BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Pulled Pork op Kamado

 
 
 
 

Marcel

Pitmaster
Berichten
824
Vandaag voor het eerst een lange run op mijn Kamado.

De voorbewerking, (deze run niet gepekeld of ge?njecteerd) schoonmaken en prikken van het stukje nek en gerubt met Memphis Dust. Is me niet vreemd.

Alles was bij aanvang om 10:00 goed, tempratuur kamado 125c, vlees kern 4c. Maar toen...

Deksel open, rookhout erbij, heat deflectors goed leggen lekbak erop, rooster erin, de pulled pork erop deksel dicht.

Temperatuur helemaal terug gevallen naar 66c.

De DigiQ DX2, ging aan het blazen op maar mijn rookhout ging ook aan het werk doordat deze tegen de hete kolen waren gelegd.

De temperatuur liep uiteindelijk door naar 134c, boven bijna dicht gezet. Om 11:45 was de temperatuur weer 125c en de kern al 53c.

Op de WSM 22,5" die ik had ging dit niet zo snel.

Nu even kijken wat verder te doen. Wel of niet inpakken.

d44b4276c462268035cc925e1cb6b9ad.jpg
 
Als je een kansje wilt maken om het avond eten met P.P. te doen zou ik hem zeker inpakken, 't is altijd beter warm te houden dan met een lege maag naar die heerlijke geur van rokende procureur te moeten snuiven. ;)
 
Als je de platesetter er in legt moet die ook opgewarmd worden. Je kunt je kamado wat heter om dat te compenseren.
DigiQ, als ik die op mijn kamado gebruik doe ik eigenlijk pas aan als hij op temperatuur is. Dat regelen weet je na een aantal sessies wel. Dan is de digiQ alleen maar lange termijn zekerheid.
 
14:26 Mooie bark dus ingepakt met boter en mapel syrup. Kern was 69c

Nu 15:26 kern 80c het lijkt de F1 wel.
ccc60c5aaa04bdc9693c0f01163b610b.jpg
 
16:10 Klaar..... Kern 92c.
Hoe dan, een Pulled Pork run van 6 uur. Op meerdere plekken de temperatuur gecontroleerd dus uit de folie gehaald. Met uitpakken vielen er al stukken vlees eraf en super sappig.

Ik denk doordat gedurende het inpakken vanaf 69c de tempratuur opliep tot 148c. Mij viel op dat de luchtinlaat OP DE TOCHT stond ookal staat de meganische luchttoevoer stil dan kan iser wel een opening voor lucht aanwezig. Moeder natuur heeft hier lekker doorheen lopen blazen. Voordat ik dat doorhad was het al telaat om de tempratuur naar beden te krijgen.

Besloten om alle schuiven dicht te zetten en de pulled pork in de pull schaal op tempratuur te houden en om het half uur te voorzien van haar eigen lekvocht met BBQ saus.
a423df6ece730b1bd506823b14a6124c.jpg
 
Op de fan van je DigiQ zit een schuifje. Dat kun je dichter zetten en zo kun je de natuurlijke trek door je barbecue regelen.
 
noskos zei:
Op de fan van je DigiQ zit een schuifje. Dat kun je dichter zetten en zo kun je de natuurlijke trek door je barbecue regelen.
Wat suf van me. Ik heb er nog naar gekeken maar geen moment bij stil gestaan dat dit wederkerig is in de werking.... Thanks.
 
Al met al heerlijke pulled pork.
Zoon lief kon met kinderlijke eenvoud pullen. Broodjes, zuurtje, sausje. Top.

Ik kan me zo voorstellen dat er veel pulled pork op deze snelle manier gemaakt wordt. Echter door het vaak te hebben geproefd merk is dat de tendernis echt anders is dan wanneer je de tijd neemt en op lage tempratuur de procureur tot de gewenste kern tempratuur brengt.

Toch weer veel geleerd vandaag.
Bedankt voor het lezen en doe je voordeel met deze ervaring.
136cf26e31a40135e4dc5566b7a89447.jpg
 
Mooie run. En de PP ziet er heerlijk uit.
 
Ziet er prima uit, heerlijk. ;)
Misschien toch eens proberen op deze snelle manier als ik wat minder tijd heb en toch zin in P.P. :-?
 
Lekker bezig geweest. PP is altijd leuk om te maken. Ziet er goed uit. En een mooie manier om je Q te leren kennen.

Ik heb eigenlijk nog nooit de behoefte gehad voor een controller op m'n BGE. En zo als Noskos zij. Alles wat voor de run nodig is geleidelijk  met je Kamado opwarmen.  Als de temperatuur in m'n ei 105gr is, blijft ie dat zo lang ik wil.
Ook opletten dat de deksel zo kort mogelijk open is. Als die lang open staat komt er veel zuurstof in en gaat het vuur rap oplaaien. De temp gaat dan omhoog en heeft daarna lange tijd nodig om weer terug omlaag te komen.
Heeft hier ook even geduurd. En veel filmpjes op YouTube en vlogs bekeken. En zo als je zelf aangeeft, lekker vaak doen.
 
Ook je deksel rustig open doen. Anders zuig je een hoop lucht naar binnen.
 
Heerlijk, ziet er erg lekker uit.
Maple syrup bij je pulled pork moet wel geweldig zijn lijkt me!
 
Ik heb toevallig afgelopen zaterdag pulled pork gemaakt.
Ook om 10.00 begonnen en om 11.00 de gerubte varkensnek op de kamado!
had hem 4 uur lang superstrak op 110c staan, en toen ineens ging de temperatuur alle kanten op(met uiteindelijk uitgaan als gevolg)... Vlot de kamado weer opgestookt en de laatste 2.5 uur gelukkig nog redelijk stabiel kunnen afmaken tot de kern 92g was!

Heerlijk lopen smullen!!!

Rub die ik heb gebruikt is te zien in de foto's
Ik heb er zelf nog wat BBQ saus van Noskos overheen gedaan, wat nog een extra smaak toevoegde(ik vond het heerlijk, mijn vrouw net iets te zuur)
1zdllhe.jpg

2s6spcg.jpg

15r1rhz.jpg

30vgabc.jpg

2dr6jyr.jpg

 
Wat agave siroop of honing doet wonderen
 
Terug
Bovenaan Onderaan