BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer ribs!

 
 

Abroenland

Tondelzoeker
Berichten
19
Na het lezen van veel tips, recepten en het opdoen van nog meer inspiratie is het er gister dan ook echt van gekomen: eerste keer spare ribs! Sowieso de eerste keer dat m'n nieuwe barbecue (sinds een goeie week in mijn bezit) in actie is gekomen en mijn eerste keer om low & slow te barbecuen. Alles nieuw voor mij dus :)

De ribs ontdaan van het vliesje (met de bolle kant van de steel van een lepel en keukenpapier, ging perfect!) en losse stukjes vlees.
1z2nbb6.jpg


Daarna ingewreven met rub (all purpose BBQ rub), ingepakt in vershoudfolie en lekker een paar uur in de koelkast laten intrekken.
zvefwg.jpg


Daarna de barbecue opgestart, beide zijden briketten met wat Hickory rookhout, folie en een bakje water in het midden. Beginnersfoutje, had er koud water ingedaan dus duurde even voordat de temp bereikt werd..
2lly4ar.jpg


3 uurtjes later, wel even flink met de luchtopeningen lopen spelen maar al met al voor de eerste keer redelijk gelukt.
21d0qw6.jpg


Tijd om ze in te pakken in folie. Boter, honing, bruine bastaardsuiker en nog wat rub erover gedaan
14ig20w.jpg


Gedurende het uurtje is de temp netjes rond de 116 graden Celcius gebleven. Uitgepakt en met de bbq saus ingesmeerd voor nog een half uurtje. Temperatuur was enorm gezakt (vanzelfsprekend omdat de deksel er even af was) maar de barbecue had moeite om weer op temp te komen, volgende keer dus ervoor zorgen dat er wat warme briketten klaar staan.
1zn9551.jpg


Nog heel even 5 minuten ingepakt in folie, om vervolgens te gaan testen. Al met al heel blij met het resultaat, vrouwlief ook dus op naar het volgende recept!
16h55wo.jpg


Daarna ook nog even mini-paprika's met roomkaas en parmezaanse kaas gegrild als toetje maar helaas geen foto's van dus niet gebeurd!
 
Zien er prima uit hoor!
 
Mooie maiden run, ziet er lekker uit
Handig, die scharnierpen als probehouder!
 
Mooi gedaan hoor. Nooit meer ribs in restaurants vanaf nu!
 
Oeh. Ziet er heerlijk uit.
 
Ja die scharnierpen doet eigenlijk heel goed z'n werk, ligt nu standaard bij het bbq-gereedschap.

Heb alleen wel dat er ook wat rook via de zijkant van de deksel naar buiten komt doordat het kabeltje daar naar buiten gaat. Is de valse lucht te verwaarlozen of is dat wel iets om rekening mee te houden?
 
Lekker hoor.
Ribbels altijd +1
 
Lekkere ribbels hoor, en ik heb wedstrijd q'ers wel eens horen zeggen over honing ( honey 's for the money) :)
 
Ribbels heerlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan