BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer (tamme) eendenborstfilet 🦆

 
 
 

Robdijn

Pitmaster
Berichten
714
Vanavond voor het eerst eend klaargemaakt, wat zeg ik, zelfs voor het eerst gegeten!
Spoiler alert, het was lekker!

Briketten starter gevuld en een wokkeltje eronder aangestoken.
Tijdens het wachten begonnen met het kruislings insnijden van de vetkant, dit vergt nog wat oefening... af en toe toch in het vlees gesneden.
IMG_20201024_163542.jpg

Een beetje peper en zout eroverheen en klaar!

Vervolgens de barbecue verder klaargemaakt, hete briketten in het mandje en de schuiven volledig open.
Op het moment dat de temperatuur mooi opgelopen was, de filets met de vleeskant direct 90 seconden gegrild, omgedraaid en 2,5 minuut op de vetkant laten liggen. Ik had bewust de elders gevonden 2 en 3 minuten wat ingekort omdat de filets wat klein waren (tezamen 350 gram), achteraf was dit denk ik niet nodig geweest.

De stukjes eend 🦆 naar het indirecte deel verhuisd en voorzien van een kerntemperatuurmeter.
IMG_20201024_171441.jpg


Bij 52° kern eraf en voor 10 minuten onder de aluminiumfolie laten rusten. Vervolgens samen met wat aardappelkroketjes en sperzieboontjes op het bord gedrapeerd en verorberd:
IMG_20201024_173657.jpg


Zoals gezegd, de smaak was erg goed!

Ik heb wel wat verbeterpunten, zo denk ik dat de initiële "sear" langer had gemogen, had ik hier en daar het vlees ingesneden bij het kerven van de vetzijde, en het ergste van alles, ik vond het vlees te koud tijdens het eten.
Nu heb ik tijdens het rusten de aluminiumfolie er los opgedrukt, dus niet ingepakt, hoe doen jullie dit?
Verder was het bord waar het resultaat op kwam niet voorverwarmd, zoals eigenlijk nooit hier thuis... toch wat gedoe.
Hoe kan ik het beste de temperatuur in het vlees houden? Nu was ik vooral zo snel mogelijk de eend naar binnen aan het werken zodat het niet nog verder zou afkoelen, dit is natuurlijk zonde.
 
Ziet er goed uit. Zelf probeer ik bij het insnijden van het vet het vlees niet te raken. Je zou een bord op de bbq kunnen zetten en dan daar het vlees buiten de bbq op kunnen laten rusten. Daarvoor heb ik een keukendoek van beef en steak. Ook laat ik eend nauwelijks rusten, net als kip
 
Ik probeerde het vlees ook niet te raken, maar dat mislukte her en der nog.

Dat van het bord opwarmen in de BBQ zal ik eens gaan proberen, niet tot nauwelijks rusten van kip en eend zal ik ook onthouden, scheelt geduld, aluminiumfolie en hitte!
 
Mooi stukkie eend eend geworden

en na de tips van Frits volgende keer sneller aan tafel 😉
 
Ik zou de borden gewoon in de oven gooien, op 70C of zo, en het rusten overslaan. Rust roest ;)
 
De oven was bezet voor de aardappelkroketjes, en dat was ietsje warmer dan 79° 😉
Ik weet dat ze ook in de Q zouden kunnen, maar dan moet ik echt gaan plannen 😂 en aangezien dit de eerste keer was voor eend en ik ook nog nooit aardappelkroketjes in de BBQ heb bereid kon ik de benodigde tijden niet inschatten.
 
Ziet er goed uit hoor.. Ik leg mijn eendenborst altijd in een skillet met de vetkant naar beneden, zodra deze het vet lkkr knapperig is verplaats ik de eend naar het rooster.. in een gedeelte van het uitgebakken vet bak ik dan mijn appeltjes met appelstroop en serveer dit bij de eens.. krijg er nu alweer trek in


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik probeerde het vlees ook niet te raken, maar dat mislukte her en der nog.

Dat van het bord opwarmen in de BBQ zal ik eens gaan proberen, niet tot nauwelijks rusten van kip en eend zal ik ook onthouden, scheelt geduld, aluminiumfolie en hitte!

- Insnijden js njet altijd makkelijk.
- mij is eens een bord kapot geknapt (ondanks de lage temp). Gebruik daarna een keramieke ovenschaal.
 
En voor de rest.
Het ziet er feestelijk en smakelijk uit. Glaasje wijn smaakt er wel bij.
 
met vetkap insnijden kan je beter te voorzichtig zijn dan te ruig.
ik doe altijd eerst indirect tot ca 48-50gr en dan nog even het velletje aanzetten.
Daarna meteen op het bordje en eten maar. Dan zit de warmte van het grillen van de vetkap er nog in
Maar dan nog, 50 gr is al niet warm natuurlijk. Je moet gewoon meteen op het bord slingeren en eten.
Dat doen we hier ook met bavette, en zo.

maar wat is eendenborst toch lekker he. prachtig stukje vlees met heel veel smaak
 
met vetkap insnijden kan je beter te voorzichtig zijn dan te ruig.
ik doe altijd eerst indirect tot ca 48-50gr en dan nog even het velletje aanzetten.
Daarna meteen op het bordje en eten maar. Dan zit de warmte van het grillen van de vetkap er nog in
Maar dan nog, 50 gr is al niet warm natuurlijk. Je moet gewoon meteen op het bord slingeren en eten.
Dat doen we hier ook met bavette, en zo.

maar wat is eendenborst toch lekker he. prachtig stukje vlees met heel veel smaak

Is de smaak ergens mee te vergelijken?
 
Is de smaak ergens mee te vergelijken?
heeft net als een mooi rund veel smaak, en kan een heel klein beetje richting lever gaan, maar dat is best wel afhankelijk van hoe ver het gegaard is.
laat je hierdoor vooral niet afschrikken. Het is echt heel erg lekker, snel en makkelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
heeft net als een mooi rund veel smaak, en kan een heel klein beetje richting lever gaan, maar dat is best wel afhankelijk van hoe ver het gegaard is.
laat je hierdoor vooral niet afschrikken. Het is echt heel erg lekker, snel en makkelijk.
Dit gaan we dan toch maar eens proberen. Het eerstvolgende 'nieuwe project' zal een brisket zijn.
 
Mooi werk. Ik zal eens kijken of dit met wilde eend ook kan. Zal ik ze wel moeten plukken. Heb er toevallig een paar. Ziet er iig erg lekker uit. Toch maar eens de moeite nemen om een eend te plukken. En de dit met de gietijzer ga ik zeker onthouden. Lijkt me zalig.
 
Ziet er zeer goed uit, en oefening baart kunst zullen we maar zeggen, nu was hij al lekker, volgende keer nog lekkerder. Mooi vooruitzicht toch?
Wat Frits zegt +1, sowieso laat ik vlees dat een lage kerntemperatuur (tot ongeveer 60 graden) heeft niet rusten, wordt het allleen maar koud van.
En ik doe ook altijd een initial sear bij Eend, is een beetje oefenen hoe lang je de sear doet, 3 minuten per kant kan hij hier meestal wel hebben en
meestal red ik 3 minuten niet eens want dan is het velletje al mooi gekleurd en krokant daarna indirect tot 52 graden inderdaad.
Anders na 2 minuten per kant even apart leggen en de kerntemp meten kan natuurlijk ook.
Een initial sear doe ik bij dit soort stukjes vlees omdat ik als de dood ben dat hij doorschiet, eend vanaf 54 graden kern vind ik naar lever gaan smaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan