BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer sparerib

 

GilbertvH

Sprokkelaar
Berichten
45
Al een hele tijd is er de wens om spareribs te maken. Ik ben nog in het bezit van een Jamie Oliver ‘kettle’ die komend voorjaar vervangen gaat worden. De zoektocht naar een nieuwe gaat dus nog een vervolg krijgen. Als één van zijn (of haar?) laatste wapenfeiten heb ik vandaag de bbq aangeslingerd om te proberen wat ik volgend weekend nóg beter wil doen. Allereerst is er vakkundig een snake in de bbq geplaatst en heb ik het onderste rooster verder afgedekt met aluminiumfolie voor een betere luchtstroom. Met 12 kokosbriketten de snake aangestoken met een ovenschaal vol kokend water ernaast. Kersen chunks op de briketten voor de rooksmaak. De sparerib heb ik ingesmeerd met mosterd en bestrooid met de Noskos Sparerib kruiden. Thermometer op het rooster om de temperatuur goed in de gaten te kunnen houden en off we go op 110C! Qua tijden heb ik 3-1,5-40min aangehouden waarbij ik bij het uitpakken wat Noskos bbq saus heb gemixt met het sap en daarmee de sparerib voor het eerst ingesmeerd. Na 20 minuten heb ik de sparerib ingesmeerd met Noskos bbq saus. Na 20 minuten heb ik de sparerib eraf gehaald en compleet vergeten om met een sateprikker te testen… Iets te enthousiast dus.

Even kudo’s voor de temeperatuurmeter in het deksel van mijn bbq: 120C op het deksel was ook 120C op het rooster! Temperatuur varieerde de hele sessie tussen de 110 en 125.

De smaak? Heerlijk! Een lekkere bite en heerlijk mals vlees. Mooie bark met goede smaak. Mooie rookring ook in het vlees (vergeten foto te maken… weer enthousiast…)
Conclusie: volgende keer 2 uur in de folie. Hij mag wel wat meer fall off the bone wat mij betreft. Dat gaan we volgend weekend direct doen. De foto’s:

71CBAC07-532C-4F6B-B353-9EBDE2739E70.jpeg
CCFDEBD6-2448-44AA-A183-87842C65171F.jpeg
525F26A1-1AB5-4F74-A617-EC1B48106D7A.jpeg
D9D1F8A1-0CAC-4907-8DDB-D0F2D95E1964.jpeg
50235A4B-1C6C-43B7-8745-28A9C3DC60D7.jpeg
 
Ziet er verdomd goed uit😋
 
Dat ziet er erg goed uit zeg.

doet die afgeschreven ketel toch maar mooi eventjes. 😉
 
Mooi resultaat

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik merkte na het anderhalf uur inpakken op dat de rib niet zo slap hing als ik zie op de diverse filmpjes. Komt dit omdat het zo’n (enorm) dikbevleesde is en het dan langer moet? Maakt dat half uurtje dan nog zoveel uit als ik de 2e sessie oprek van 1,5 naar 2 uur?
 
Het kan zijn dat je nog wat langer door moest.
Hoe voelde het vlees aan als je met een probe er in prikte?

Bij ribben is het ook afhankelijk van hoe zacht/gaar je ze wil hebben. Sommige mensen houden van een beetje meer bite, anderen willen dat het vlees van het bot valt.
 
Ziet er top uit. Ieder zijn smaak natuurlijk. Ik doe bij dikbevleesde ribs altijd de volledige 321. Vooral veel proberen 😉
 
Ziet er goed uit. Ik denk dat de tijden icm de temperatuur die je gehanteerd hebt helemaal niet verkeerd zijn voor zo'n dikke kluif.
 
Het kan zijn dat je nog wat langer door moest.
Hoe voelde het vlees aan als je met een probe er in prikte?

Bij ribben is het ook afhankelijk van hoe zacht/gaar je ze wil hebben. Sommige mensen houden van een beetje meer bite, anderen willen dat het vlees van het bot valt.
Ik ben door mijn enthousiasme compleet vergeten om door het vlees te prikken… 😇


Ziet er top uit. Ieder zijn smaak natuurlijk. Ik doe bij dikbevleesde ribs altijd de volledige 321. Vooral veel proberen 😉
Dit zal ik aankomend weekend doen. Ik houd van meer fall off the bone.
Ziet er goed uit. Ik denk dat de tijden icm de temperatuur die je gehanteerd hebt helemaal niet verkeerd zijn voor zo'n dikke kluif.
Het was ook erg smakelijk en ben erg tevreden over deze eerste keer. Komend weekend liggen er 2 ribben naast elkaar en gaan we de volledige 3-2-1 doen
 
Ziet er lekker uit, beetje uitproberen wat je lekker vindt.
 
3-2-1 moet je niet zien in uren, wel als je saint Louis style ribben heb, maar anders moet je het in delen zien.

Dus 3 delen rook
2 delen ingepakt
En 1 deel glace

en dan nog is het afhankelijk van hoe je ze wilt hebben.
 
Ik merkte na het anderhalf uur inpakken op dat de rib niet zo slap hing als ik zie op de diverse filmpjes. Komt dit omdat het zo’n (enorm) dikbevleesde is en het dan langer moet? Maakt dat half uurtje dan nog zoveel uit als ik de 2e sessie oprek van 1,5 naar 2 uur?
Je had een heel dik rack, dus dan is langer in de folie een oplossing. Of de sessie erna langer, dus nog even zonder saus na het uitpakken tot hij bijna gaar is.
Maar wel prikken voor de gaarheid dus 😉
 
Lekker hoor die sparerib! Ziet er goed uit.
 
Mooie spare ribbeltje Had ik graag ff in willen bijten.
Bij spare ribs heb je twee zekerheden.
- Mits goed klaar gemaakt altijd héééél erg lekker
- Geen twee ribs zijn het zelfde. Meten en testen is weten.
 
Deze ziet er goed uit, lekkere test geweest voor dit weekeind
 
Terug
Bovenaan Onderaan