BasBQ
Beef en Steak

eerste keer pulled pork

 

menno

Sprokkelaar
Berichten
48
Nog even geen foto's van de bereiding. Dat gaat zaterdag pas gebeuren. Een paar controle vraagjes voor een hogere kans op succes  :D

Ik wil zaterdag 2,5 kg procureur op mijn weber klaar maken. Vrijdag zet ik hem in de rub. Ik heb gelezen dat je ongeveer een uur, anderhalf uur per pond kan rekenen. Is dat inderdaad voldoende? Ik neem wat buffer en ben van plan om om 7 uur de bbq te hebben branden om rond 6 uur te kunnen eten. 

In 36 uur voldoende om het stuk te laten ontdooien in de koelkast?
 
menno zei:
Nog even geen foto's van de bereiding. Dat gaat zaterdag pas gebeuren. Een paar controle vraagjes voor een hogere kans op succes  :D

Ik wil zaterdag 2,5 kg procureur op mijn weber klaar maken. Vrijdag zet ik hem in de rub. Ik heb gelezen dat je ongeveer een uur, anderhalf uur per pond kan rekenen. Is dat inderdaad voldoende? Ik neem wat buffer en ben van plan om om 7 uur de bbq te hebben branden om rond 6 uur te kunnen eten. 

In 36 uur voldoende om het stuk te laten ontdooien in de koelkast?

Als je de temperatuur zo rond de 120 houdt ben je ruim op tijd om 7u. Ik verwacht dat je dan tegen 16u op de 88 c zit. Dat had ik tenminste 2x over. Als je m dan een uur laat rusten kun je om 17 u eten. Iets later op de Q zou dus kunnen als je om 18u wil eten.

36 uur is wel voldoende. Desnoods haal je m vrijdagochtend voor het werk uit de koelkast als deze nog helemaal bevroren is.
 
Da's lastig om precies te beantwoorden.
Mijn laatste P.P. van van de week was 2? kg. en heeft er ruim 11 uur over gedaan bij ? 110 gr.C
Dus een andere uitkomst dan volgens jouw berekening.
Ik zou de tijd wat ruimer nemen, (warm houden in een koelbox) gaat prima.
De hele familie wachten tot ie gaar is vind je vast niet leuk ;)
Ook de tijd van ontdooien is niet exact te vertellen, ligt er o.a. ook aan wat de vries temperatuur was en de koelkast temperatuur is.
Ik denk dat 36 uur wel voldoende is en mocht dat niet zo zijn kan je hem altijd in een emmer (koud) water leggen, ontdooien gaat dan heel snel.
Veel plezier en succes Zaterdag.

Grts,      Hans.


p.s. als je besluit om hem in het water te ontdooien moet je hem wel in de verpakking laten.
 
Zo zie je maar weer hoe lastig te voorspellen, Rob heeft een hele andere ervaring dan ik. ;)

Mogelijk is het temperatuur verschil daar de schuld van :-?
 
Ik zou het er niet op gokken. Heb over 2.5 kg een keer 14 uur gedaan en een keer 6 uur bij dezelfde lucht temperatuur (115 gr)
Liever te vroeg beginnen en voor het eten nog even verwarmen dan je gasten laten wachten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Bedankt allemaal. Dat wordt voor de zekerheid maar een uurtje eerder opstaan. Pfff half 6 op een zaterdag. Je moet er wat voor over hebben.
 
Ach. Voor een pulled pork kom ik meestal om 2 uur mijn bed uit. Als je de geur van je houtskool eenmaal ruikt ben je al snel vergeten dat het zo vroeg is

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
menno zei:
Bedankt allemaal. Dat wordt voor de zekerheid maar een uurtje eerder opstaan. Pfff half 6 op een zaterdag. Je moet er wat voor over hebben.


Toch is dat de manier voor een beetje zekerheid omtrent het tijdstip van je warme hap (wel of niet om 18.00 uur eten)
Toen ging ie er bij ons al op  :D
o2OISVGl.jpg


Met rusten en plukken erbij konden we om 19.00 uur genieten van een heerlijk broodje P.P.

 
2,5 kilo? Met het aangepaste wedstrijd recept een uur of 8-9, maar waarschijnlijk wat korter.

5 uur zo in de rook, dan inpakken en de thermometer erin (dus de saus stap overslaan). Bij 90?C prikken met een thermometervoeler of die er als boter in gaat. Zo ja, eraf, even laten uitdampen, folie dicht en rusten. Zo nee, half uur later weer proberen.
 
Gaat goed komen, handig opgelost met die stenen als scheiding tussen vuur en vlees. ;)
 
Veel plezier met de run. Ik hou de resultaten in de gaten!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Nog een beetje stoeien met de temperatuur zo'n eerste keer.
a2436d8fb3390bea8e30ad7452b49fc3.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
I.d.d. een beetje variatie in temperatuur Menno.

Gelukkig kan een procureur dat wel hebben al heb ik hem liever wat stabieler.
Ik denk dat je met een Weber kogel werkt, doe ik ook en bij mij houd ik hem het beste constant met de onderste schuif bijna of helemaal dicht en de bovenste schuif open (soms moet je ook die een tikkie knijpen als de temperatuur toch nog wat te hoog wordt) maar nooit teveel.
 
Ik hou voor 2,5 kilo procureur eigenlijk altijd 12 uur aan. Vanaf dat ik de starter aansteek incl uur rusten op het eind.
Dit klopt eigenlijk altijd redelijk. Soms moet ik de rusttijd een beetje inkorten, soms is ie wat eerder klaar.
Hou een dometemp van 120/125 aan
 
Bij 88 graden uit het folie gehaald, maar daarna verloopt het nog niet zoals ik had gewild. Nu gezakt naar 73 graden. Temperatuur van de bbq blijft netjes rond 115 graden.
e4b4249bb02bdb2955c12ac75c9cf5b5.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
Het heeft te lang geduurd, maar het resultaat was heerlijk. Ik heb hem nog een keer ingepakt omdat hij heel langzaam warmer werd. Na het inpakken ging dat wat sneller.

Uiteindelijk bij 2de keer 80 graden maar gekeken hoe het geworden is. Het resultaat is helemaal goed gekeurd door de niet zo kritische jury
46eceaece06e4646616dd4f101006a3a.jpg
3df0f95915f323dfa3a679119183de08.jpg
32b1245767515dbadf881c2fe8d25b35.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
Even een vraagje, jij pakt hem eerst in tot 88 gr.C en haalt hem dan uit de folie om hem vervolgens in te smeren en dan weer op de bbq?
Dat de temperatuur zakt als je het deksel open doet begrijp ik je vlees koelt dan wel af natuurlijk.
 
Dat hij afkoelt als hij uit de folie komt is logisch. Je PP is nat en dat vocht gaat verdampen. Lik eens aan je hand en blaas er overheen. Het wordt koud.

Als je hem terug wil leggen met saus (geen idee waarom), laat hem dan eerst helemaal gaar worden. Dus thermometer zonder weerstand erin. Als hij dan wat afkoelt is het niet erg, hij is als klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan