Beef en Steak

Eerste keer pulled pork (en 1ste keer op kamado).

J'elle

Pitmaster
Van mijn schoonvader heb ik zijn oude Grill Guru Compact gehad omdat hij een grotere Bastard heeft gekocht. Dus tijd om eens voor de eerste keer bezig te gaan op een kamado, en dan gelijk met pulled pork! Een leuke uitdaging.

Ik maak gebruik van ongeveer 1,6 kilo procureur.
Vlees.JPG

Saus en rub heeft mijn partner uitgekozen, deze zag ze staan toen we bij een winkel waren om de Meater Pro Duo te halen.
Saus en rub.JPG

Qua richtlijnen heb ik gebruik gemaakt van een wedstrijd pulled pork recept uit onderstaand boek.
Boek.jpg

Als eerste heb ik het vlees ongeveer 1 dag laten ontdooien in de koelkast. Hierna heb ik het geïnjecteerd met een injectievloeistof die ik heb gemaakt volgens dit recept dat door AI is uitgevogeld:
100 ml BBQ saus
150 ml appelsap
1 theelepel zout
1/2 theelepel knoflookpoeder
1/2 theelepel uienpoeder
Dit heb ik allemaal goed gemeng en vervolgens het vlees mee ingespoten.
Injecteren.jpg

Vervolgens heb ik het vlees drooggedept en in de rub gezet, waarna het een nachtje mocht overnachten in de koelkast.
In de rub gezet.JPG
In de koelkast.JPG

Na een nachtje overnachten was het om 12:28 tijd om het vlees in de BBQ te plaatsen.
Net op BBQ.JPG

Tijdens de gehele sessie heb ik notities gemaakt voor mezelf om het proces een beetje bij te kunnen houden.
Het was de bedoeling op 120 te blijven maar door het verloop en het feit dat hij op een gegeven moment zo mooi op 100 bleef hangen is het plan onderweg dus ietsje gewijzigd.
Hieronder mijn aantekeningen, een screenshot van toen ik 1 uur onderweg was, en de grafiek van het gehele verloop.

Notities 1.PNG
Notities 2.PNG

Hieronder het screenshot van toen we 1 uurtje onderweg waren.
Na 1 uur.jpg

In de grafiek is de gehele sessie te zien, inclusief de keer dat ik de houtskool heb bijgevuld en het einde waarop ik hem nog heel even had terug gelegd omdat hij nog net ietsje zachter mocht. De lijn is nog niet super steady maar voor een 1ste keer ben ik meer dan tevreden!
Grafiek.JPG

Na 5 uur zat de bark toch mooi vast en zag het vlees er al best smakelijk uit!
Klaar voor inpakken.JPG
Hierna kon hij in de folie om vervolgens naar de juiste kerntemperatuur te stijgen.
Uiteindelijk was dit het resultaat dat uit de folie kwam.
Klaar om te rusten.JPG

Toen hebben we alles uit elkaar getrokken en vervolgens op een broodje gedaan.
Oftewel: om 22:00 uur zaten we heerlijk aan de broodjes pulled pork!!:cool:
Saus erdoorheen.JPG

Op broodje.JPG

Uiteindelijk ben ik voor een eerste keer zeer tevreden! Het resultaat smaakte heerlijk, de wederhelft ook zeer tevreden en ons zoontje mag morgen lekker nog genieten, want die lag al ruim te slapen toen alles klaar was!! Op naar nog vele malen oefenen om de temperatuurcontrole beter in de vingers te krijgen!

Vlees.JPG

Dat is een mooie eerste run van je geworden J’elle.

Dat onder controle krijgen van je temperatuur gaat van zelf in verloop van tijd. En een procureur is een stuk vlees dat vrij gezind is op als je dat maak op de Bbq.

Terug
Bovenaan Onderaan