BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer pulled pork met hindernissen

 
 
 
 

LuMbErJaCk

Kooltjesharker
Berichten
157
Gisteren voor de allereerste keer mijn zelfgebouwde UDS gebruikt om pulled pork te maken.
Het eindresultaat was echt onwijs lekker, met 8 mensen van gegeten en dat smaakte bij iedereen naar meer B-)

Alleen gebeurde er aan het eind iets onverwachts; tot twee keer toe kwam er een steekvlam uit de UDS en ik kan je verzekeren dat dat niet goed is voor je gezichtsbeharing :blush:
Geen idee wat daar nou de oorzaak voor was, ik hoop dat iemand mij kan uitleggen wat er fout ging.
Dat gebeurde op het moment dat de zon doorkwam en de temperatuur in de UDS naar 150 graden steeg, misschien was het toeval dat dit samenviel?
Snel een parasol opgezet, maar dat hielp niet echt om de temperatuur te laten zakken.
De kerntemperatuur van de procureur bereikte de 80 graden, dus toen het aluminiumfolie verwijderd en hem ingesmeerd met de zelfgemaakte bbq saus.
Procureur weer in de UDS gedaan, deksel dicht en de temperatuur knalde weer omhoog.
Ik tilde het deksel op om de warmte te laten ontsnappen en na een seconde of tien kwam er ineens een steekvlam omhoog uit de UDS :-O
Nou ben ik in het rijke bezit van een baard, maar die was aan de rechterkant van mijn gezicht direct gehalveerd, ook mijn wenkbrauwen en haartjes op mijn arm waren zwarte bolletje geworden...
Het deksel had ik uit mijn handen laten vallen, dus die lag weer op de UDS, de kogelkranen dicht en de schoorsteen helemaal opengezet om de warmte toch maar zo snel mogelijk eruit te kunnen laten.
Toen mijn vrouw kwam kijken tilde ik het deksel weer op het weer kwam er een steekvlam uit, gelukkig had ik al niet veel haar meer over (beetje overdreven :D).
Eerst maar even snel douchen, omdat verschroeid haar best vies ruikt, en de procureur op de UDS laten liggen met het deksel eraf.
De kerntemperatuur van de procureur heeft moeiteloos de 89 graden bereikt, dus die was gelukkig gewoon gaar geworden.
Wie weet wat de oorzaak van de steekvlammen was?

Vrijdag een procureur van 2,7 kilo bij de Sligro gehaald en in de koelkast laten ontdooien.


Zaterdagavond in de zelfgemaakte rub gezet:


Zondagochtend de UDS aangestoken en na een klein uurtje de procureur erop gedaan:


De temperatuur beleef prachtig constant, tot aan bovenstaand verhaal




Bij 65/70 graden de procureur eruit gehaald en hem in de alufolie gewikkeld


Bij 80 graden de alufolie eraf en de zelfgemaakte saus erop gesmeerd


Toen kwamen de beruchte steekvlammen


Hoewel de saus niet helemaal gekaramelliseerd was zag het er toch goed uit


Na het pullen aan de pork


Toen de saus erdoor gemengd en met wat coleslaw op een vers broodje, HEERLIJK!




 
Die steekvlam is wel een bekend fenomeen. komt bij Kamado types ook wel eens voor. Je draait met zo weining zuurstof dat als je de deksel ineens opent (vaak met wat snelheid) er een zuiging,  en dus zuurstof rush komt. Dit veroorzaakt dan de steekvlam. (soms in combiantie met vetten uit je eten)
zelf nog niet meegemaakt maar ken het fenomeen wel.
 
Bij de brandweer noemen we dit een backdraft. https://nl.wikipedia.org/wiki/Backdraft_(brand)
De grote hoeveelheid zuurstof die ineens vrijkomt zorgt voor een verbranding van alle brandbare gassen in de UDS.
Met de temperatuur die aanwezig en de brandbare gassen die opbouwen, is alleen nog maar zuurstof nodig voor een ontsteking.
Voorzichtig de deksel optillen en vooral naar je toe (dus niet in de opening kijken) openen en je kan veilig door roken :)
 
Een hele rare vraag misschien maar zit in je bbq saus iets met alcohol ? :-? !
 
Hans zei:
Een hele rare vraag misschien maar zit in je bbq saus iets met alcohol ? :-? !
1 eetlepel witte wijnazijn...

Wat Boldeagle en Quun zeggen hierboven over de zuurstof die er ineens bijkomt lijkt mij een plausibele verklaring.
Ik wist dus ook niet dat er brandbare gassen in de UDS hingen, in ieder geval heb ik er weer wat bijgeleerd zo ;)
Bedankt voor de uitleg mannuh!
 
mooie run en heerlijke plaatjes, gefeliciteerd met je knor  :)

zou je jezelf ook nog even voorwillen stellen?
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje! Spijtig van de beharing.... :-O

Voor het openen van de UDS altijd de kranen dichtzetten en heel voorzichtig het deksel lichten. Dit in om te voorkomen dat je veel zuurstof naar binnen trekt en je temperatuur oploopt.
Gelukkig heb ik de steekvlam nog niet in mijn UDS gehad (mijn hitteschild is ook groter), wel in de Monolith.... :blush:
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Zie nu die reclame voor me van die kerel in ruitjesblouse die whiskey op zijn q gooit.

Wat ik denk is dat het vet in je waterpan / hitteschild door de zuurstof is gaan branden.
Heb dit van de week ook nog meegemaakt bij een speklap crematie op een gasser en dat geeft serieuse steekvlammen.
 
Mooie zelfgebouwde UDS hoor, Jaloers modus on :D
Lekkere run ook hoor, van die PP lust ik ook wel een lekker broodje
 
proficiat met je zwientie,, en wat een spannend verslag en mooi in beeld gebracht B-)

LuMbErJaCk zei:
Nou ben ik in het rijke bezit van een baard, maar die was aan de rechterkant van mijn gezicht direct gehalveerd, ook mijn wenkbrauwen en haartjes op mijn arm waren zwarte bolletje geworden...

en we hadden al div soorten hout en turf als rooksmaak en nu ook nog baardhaar dr bij. :D




 
Terug
Bovenaan Onderaan