BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer PP op WSM

 

BertjuhW

Sprokkelaar
Berichten
40
Aangezien de eerste keer spareribs ook goed gelukt waren, nu maar even de stoute schoenen aangetrokken en er een lapje procureur er op gelegd.

De PP is aan de hand van het recept van Noskos.

Het stukje waar we mee gaan werken (2.7kg)
Hch1VwM.jpg


Weer iets nieuws voor mij.. het vlees injecteren (met toeziend oog van onze fijnproever)
CKE4g5I.jpg


Lekker in de PP rub van Noskos
Azb2m4q.jpg


In het folie en klaar om een nachtje de koelkast in te gaan
82mbiNF.jpg


En op de Q
N3IKvZE.jpg


De WSM liet zich vanochtend slecht warm worden(vorige keer was ook pas om 12:00 met bijna 30 graden) en het lijkt er op dat mijn digitale thermometer een beetje de kuren heeft.

Thermometer op de Q geeft netjes een temperatuur van 115 graden aan, maar de ambient probe is van mening dat het maar 95 graden is. Ook is de lijn van de grafiek niet zo netjes als de vorige keer, maar schommelt deze soms wel 10 graden.

Ook valt het mij op dat de kerntemperatuur in een half uur tijd al op de 26 graden zit (geen idee of dit normaal is, want jah.. eerste keer)

Nu zit er niks anders op dan wachten en de Q thermometer maar als richtlijn aan houden..

Na ongeveer 4.5 uur was het dan zo ver.. de kerntemperatuur op 74?
4kLddhq.jpg


Na het aflakken
Hueh5gc.jpg


En weer 2 uur later
BMbksuo.jpg


Nu lekker ingepakt in aluminiumfolie en weer wachten tot de kerntemperatuur richting de 88? gaat..

Wat mij tot nu toe opvalt is dat de temperatuur in de WSM weer eens mooi stabiel is. Wat mij wel opvalt is dat de Q langer nodig heeft om op temperatuur te komen met dit "koude" weer. (Vorige run was bij 30?)

En het is zo ver.. bij een kerntemperatuur van 92? (na prik test) van de Q gehaald.. Nu een kwartiertje laten rusten
5I6Oaqz.jpg


De procureur na een kwartiertje rusten weer in aluminiumfolie gepakt en in de koelbox gelegd..

Na 1 heel erg lang uur de procureur uit de koelbox gehaald en pullen maar..

En jah we hebben nu PP..
Tg9Wndv.jpg


Het viel enorm in de smaak en met 4 man iets meer dan de halve bak opgegeten.. lekker met een wit zacht bolletje met een beetje augurk en lente ui er op.. Ook op Turks brood is het erg lekker..

Al met al.. erg geslaagd..
 
Veel plezier. Posts over PP volg ik altijd. Ben benieuwd naar het verloop van je run

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Die temperatuur klopt wel hoor tussen je rekje en Dome. Gemiddeld een graad je of 30 a 40.

Verstuurd vanaf mijn Mi MIX 2 met Tapatalk

 
Liefhebber 023 zei:
Die temperatuur klopt wel hoor tussen je rekje en Dome. Gemiddeld een graad je of 30 a 40.

Ambient probe zit op onderste rooster, maar dus gewoon de temperatuur aanhouden van de ambient probe?

En de snel oplopende kerntemperatuur.. is dat ook normaal?  :blush:
 
BertjuhW zei:
Liefhebber 023 zei:
Die temperatuur klopt wel hoor tussen je rekje en Dome. Gemiddeld een graad je of 30 a 40.

Ambient probe zit op onderste rooster, maar dus gewoon de temperatuur aanhouden van de ambient probe?

En de snel oplopende kerntemperatuur.. is dat ook normaal?  :blush:
Kern is afhankelijk van je start temp van vlees en bbq. Ik hou altijd mijn digitale temp aan de de WSM. Dat is realistisch, niet de hitte die boven in de Dome hangt. Ik kijk op geen enkele BBQ naar de meegeleverde Dome thermometer.

Verstuurd vanaf mijn Mi MIX 2 met Tapatalk

 
In het begin van de run stijgt de temperatuur altijd harder dan verwacht. Komt helemaal goed. Ik had laatst een brisket die na een uur (08:00) al op 66 graden zat. Uiteindelijk toch net op tijd gaar voor het avondeten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Liefhebber 023 zei:
BertjuhW zei:
Liefhebber 023 zei:
Die temperatuur klopt wel hoor tussen je rekje en Dome. Gemiddeld een graad je of 30 a 40.

Ambient probe zit op onderste rooster, maar dus gewoon de temperatuur aanhouden van de ambient probe?

En de snel oplopende kerntemperatuur.. is dat ook normaal?  :blush:
Kern is afhankelijk van je start temp van vlees en bbq. Ik hou altijd mijn digitale temp aan de de WSM. Dat is realistisch, niet de hitte die boven in de Dome hangt. Ik kijk op geen enkele BBQ naar de meegeleverde Dome thermometer.

Verstuurd vanaf mijn Mi MIX 2 met Tapatalk

+ 1    Ben ik nu ook achter sinds m'n ervaring met de Napoleon.
 
hahaha, die foto van het injecteren... het is ook overal hetzelfde. hier in huis ook een 4-voetige fijnproever die veel interesse toont bij mijn voorbereidingen  :D

ik hou de dome temp wel een beetje in de gaten. gewoon om te kijken of de temp stabiel blijft.
wat handig kan zijn is om enkele keren het verschil tussen de dome en de roostertemperaturen te meten. dan heb je toch een richtlijn/gevoel bij wat je er op moet tellen of aftrekken.
overigens is voor mij de waarde van mijn kerntemperatuur heilig.

succes met je run. goeie voorbereiding iig.
 
Ik houd momenteel gewoon de temperatuur van de digitale aan.. gaat perfect..

Tussendoor nog even bij Nederlands beste mud run geweest en de vrouw de opdracht gegeven (lees: lief vragen) om op te letten. Ze heeft alleen de ventilatieroosters bij hoeven te stellen toen de zon op de WSM scheen en toen de zon zich na een tijdje weer verstopte.. al met al dus weer een heerlijk stabiele run.
 
Goed bezig!
 
BertjuhW zei:
Ik houd momenteel gewoon de temperatuur van de digitale aan.. gaat perfect..

Tussendoor nog even bij Nederlands beste mud run geweest en de vrouw de opdracht gegeven (lees: lief vragen) om op te letten. Ze heeft alleen de ventilatieroosters bij hoeven te stellen toen de zon op de WSM scheen en toen de zon zich na een tijdje weer verstopte.. al met al dus weer een heerlijk stabiele run.

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, als ik mijn vrouwlief een bbq instructie wil geven voor als ik er niet ben krijg ik alleen een rare blik


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Kevin- zei:
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, als ik mijn vrouwlief een bbq instructie wil geven voor als ik er niet ben krijg ik alleen een rare blik

Vrouwlief vind bbq zelf ook leuk.. dus dat scheelt heel erg veel..
 
Mooie run. PP ziet er smakelijk uit. Zou ik zomaar lusten. Maar met 4 man een halve bak? Hadden jullie geen honger dan
Gefeliciteerd met je knorrie.
 
Bram zei:
Hadden jullie geen honger dan

Zekers hadden we wel honger.. had misschien 4 personen moeten zeggen.. Er waren ook 2 vrouwen bij ;)
 
Ziet er goed uit!
Krijg nu ook zin om PP te maken ;-)

Ik gebruik mijn waterpan in de WSM nooit voor water, maar doe er gewoon folie in. Misschien scheelt dat ook nog in de temperatuur in de WSM.
Zou je eens mee kunnen experimenteren.
 
BertjuhW zei:
Bram zei:
Hadden jullie geen honger dan

Zekers hadden we wel honger.. had misschien 4 personen moeten zeggen.. Er waren ook 2 vrouwen bij ;)

Hahaha mooi man. Maar ik zag dat er meer op het menu stond. Dat moest ook op
 
Bertjuh, gefeliciteerd met je Knorretje, ziet er goed uit!

Ik denk dat die onderste probe zo dicht bij de waterbak (gevuld met koud water bij de start?) niet representatief meet. Er is plek zat op je bovenste rooster, probeer de volgende keer eens om die ambient probe op dat rooster te plaatsen, dat gaat vast beter. Niet te dicht bij je vlees (want dat verstoord je meting ook) en ook niet direct boven de hete luchtstroom aan de buitenranden van het rooster met net daar tussenin, dat is de beste plek!

Succes, oefen maar lekker!
 
Mooie run. Gefeliciteerd met je sticker
 
Terug
Bovenaan Onderaan