BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer stoofpotje en eerste keer DO

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.183
Vandaag dan voor de allereerste keer in mijn leven een stoofpotje gemaakt of zoals ze wel eens zeggen: stoofvlees.

Ik had het nog nooit van mijn leven gemaakt. In december voor mijn verjaardag een DO gekregen van het vrouwtje en vandaag voor de eerste keer gebruikt. Eerst alles aangebakken in de deksel van de DO, waarna dan alles bij mekaar.

Ik heb niet echt een gerecht uitgezocht en 100% gevolgd. Een paar maanden terug was ik eens aan het googlen hoe men het beste met een DO kookt, en kwam op een beer beef stew uit op de KJ. Dit filmpje gisteren nog eens 2 x bekeken en dan ben ik aan het knoeien gegaan (gewoon als leidraad gebruikt en zowat naar gevoel bij merkaar gehaspeld).

De hoeveelheden heb ik gewoon naar gevoel erin gedaan niet wetende wat het zou worden en of het nog wel eetbaar ging zijn :D Bij de eerste keer proeven na een 3-tal uren in de DO, dacht ik van 'oh jee' ivm de tomatenpuree dat ik erbij gedaan had. Echter tegen dat we gingen eten, bleek dat het een overheerlijk stoofpotje was. Geen idee of ik het nog ooit identiek krijg omdat ik zo goed als niets afgewogen heb :D.

Maar weet wel wat er nog in zat, maar niet van alles de hoeveelheden:
- 1,5kg stoofvlees (gewoon zo gekocht)
- wortelen
- selderij
- ajuin
- 2 kleine potjes tomatenpuree
- rundsbouillon
- 1 flesje bruin bier (lokaal biertje)
- 2 sneetjes bruin brood met mosterd
- PEZO
- Lookpoeder
- Provincaalse kruiden
- 3el donkerbruine suiker
- takje tijm
- 2 laurierblaadjes
- blokjes spek 200gr

Blij dat mijn eerste keer zo goed gelukt is.

IMG_2607.jpeg


IMG_2609.jpeg


IMG_2610.jpeg


IMG_2612.jpeg


IMG_2613.jpeg


IMG_2614.jpeg


IMG_2615.jpeg

IMG_2616.jpeg

IMG_2619.jpeg


IMG_2620.jpeg


IMG_2622.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Mooie rapportage. Foto's zeggen alles. Lekker stoofpotje. Was het vlees fijn mals geworden?
 
Lekker bezig geweest
De vrouw van d’r cadeautje genoten? 😊
 
Dat ziet er een heerlijk complete stoof uit. Lekker met bier er bij.
Frietje stoofvlees is hier ook favoriet. Dat moet smullen geweest zijn
 
Mooie pan met stoofvlees :) was het een bewuste keuze om alles op de deksel te bakken ipv de do zelf?
 
Ziet er heerlijk uit een echte hap voor deze winterse sneeuw luchten had ik best een hap van gelust ;).
 
Prima potje zo! Stoofpotjes zijn niet zo moeilijk, en eigenlijk altijd heerlijk!
Om je nog even te helpen met het recept voor reproductie, ik spot in ieder geval nog een hoeveelheid spek welke niet opgesomd staat 😜
 
Dat ziet er een heerlijk complete stoof uit. Lekker met bier er bij.
Frietje stoofvlees is hier ook favoriet. Dat moet smullen geweest zijn
En mayo niet vergeten. Normaal eet ik altijd andalouse bij mijn frietjes, maar met stoverij moet er mayonaise bij. Maakt het af.

Die mais was van vorige week, maar vergeten te maken. Dus maar gisteren erop gelegd om er vanaf te zijn. Maar ook deze paste er zeer goed bij.
 
lekker hoor!
Maar zie ik nu op je eerste foto een zwembad in de hoek liggen. Daar was het toch geen weer voor neem ik aan :ROFLMAO:
 
Mooie pan met stoofvlees :) was het een bewuste keuze om alles op de deksel te bakken ipv de do zelf?
Blijkbaar doet iedereen het wat anders. In heb de werkwijze van het filmpje gevolgd waar je eerst alles lichtjes gaat bakken en dan alles bij mekaar. En dat vind ik wel een fijne methode.

Normaal heb ik een plancha half moon plaat, maar bij het uitpakken zak ik dat die deksel er ook voor gemaakt is en een hoge rand had. Een echte pan dus. Vrouwtje heeft goed gekozen. Had wel wat bang dat deze DO veel te groot ging zijn, maar is prima van formaat. Kan gerust voor 12 volwassenen stoverij maken, denk ik.
 
Prima potje zo! Stoofpotjes zijn niet zo moeilijk, en eigenlijk altijd heerlijk!
Om je nog even te helpen met het recept voor reproductie, ik spot in ieder geval nog een hoeveelheid spek welke niet opgesomd staat 😜
Ah ja, ben ik idd vergeten. Maar gisteren lagen we in bed en besefte ik ineens dat ik tijdens het eten niet van het spek heb terug gevonden. Mijn vrouw had hetzelfde gemerkt.
 
lekker hoor!
Maar zie ik nu op je eerste foto een zwembad in de hoek liggen. Daar was het toch geen weer voor neem ik aan :ROFLMAO:
Dar ligt er al van afgelopen zomer. Is kapot, maar nog niet de puf gehad om ermee naar het containerpark te rijden 😂

Hopelijk komt er geen meer, maar daar heb in blijkbaar niets over te zeggen. Zou er graag een complete buitenkeuken bouwen, maar denk dat ik moet wachten dat mijn zoontje wat ouder is en geen trampoline en speelgoed meer wil. :)
 
Dar ligt er al van afgelopen zomer. Is kapot, maar nog niet de puf gehad om ermee naar het containerpark te rijden 😂

Hopelijk komt er geen meer, maar daar heb in blijkbaar niets over te zeggen. Zou er graag een complete buitenkeuken bouwen, maar denk dat ik moet wachten dat mijn zoontje wat ouder is en geen trampoline en speelgoed meer wil. :)
Zo zie je maar, alles op z'n tijd. ;)
 
Stoofpot uit de DO altijd super en ook vaak mooie manier om van restjes uit de koelkast af te komen.
 
Blijkbaar doet iedereen het wat anders. In heb de werkwijze van het filmpje gevolgd waar je eerst alles lichtjes gaat bakken en dan alles bij mekaar. En dat vind ik wel een fijne methode.

Normaal heb ik een plancha half moon plaat, maar bij het uitpakken zak ik dat die deksel er ook voor gemaakt is en een hoge rand had. Een echte pan dus. Vrouwtje heeft goed gekozen. Had wel wat bang dat deze DO veel te groot ging zijn, maar is prima van formaat. Kan gerust voor 12 volwassenen stoverij maken, denk ik.
Dat klinkt als een grote pan zeg. Welke is het als ik vragen mag?
 
Stoofpot uit de DO altijd super en ook vaak mooie manier om van restjes uit de koelkast af te komen.

Het was echt de eerste keer dat ik zoiets maak, maar heb nu ook wel door dat het eindeloos is. Een paar basisregels en voor de rest experimenteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan