BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer spare ribs op de KJ Kettle Joe

Tjande

Tondelzoeker
Berichten
8
Vandaag voor het eerst spare ribs gemaakt volgens Mad Scientist BBQ. Twee stukken dikke spare ribs gekocht bij de Jumbo. Ik zag het liggen en dacht, ach even mee spelen...

Rub
Voor de rub heel simpel gehouden: peper en zout (verhouding 5-3 theelepels). Ingewreven en in de koelkast gezet.

Houtskool
Ik gebruik Namibi houtskool. Zeer tevreden over voor low & slow. Ik heb een zak Dammers, maar ik merk dat de temperatuur erg snel gaat en dan duurt het even om het weer lager te krijgen. Met Namibi houtskool heb ik toch meer controle over de temperatuur.

Bereiding
Spare ribs gaan 4 uur tussen 100 en 110 graden op de BBQ. Daarna een uur op 135 graden en om de 15 min sprayen met appelazijn/water (verhouding 50/50).
Vervolgens ingepakt in folie met wat roomboter en terug op de BBQ voor 30 min.
Uit de folie en dan nog een keer 30 min voor het aflakken met een eigen gemaakte sausje.

Het resultaat was echt top! Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Clean bite en het vlees was goed mals. Zeker voor herhaling vatbaar.
Volgende keer probeer ik met een andere rib, misschien een ander sausje en spare ribs van de Iberico varken.
Wellicht 3-2-1 methode.

Weer een reden om te BBQ.




DSC_1671.jpg
DSC_1672.jpg
DSC_1675.jpg
DSC_1676.jpg


Verstuurd vanaf mijn XQ-AT51 met Tapatalk
 
Dat zijn nog beste ribs voor een supermarkt rib.
Zien er goed uit 😋
 
Mooi gedaan, zal zeker gesmaakt hebben!
 
Mooie run! Bij onze jumbo helaas alleen voorgemarineerde en/of voorgegaarde ribben in overvloed. Gelukkig Macro en Hanos dichtbij.
Die Jeremy van Mad Scientist weet wel wat lekker is, he?
 
Deze ribbels zien er smakelijk uit. Mooie run.
 
Mooie run! Bij onze jumbo helaas alleen voorgemarineerde en/of voorgegaarde ribben in overvloed. Gelukkig Macro en Hanos dichtbij.
Die Jeremy van Mad Scientist weet wel wat lekker is, he?
Ja klopt, hij maakt echt mooie dingen op de BBQ. Vooral ook omdat hij vertelt waarom hij bepaalde dingen doet. Extra informatie

Verstuurd vanaf mijn XQ-AT51 met Tapatalk
 
Zien er heerlijk uit, mooi resultaat
 
Die zien er super uit!
 
ik denk dat dit de beste supermarkt ribben zijn die ik gezien heb.

fijn dat ze goed gelukt zijn!
 
Ook dat ziet er lekker uit!!
 
Mooie ribs! Lekker hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan