eigen tuin)
3g zwarte peper
Teentje knoflook
Halve gram nootmuskaat
20gr maizena (moest melkpoeder zijn maar dat kan ik niet vinden)

En daarna nog een keer erdoorheen gehaald.
Nu staat het weer even koud te worden om te mengen.. het is warm in huis dus wil geen risico nemen..

IMG-20200516-WA0001.jpg
 
Gaaf hoor!
 
De menghaak van de KitchenAid had ook al sinds vanmorgen in de vriezer gestaan, evenals de kom van de KitchenAid. Het vlees stond in de koelkast.
Vlees in de kom gedaan en menghaak gemonteerd op de KitchenAid. Gaan met die banaan. Meneer wateetons gaf al aan; rammen met die bak. Gewoon helemaal los gaan. Dus die KitchenAid behoorlijk aangezet en dat vlees goed koud mengen, tot het een mooi en stevig geheel was.
IMG_20200516_121252.jpg

20200516_122937.gif

IMG_20200516_122000.jpg

Dat ging erg snel, dus ben blij dat ik de KitchenAid hiervoor gebruikt heb. Met de hand introduceer je veel warmte met je handen en duurt het echt veeeeel langer, nog meer warmte dus.. etc etc. Maar het kan ook he!

Snel een klein burgertje gemaakt om te proeven.. laatste kans om nog iets aan te passen natuurlijk..
IMG_20200516_122003.jpg


En die was lekkerrrrr *doet dansje*
Spanning is weg, ik heb er weer zin in!
Straks nog het moeilijkste, de darmen vullen.
Eerst weer alles terug koelen en even lunchen :)
 
Man, ik zie nu pas je topic. G E W E L D I G!!!!!
Je bent nu al om. Dat voel ik gewoon. 😁
Je eigen worst. Erg benieuwd naar het eindresultaat.

Goed bezig Sander 👊
 
Bam.
En toen waren we klaar.

Mijn vriendin heeft me geholpen, zij heeft het deeg door de molen geduwt, ik concentreerde me op het worstje.
IMG_20200516_154652.jpg


Nou, zoals je wel kan verwachten heb ik een lekker onregelmatig worstje gemaakt, maar ik wist dat dat nog wel goed zou komen zodra ik er kleine worstjes van zou maken. Het valt me op dat hij op het einde echt mooi werd.. oefening baart kunst!
IMG_20200516_160202.jpg

Na het maken van de worstjes ben ik echt super tevreden!
IMG_20200516_161609.jpg

IMG_20200516_161839.jpg

Perfect 10 stuks! Dat is nog eens vakmanschap hahahha!

Nu even laten indrogen zodat ik ze daarna vacuüm kan verpakken en invriezen tot gebruik :)

Bedankt voor het lezen/volgen allemaal
 
Invriezen voor gebruik? Je gaat er toch zeker wel minstens 1 meteen bakken hoop ik? Hoe kan je dat nou weerstaan? 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan