BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer pulled pork

 

Ramona

Sprokkelaar
Berichten
26
Vandaag was het dan zo ver. De eerst echte sessie low en slow. Op Hemelvaartsdag heb ik de masterclass pulled pork van Jord Althuizen gezien en geproefd op een bbq event.

Netjes mn procereur a 2 kilo in de rub gezet (Smokey goodness Piggy rub met als plaklaag Sriracha saus )
Vanmorgen vroeg op gestaan en de kamado opgestookt. Alles incl plate setters goed laten verwarmen tot een temperatuur van 130 graden.
In het recept stond 110 graden dus zodra de procereur er op ging om 7.45 de temperatuur constant gehouden en ieder uur even gesprayd. Het ging prima. Wat was ik trots. Lekbakken deden ook prima hun werk. Wel steeds voorzien van een laagje water.

Rond 12 uur begon ik me af te vragen wanneer ik moest gaan inpakken want ik zat op 70 graden. Dat stond niet in het recept. Alleen voor een hele schouder a 4 kilo die 12 uur moest liggen en na 6 uur ingepakt moest worden. Dus zou zeggen na 4 inpakken verhoudingsgewijs.
Toch maar even googlen... En kwam het recept wedstrijd pulled pork van noskos tegen. Uiteindelijk dus na 5 uur ingesmeerd met saus en na 7 uur ingepakt

Toen ging het tergend langzaam en mijn vader kwam eten dus begon langzaamaan nerveus te worden of ik het wel ging halen. Uiteindelijk was ie om kwart voor 6 zacht genoeg en heb ik hem nog een halfuurtje laten rusten alvorens te gaan pullen.

Het eindresultaat was erg lekker! Het wachten waard maar toch vraag ik mij af of ik iets verkeerd heb gedaan. Hij heeft 10 uur geleden en de recepten zeggen zo'n 8 uur.
Tevens lijkt mijn bark best wel licht als ik ga vergelijken?
Wat is jullie ervaring hierin ?
3055a217cab320f5f45a67cd57a9e27b.jpg
1fa70c83460b767d3edc22bb014fa96b.jpg
1976151c28a8227f68059e9dd9cdb2c4.jpg
 
Het ziet er prima uit, gefeliciteerd met je knor.

In principe kan je inpakken als de bark goed vastzit aan het vlees. Meestal rond de zeventig graden. Doe het inpakken goed strak om het vlees, twee lagen aluminium folie zorgen ervoor dat je geen vocht verliest als 1 laag folie aan je rooster blijft plakken.
Normaal gesproken stijgt je kerntemperatuur na het inpakken in een rechte lijn door.
 
Waar heb je de temperatuur van je barbecue gemeten? En is dat een betrouwbare thermometer?

Verder wat Frits zegt. Bij mijn “snelle” manier pak ik gewoon na 5 uur in, dus zonder de saus stap, dan gaat het rap verder.
 
L&S is altijd wel spannend qua tijd. :D
Maar als je Noskos zijn wedstrijdrecept volgt, dan heb je wel een goede indicatie wat tijd betreft.
 
Elk stuk vlees is ook anders.
Ik heb 2x pulled pork gemaakt met een procureur van 2.3kilo.
de eerste keer lag deze 10uur op de bbq en de 2de keer 7,5uur. (dus begin altijd op tijd).

Als de kerntemp 90 graden is dan ga ik prikken met de kernthermometer. deze moet dan door het vlees gaan zonder weerstand.
Dit kan al zijn op 90graden, maar dat kan ook pas zijn op 97graden.
 
Dankjewel voor alle geruststellende opmerkingen :D

Ik heb de dome thermometer zelf aangehouden als temperatuur indicator. Ik heb een kerntemperatuur meter maar die meet ook echt alleen kerntemperatuur. Ik heb m gister over de spareribs heen laten uitsteken omdat ik nog geen rooster houder heb en maar 1 probe heb. Wel aan het verdiepen in een tweede / ander systeem.
De temperatuur bij het rooster en dome hadden nagenoeg dezelfde temperatuur.
 
Ik heb m gister over de spareribs heen laten uitsteken omdat ik nog geen rooster houder heb en maar 1 probe heb. Wel aan het verdiepen in een tweede / ander systeem.
Tip: Bolletje alufolie en de probe erdoorheen prikken.
 
Als je water in de lekbak onder uw rooster doet geeft dit minder straling warmte langs onder denk ik.
Ook heb je uw rooster laag liggen, dus ook minder straling van de dome.
Misschien daardoor wat lichter van kleur. Al vind ik het er toch mooi uitzien hoor.
Ik vind dat zelf beter dan de zwarte laag die je soms ziet.
 
Maar die zwarte laag geeft wel enorm veel smaak af! Tenzij het echt..echt zwart..aangebrand zwart is.
 
Ja dat weet ik.
Als ik mijn spare Ribs op de lage rooster positie plaats zijn ze lichter.
Op de hogere rooster positie durft er al eens een stuk te zwart worden.
 
Misschien gekke vraag maar heb je rookhout toegevoegd?

Ziet er overigens wel erg lekker uit! :)
Ik reken gewoon altijd 12 uur 🤣
Laagje saus erop bij 70*c.. dit herhaal ik vaak 2 soms 3 keer.
Inpakken zodra laatste laagje lekker vast zit en dan priktest vanaf 90*c
Als ik echt snel zou wille zou ik denk ik eerst roken tot kern 50 en daarna in de dutch oven stoppen..
 
Misschien gekke vraag maar heb je rookhout toegevoegd?

Ziet er overigens wel erg lekker uit! :)
Ik reken gewoon altijd 12 uur
Laagje saus erop bij 70*c.. dit herhaal ik vaak 2 soms 3 keer.
Inpakken zodra laatste laagje lekker vast zit en dan priktest vanaf 90*c
Als ik echt snel zou wille zou ik denk ik eerst roken tot kern 50 en daarna in de dutch oven stoppen..
Ja ik heb rookhout gebruikt. Heb alleen per abuis geen chunks gekocht maar snippers. Deze in aluminiumfolie ingepakt en gaatjes geprikt. Zodra die op zijn wel chunks halen.

Uit gaan van 12 uur is inderdaad een goeie. Alleen vroeg opstaan of laat eten
We hebben er echt van gesmuld. Veel te veel om in een keer op te eten dus gister nog van gegeten en het laatste beetje als lunch vandaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arie
Ja ik heb rookhout gebruikt. Heb alleen per abuis geen chunks gekocht maar snippers. Deze in aluminiumfolie ingepakt en gaatjes geprikt. Zodra die op zijn wel chunks halen.

Uit gaan van 12 uur is inderdaad een goeie. Alleen vroeg opstaan of laat eten
We hebben er echt van gesmuld. Veel te veel om in een keer op te eten dus gister nog van gegeten en het laatste beetje als lunch vandaag.
je kan het ook heel goed invriezen ( zou wel in porties doen van 200/300/400 gram.
Lekker op een tostie, over de pizza, op een wrap,
Als je 1 stuk procureur besteld.. met dezelfde brandstof bereid je 2 stuks en zoals aangeven goed in te vriezen 😄


Ik zeg zeker niet dat mijn manier de beste is maar ik reken gewoon 12 uur voor 2.5kg en lak ze wel paar x voor het inpakken.
 
Ik denk dat je dome thermometer erg afwijkt. En ik weet niet of ik het goed zie, maar water in je lekbak is niet nodig. Kost alleen maar brandstof om dat aan de kook te houden.
 
Ik denk dat je dome thermometer erg afwijkt. En ik weet niet of ik het goed zie, maar water in je lekbak is niet nodig. Kost alleen maar brandstof om dat aan de kook te houden.
Dat zie je goed.
Hij heeft het ook beschreven 😁
Scheelt dat zoveel kwa temperatuur in je bbq of je wel of geen water toevoegd in je lekbak?
Soms voeg ik dus water toe in de lekbak als ik smorgens vroeg al begin en de buren de ramen open hebben staan. 🤣
Wil ze toch een beetje te vriend houden.



"In het recept stond 110 gradn dus zodra de procereur er op ging om 7.45 de temperatuur constant gehouden en ieder uur even gesprayd. Het ging prima. Wat was ik trots. Lekbakken deden ook prima hun werk. Wel steeds voorzien van een laagje water."
 
Ik denk dat je dome thermometer erg afwijkt. En ik weet niet of ik het goed zie, maar water in je lekbak is niet nodig. Kost alleen maar brandstof om dat aan de kook te houden.
Zal mijn huidige meter vanavond nog eens bij het rooster leggen met de tip van de aluminium folie prop. Ik wil sowieso zodra ik budget heb kijken voor een Bluetooth meter denk ik dan kun je teminste goed op temperatuur sturen. Nu heb ik alleen 1 kerntemperatuur meter. Maar voor nu moet dat nog even wachten hihi. Ben er ook nog niet helemaal uit welke ik zou willen.
 
Zal mijn huidige meter vanavond nog eens bij het rooster leggen met de tip van de aluminium folie prop. Ik wil sowieso zodra ik budget heb kijken voor een Bluetooth meter denk ik dan kun je teminste goed op temperatuur sturen. Nu heb ik alleen 1 kerntemperatuur meter. Maar voor nu moet dat nog even wachten hihi. Ben er ook nog niet helemaal uit welke ik zou willen.
Tja.. budget en wensen zijn bepalend in je keuzes betreft je dome thermometer.. je zou in kokend water kunne checken hoeveel die afwijkt..
 
Aan testen in water heb je niets. Dan weet je nog steeds de temperatuur op je rooster niet 🙄
 
Ziet er toch prima uit, mijn bark was ook aan de lichtere kant, maar dat deed verder niets af aan de smaak.

Als budget optie voor een extra metertje zou je ook die van ikea kunnen nemen. Die zijn niet zo duur en doen eigenlijk prima hun werk. Ik had mijn eerste ingepakt rond de 70 graden, eerst een klein laagje saus erop, gewacht tot die vastzat toen ingepakt.

En die masterclass, was dat toevallig in Geleen? Daar heb ik namelijk ook staan kijken.
 
Ziet er toch prima uit, mijn bark was ook aan de lichtere kant, maar dat deed verder niets af aan de smaak.

Als budget optie voor een extra metertje zou je ook die van ikea kunnen nemen. Die zijn niet zo duur en doen eigenlijk prima hun werk. Ik had mijn eerste ingepakt rond de 70 graden, eerst een klein laagje saus erop, gewacht tot die vastzat toen ingepakt.

En die masterclass, was dat toevallig in Geleen? Daar heb ik namelijk ook staan kijken.

Hmm dat is misschien nog een optie inderdaad.

Dat was inderdaad in Geleen :) stond vooraan haha. Vond het heel boeiend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan