BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer PP op de kamado

 

Spekkie

Pitmaster
Berichten
593
Klein verslag van m'n PP die ik morgen ga serveren als er vrienden komen eten. Heb ooit eerder wel PP gemaakt in m'n IKEA oventje (en dat smaakte ook prima hoor, snap niet waarom iedereen zo moeilijk doet).

Had van een kennis 1.4 kg wildzwijn bout gekregen, dus ik dacht die gaat mooi low&slow.

4168329c59186543667e58426a293918.jpg


f9b1c770904d3de78c5c7bf446c256be.jpg


Als basis gebruik ik het PP wedstrijdrecept van noskos. Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken, wild bevat toch wat minder vet, dus ik hoop dat het niet te droog wordt..

Ik heb de bout net lekker in de rub gezet. Deze wilde ik eerst zelf maken, maar toen ik vandaag bij de Intratuin was om aluminium lekbakjes te halen, zag ik dat ze de Santa Fe Coffee Rub in uitverkoop hadden. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

7d7f75e896a857594842704c11f2c7ee.jpg


Morgenvroeg op tijd eruit en de fik er in (heel zachtjes dan ). Ik zal regelmatig proberen te updaten!

db4a87d5019d7cdc3da673fb4a2458ac.jpg


1 aanmaakwokkel erin+ 4 kleine stukjes rookhout (kers). Had een gratis zakje gekregen bij m'n nieuwe vilt wat ik besteld had bij houtskool.nl! Erg leuk welkomstcadeautje

bf38c2e8f359735cf107c05c5375d0a1.jpg

Zo, hij ligt erop. Thermometer erin en afstellen maar!

498a2ddcf2c3823ea8a8d43173a2d460.jpg


Temperatuur is mooi stabiel, nu vooral proberen om er verder niet meer aan te komen..

f90f81f16ec574b5e3f06740390dbcf8.jpg


Door die heerlijke geur van de rub zin in koffie gekregen, dus ook maar even aan de innerlijke mens gedacht

8b6f37c7d3e48edc76f5890915f62b83.jpg


Temperatuur is mooi stabiel, ik las de tip om hem iets eerder in te pakken net de laat. Bij 68 graden afgelakt met de zelfgemaakte BBQ-glaze en nog een uurtje terug gelegd
3fd22728fbf3da92ca4ce85d2a4698a0.jpg


Uiteindelijk met een kerntemperatuur van 70 graden ingepakt met een scheutje appelsap en lekker wat roomboter. En nu naar weer wachten..

f73c8008132ac121bbe8391b7e5e9b1c.jpg


Het ging wat sneller dan verwacht, waarschijnlijk omdat het maar een klein boutje is van 1.4 kg. En nu heb ik een gokje gewaagd. De kerntemperatuur was 89 graden en de pindakaas-test was positief. Nu lees ik ook vaak dat de kerntemperatuur 92 graden mag worden. Ik heb ervoor gekozen om hem niet uitpakken en uit te laten dampen. Deze stap heb ik overgeslagen en de PP ingepakt en wel in de koelbox gedaan, ingepakt in de handdoeken. Dit vanwege 2 redenen:
1. Ik ben altijd erg bang dat wild te droog wordt. Door het uitdampen te skippen hoop ik dit te voorkomen
2. Minder werk

De thermometer heb ik laten zitten omdat ik benieuwd was wat de kerntemperatuur zou doen. Deze liep verder op tot 93 maar een kwartiertje stond ie weer op 92. Ik hoop dat ik hem lang genoeg warm kan houden totdat we aan tafel gaan. Maar gezien de jonge kinderen die mee eten zal dit toch wel op tijd zijn.
948c55231fdf8265da27983cfefa8083.jpg


Eindresultaat!

Voor en na het pullen
68d04fa0263f495ef82b22637a548629.jpg
acddd49481ca9203d2c0520fd4f96443.jpg


De broodjes en toebehoren

bb3f9717f13c087687010ca6b64f14d1.jpg


En het moment waarop alles bij elkaar komt
7187fcfa13a37a7ca05bdf72d17ebd7b.jpg
4592a528ff217c889e31f9662c0b95c1.jpg


Leuk dagje gehad, eindresultaat viel heel goed in de smaak. Tikje droger dan "gewone" PP maar dat is bij wild, en dan de bout ipv procereur, onvermijdelijk denk ik. Al met al zeer goed geslaagd, wel nog 3 leermomentjes.

1. Ik ben wat zuinig geweest met de Coffee Rub denk ik. Ik vond hem heel sterk ruiken bij het rubben, maar proefde eigenlijk geen koffie terug in het eindresultaat.
2. Een iets betere inschatting maken qua bereidingstijd ivm het gewicht van het vlees. Ik heb het wel h??l ruim ingeschat uiteindelijk. Maar goed, liever wat te snel klaar, als dat we nu nog naar de BBQ zaten te staren.
3. Het vlees was heel mals. Misschien wel iets te mals.. Het miste een beetje structuur. Wellicht toch moeten laten uitdampen?

Bedankt voor de tips!
 
Mooie bout. Heb ook al eens PP gemaakt van wildzwijn.
Iets eerder inpakken dan normalen varken. En mooi wat klontjes boter er bij doen.

En miss is dit wel een leuke saus voor er bij

791ef0fc1e4f14fd955fc2550000781b.jpg
 
Bram zei:
Mooie bout. Heb ook al eens PP gemaakt van wildzwijn.
Iets eerder inpakken dan normalen varken. En mooi wat klontjes boter er bij doen.

En miss is dit wel een leuke saus voor er bij

791ef0fc1e4f14fd955fc2550000781b.jpg
Bedankt voor de tip! En bedoel je dan eerder qua tijd of eerder qua temp? Wat kan ik het beste aanhouden dan? De saus ziet er goed uit, gaat op het lijstje voor de volgende keer. Had nog wat zelfgemaakte BBQ saus staan, en die "moet" eerst op

Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk
 
Eerder qua temperatuur. Ik had destijds bij zn 62gr kern ingepakt. Dan heeft het vlees al mooi een aantal uur rook op kunnen nemen. Meestal na 3u roken trekt er geen rook meer in er vlees.  En vanaf zn 60-65gr begint het vocht te verdampen. Dat hou je bij een mager stuk vlees liever in het vlees. 
 
Thanks! En als kerntemperatuur wel de 88 aanhouden?

Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk

 
Bram zei:
Meestal na 3u roken trekt er geen rook meer in er vlees.

Onzin, dan zou je het ook niet kunnen oversmoken en dat kan wel.
Tot 60? vormt de rookring. Daarboven stopt dat proces. Vocht aan de buitenkant van het vlees helpt de opname van rook. Doordat het vlees droger wordt lijkt het of het geen rook meer opneemt, maar als je het sprayt gaat dat weer gewoon vrolijk verder.

 
noskos zei:
Bram zei:
Meestal na 3u roken trekt er geen rook meer in er vlees.

Onzin, dan zou je het ook niet kunnen oversmoken en dat kan wel.
Tot 60? vormt de rookring. Daarboven stopt dat proces. Vocht aan de buitenkant van het vlees helpt de opname van rook. Doordat het vlees droger wordt lijkt het of het geen rook meer opneemt, maar als je het sprayt gaat dat weer gewoon vrolijk verder.

Dat was wat ik bedoel. Oversmoken kan natuurlijk wel :)
Sprayen heb ik nog nooit gedaan.
 
Spekkie zei:
Thanks! En als kerntemperatuur wel de 88 aanhouden?

Vanaf dat punt even prikken. Of het vlees zacht genoeg is. Temperatuur is niet bepalend.
 
Bij 88 graden was ie boter (of pindakaas ?) zacht. Zie update..

Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk

 
Netjes. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Afgelopen weekend is er weer een big geschoten. Ga proberen deze in zn geheel op de Q te krijgen. Na het zien van jou foto?s gaat het weer kriebelen
 
Bram zei:
Netjes. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Afgelopen weekend is er weer een big geschoten. Ga proberen deze in zn geheel op de Q te krijgen. Na het zien van jou foto?s gaat het weer kriebelen
Haha ben benieuwd naar je rapportage dan;) bedankt voor het meedenken vandaag

Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk

 
Je wild PP ziet er goed uit. Zo te zien mooi kunnen pullen.

De structuur kan idd was fijner zijn. Zeker als je een big of overloper hebt. Dat zijn jonge dieren. Qua smaak beter. Oude varkens en vooral keilers zijn niet aan te raden om op te eten. Daar zit een enorme beren lucht aan. Die je ook echt proeft in je vlees. Zelfs in een jachtpeper.
 
Ja dat zal het wel zijn geweest inderdaad. Vandaag nog lekker de restjes in een wrap gedaan kom ik trouwens in aanmerking voor een stickertje of telt het niet omdat het wild zwijn was..?


Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk

 
Ga er maar vanuit dat je je varkentje uitsluitend krijgt als je pulled pork maakt. Maar zo gauw er een wildzwijns stickertje komt voor het maken van pulled boar, verdien jij hem zeker! ;)
 
Dat zullen ze hier thuis vast niet erg vinden.. Nou "moet" ik binnenkort maar weer aan de slag haha;)

Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk

 
Pulled Wild Zwijn = Pulled Oervarken = Pulled Pork = Stickertje
Gefeliciteerd met je wilde Knor
 
Gezien je naam verwacht ik ook een bacon sticker tijdens de volgende international baconday. De knor is iig binnen, gefeliciteerd!
 
kapteyn zei:
Gezien je naam verwacht ik ook een bacon sticker tijdens de volgende international baconday. De knor is iig binnen, gefeliciteerd!
Ik zal eens kijken wat het inhoudt. Ben nieuw hier, maar meen het ergens gelezen te hebben..

EDIT:
Ik kan nergens een topic vinden over bacon day 2019, klopt dat? Wat is precies de bedoeling?

Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk
 
Lekker bezig Spekkie! Ik ga in de komende weken ook eens PP /zwijn maken op mijn nieuwe kamado. Bedankt voor de inspiratie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan