BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer rookworst

 
 
 

Rockabimmy

Kooltjesharker
Berichten
229
Na lang te hebben gestaard naar de forum posts van anderen vond ik het ook eens hoog tijd om zelf eens rookworsten te gaan maken.
Het recept wat ik heb gevolgd was die van Nosmo (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/charcuterie-49/rookworst-5326/).

Om gelijk maar veels te hard van stapel te lopen heb ik meteen 2 kilo vlees gekocht.
200 gr mager varkensvlees
1000 gr procureur
800 gr buikspek

De kruiden en colorozo zout verhoudingen uit het recept heb ik simpelweg verdubbeld.

DSC_4196.jpg

Het vlees, vers uit de vriezer.

Farce gemaakt met de staafmixer en gecrushte ijsblokjes. Mijn staaf mixer kon het niet hebben en deed na een paar goeie pogingen tot malen een goeie pang, stop door en dikke brandlucht in de keuken...
Uiteindelijk de farce gemaakt met de gehakt molen met de kleinste plaat. Dat ging best prima..

Toen was het grove spul aan de beurt, en 2 kilo vlees mocht door een plastic molentje...

DSC_4200.jpg

Gelukkig staat mijn scheldkannonade niet op de foto... Wat een sch&#$t molentje, als deze worsten goed uitpakken komt er een polkert in huis..

Uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen met het gehakt en mijn slager was zon toffe peer dat hij mij zijn worsten vuller had geleend.
Dat ging als een tierelier..

DSC_4205.jpg

Echt een top ding!

Na de worsten te hebben geknoopt (Dank Bert voor het filmpje!) zijn ze voor anderhalve dag in de koelkast beland om te drogen.
(Helaas geen foto van.... Wel echt gebeurd!)


IndeUBS.jpg

Vandaag was het tijd voor de rook sessie. Zoals je ziet zijn ze wel een beetje misvormd tijdens de reis maar goed..
Met een flinke lading briketten met beukensnippers mochten ze in de Ugly Bastard voor 3 uurtjes een mooi kleurtje krijgen.

DSC_4214.jpg

En voila, na 3 uurtjes een eigen gemaakte rookworst, echt wel gaaf!
En nog lekker ook! Merkte wel dat hij na het aansnijden wel snel uitdroogt, maar goed das gewoon een kwestie van dooreten en dat lukt wel  B-)

Maar dit gaan we vaker doen! Bedankt voor het lezen.

- Tim
 
Nou dat zijn mooie rookworsten geworden.

en ja een goede molen is het halve werk.
 
Lijken net op Hema worsten. Knap gedaan hoor. Heb sinds kort een Tre Spade molen wil hem komend weekend voor het eerst gaan gebruiken. Kijken of ik er ook iets uit krijg wat op worst lijkt ;)
 
Reboot zei:
Lijken net op Hema worsten. Knap gedaan hoor. Heb sinds kort een Tre Spade molen wil hem komend weekend voor het eerst gaan gebruiken. Kijken of ik er ook iets uit krijg wat op worst lijkt ;)

Gaaf! Heel veel succes, dat gaat vast goed komen!
 
zien er mooi uit hoor, heb je weer wat gereedschap om aan te schaffen  ;)
 
Ziet er goed uit, wil ik ook nog eens proberen dat worst maken.
 
Ziet er echt prachtig en smakelijk uit! Op naar de Porkert!  ;)
 
;)
 
BertM zei:
2 kilo door een plastic molentje? Respect voor je doorzettingsvermogen
Enneeh, mooi eindresultaat!

Haha bedankt ! Het was maar goed dat ik alleen thuis was die middag...

Heeft iemand hier een idee waar het aan ligt dat de worst na het aansnijden snel uitdroogt?
Te lang gerookt? Te warm ?
 
Volgens mij eten de meesten de worst zo uit de rookkast/bbq.
Dit is niet de manier. Tijdens het roken droogt de worst in. Nu is een darm poreus dus wat er uit kan kan er ook weer in.
Rookworst moet je af laten koelen, daarna voor gebruik wellen in water van max. 80 graden mag ook 75. Dit voor ongeveer 20 minuten.
Daarna de worst uit het water halen even wat laten afkoelen en dan aansnijden.
Je zult zien dat als je hem uit het water haal dat de darm weer keurig strak staat en de worst vocht heeft opgenomen.
 
hmm misschien moeten ze dan gewoon nog wat langer in het water, morgen weer even proberen :). Van de week na het roken ook in het water gelegd maar zelfs na zon 10-15 minuten wellen droogde hij vrij snel na het aansnijden uit.
Ik merkte idd Bert dat de worsten wel weer mooi strak trekken na een badje. Bedankt voor de reacties heren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan