BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer spareribs L&S

 

Smokie.

Pitmaster
Berichten
602
Al eerder eens spareribs via de hot & fast methode op de WGA gemaakt maar van de low & slow methode was het nog niet eerder gekomen. Hoog tijd dus.

De Weber WSM middels de minion methode tot 110 graden opgestookt en wat appel hout toegevoegd.

De ribben ontvliest en gekruid met van Beekum Sparerib kruiden. Ik lees vaak dat de ribben ‘stevig’ gekruid moeten worden. Nou proef ik ook graag iets van het vlees dus heb ik op gevoel de ribben spaarzamer gekruid als destijds bij de hot & fast methode en dat bevalt me vele malen beter.

Aangezien ik een kleine 14,5’’ WSM heb heb ik een Sparerib rekje gebruikt. De spareribs zijn ca 2 uren gerookt. Hierna heb ik ze in folie gewikkeld met toevoeging van roomboter en honing. Hierna heb ik ze weer 2 uren teruggeplaatst. Bij het uitpakken bleken ze al mooi gaar te zijn. Ik heb de spareribs met de cola saus van van Beekum aan beide zijden ingesmeerd en teruggeplaatst, na 15 minuten heb ik ze nogmaals ingesmeerd en ze nog 15 minuten laten liggen. Aan de reacties van mijn huisgenoten waren ze erg goed gelukt.

Helaas slechts 1 foto gemaakt deze keer.

AB3D1837-4B2E-4C46-BEFE-35DA4516AD94.jpeg
 
Mooi gedaan!
 
Het water loopt me in de mond.
Het was een testje, we hebben met 3 personen geproefd en als het dan goed is gelukt zit je met z'n 3en met het water in de mond want dit was natuurlijk wat magertjes voor 3 personen 😁
 
Dat ziet er goed uit.
Snel naar Makro om een nieuwe voorraad te halen.
 
Snel naar Makro om een nieuwe voorraad te halen.
Dat was inderdaad de boodschap van mijn huisgenoten. 😜

Ik heb wel eens gelezen dat het met een kleine WSM 14’’ bijna onmogelijk is om ribben te maken maar met een Sparerib rek kom je 3 grote ribben kwijt enkel op het boven rooster. Dus voor mij werkt dit prima.
 
Dat was inderdaad de boodschap van mijn huisgenoten.

Ik heb wel eens gelezen dat het met een kleine WSM 14’’ bijna onmogelijk is om ribben te maken maar met een Sparerib rek kom je 3 grote ribben kwijt enkel op het boven rooster. Dus voor mij werkt dit prima.

Zou je de colasaus zelf kunnen maken?
 
Absoluut
 
Kijk, in het kader van mijn cursus "gezond en gevarieerd eten" hfd. 2, past dit perfect.
Lekker lang liggen kwijlen alvorens in een vloek en een zucht alleen nog maar de botjes overblijven.
Heerlijk.
 
Kijk, in het kader van mijn cursus "gezond en gevarieerd eten" hfd. 2, past dit perfect.
Lekker lang liggen kwijlen alvorens in een vloek en een zucht alleen nog maar de botjes overblijven.
Heerlijk.
Precies! En kmdat ik toch gezonder wil gaan leven meteen 5 kg bijgehaald 😁
 
d'r zijn wel wat van die dieten waarbij je heel veel vlees moet eten toch? Ik moet ook maar eens aan de gezondheid gaan doen :cool:💪
 
Terug
Bovenaan Onderaan