BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Short Ribs! Niet helemaal gelukt:(

 
 

JaapvB

Tondelzoeker
Berichten
15
Vandaag voor het eerst Short Ribs gemaakt met heerlijke Beef rub van Noskos!,
Smaak erg goed!, sommige stukken waren wat droog, iemand een idee waar dat door kan komen?
Alle stappen uit de video van NosKos gevolgd.
Kan het eraan liggen dat de shortribs uit de vriezer van de slager komen?(en daar voor mij onbekende tijd gelegen hebben) bedacht gisteren pas dat ik een keer short ribs wilde eten dus dit was de enige mogelijkheid om er nog aam te komen.
Of aan het type papier waarin ik m gewikkeld had(gewoon bakpapier), bucher paper was niet verkrijgbaar bij het tuincentrum waar ze ook veel bbq spullen verkopen,
Heb ik het gewoon te lang op de bbq gehad, of gewoon pech met het stuk vlees?

Ondanks alles smaakte het naar meer! Weer een nieuw stuk vlees gemaakt!

20220807_090507.jpg
20220807_125404.jpg
20220807_125847.jpg
20220807_170439.jpg
IMG-20220807-WA0012.jpg
 
Ziet er goed uit.

Was het stuk meest rechts op de foto droog? Dat is het dunste stukje. Heb ik met spareribs ook wel eens.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Ziet er goed uit.

Was het stuk meest rechts op de foto droog? Dat is het dunste stukje. Heb ik met spareribs ook wel eens.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Klopt, je ziet ook op de laatste (doorsnede) foto de bovenzijde stuk droger is dan de rest, was jammer maar deed gelukkig niks af aan de smaak
 
Vind ik moeilijk aan te geven waar dat aan ligt, maar mijn vermoeden is dat het vlees zelf wellicht niet veel vetmarmering had? Weet je welk ras het betrof? Ik gebruik het liefst Angus grain fed, omdat dat heel erg veel intramusculair vet bevat. Dat kan dan eigenlijk niet mis gaan. Ik heb afgelopen vrijdag ook shirt ribs gemaakt, en heb de ribs helemaal niet ingepakt gehad. Het resultaat was super mals en sappig.
 
Vind ik moeilijk aan te geven waar dat aan ligt, maar mijn vermoeden is dat het vlees zelf wellicht niet veel vetmarmering had? Weet je welk ras het betrof? Ik gebruik het liefst Angus grain fed, omdat dat heel erg veel intramusculair vet bevat. Dat kan dan eigenlijk niet mis gaan. Ik heb afgelopen vrijdag ook shirt ribs gemaakt, en heb de ribs helemaal niet ingepakt gehad. Het resultaat was super mals en sappig.
Het leek erop dat er idd niet veel vetmarmering aanwezig was, voor een volgende keer ga ik ook eerder opzoek naar het vlees en opzoek naar een mooi gemarmerd stuk vlees, en niet last minute de slager binnen lopen
 
Moet eerlijk zeggen dat ik de doorsnede er ook een beetje grauw uit vind zien. Weet niet of dat de foto is, maar is niet wat ik zou verwachten van een mooie shortrib van de bbq
 
Ze zien er inderdaad wat uitgedroogd uit, zonde want op zich zag het er buiten de doorsnede goed uit.
Nooit maar dan ook nooit butcher paper of iets wat daar op lijkt gebruiken, broodje aap. Kost je een hoop geld en je schiet er niks mee op.
Gewoon inpakken in alu folie. En degene die gaan lopen zeuren over een knapperige bark, lulkoek.
De shortrib zelf moet wel van een beetje rund zijn, die magere runderen in Nederland zijn daar meestal niet geschikt voor.
Je moet een grain fed rund hebben. Oa te koop bij onze forum sponsor beef en steak.
 
Mijn eerste ingeving is ook dat het aan het vlees ligt. Wat was de oorsprong? Welk ras etc.
 
Of aan het type papier waarin ik m gewikkeld had(gewoon bakpapier), bucher paper was niet verkrijgbaar bij het tuincentrum waar ze ook veel bbq spullen verkopen,
Ik heb zelf nog nooit "butcher paper" gebruikt en dit ook niet gemist, meerdere zeer ervaren BBQers hier op het forum geven ook aan dat het totaal overbodig is en vaak minder dan aluminiumfolie.
Gewoon aluminiumfolie gebruiken dus!
 
Ik heb zelf nog nooit "butcher paper" gebruikt en dit ook niet gemist, meerdere zeer ervaren BBQers hier op het forum geven ook aan dat het totaal overbodig is en vaak minder dan aluminiumfolie.
Gewoon aluminiumfolie gebruiken dus!
Dank!, gebruik ik volgende x aluminiumfolie 👍🏻
 
Mijn eerste ingeving is ook dat het aan het vlees ligt. Wat was de oorsprong? Welk ras etc.
Welk ras precies kan ik zsm niet achterhalen, het komt bij de keurslager bij mij in het dorp vandaan, en hun vlees komt van de dikbil volgens hun site. Ik ga het eens precies navragen bij ze.
Volgende keer ga ik voor een wat vetter stuk vlees!
 
Welk ras precies kan ik zsm niet achterhalen, het komt bij de keurslager bij mij in het dorp vandaan, en hun vlees komt van de dikbil volgens hun site. Ik ga het eens precies navragen bij ze.
Volgende keer ga ik voor een wat vetter stuk vlees!
En daar ga je al. Een te mager ras om echt een goed eindresultaat me te kunnen behalen. Je hebt goed vet dooradert vlees nodig. Onze koeien zijn gewoon te mager.
 
Een oud collega van mij fokt al jaren dikbillen in Oostvoorne, Voornes weidevlees.
Ik dacht toen dat die dikke billen vol vettig juiciness vlees zaten. Niks van waar puur spier met geen graantje vet....Helaas
 
Grote schande dat we voor een fatsoenlijk stukje vlees schijnbaar naar het buitenland moeten (of naar Maasland - Bavette!). Die rare Nederlanders die geen vet in hun vlees willen. Raar volk.
 
Denk ook dat het bakpapier niet goed afsluit en je dus veel vocht verliest.
Zou aluminiumfolie gebruiken en wellicht wat extra vocht toevoegen bij het inpakken
 
Wel mooie foto’s in ieder geval :)
 
Persoonlijk wrap ik niet. Zo te zien heb je het onder de knie. Volgende keer grain fed kopen. Ik kan je Miguel Vergara shortribs aanraden, wel beetje prijzig maar wel lekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan