BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Picanha en chimmichurri

 
 

Bob

Stoker
Berichten
310
Afgelopen zondag was het zover , voor de eerste keer eens een picanha proberen.
Bij de slager een dorp verder een picanha besteld , zowaar een slager die wist waar ik het over had.
Een heel mooi stuk vlees , een keurige vetzijde.
Aangezien ik er nog geen ervaring mee had heb ik het maar simpel gehouden , alleen peper en zout.

Ongeveer 40 minuten op rond de 150 graden in de Weber 57cm met een beetje Jack Daniels houtsnippers , tot een kerntemperatuur van 47 graden.
Toen was het moment daar , direct afgrillen.
Wat een mooie steekvlammen !!!! , 2 tot 3 minuten per kant en toen eraf en rusten in alufolie.

Het was heerlijk , wat een smaak, en het vetgedeelte was lekker krokant en niet verbrand.
In combinatie met de chimmichurri (gebaseerd op het recept van Poetsertje , maar met wat minder rode wijnazijn) gepofte aardappels ,salade en stokbrood was het een heerlijke maaltijd.



De dag van tevoren , speenvarken met chimmichurri  ;) , chimmichurri had dan mooi de tijd om alle smaken lekker in elkaar te laten trekken.



2,4 kg staartstuk , ingewreven met peper en zout



En zo kwam hij er vanaf , het ruitpatroon is geen grillmark maar het ingesneden vet (uiteraard gedaan voordat de picanha de Q opging)



Helaas wazige foto (bierconsumptie ?) , was naar mijn smaak en die van mijn gasten perfect gegaard.
Niet teleurgesteld in mijn eerste Picanha en zeker voor herhaling vatbaar.
 
Mooi dat ingesneden vetje... ziet er zalig uit!
 
ziet er prachtig uit
 
Heerlijk!!
 
Chimmichurri met mooi stukje vlees is zo lekker. Afgelopen weekend met een stukje sucade gedaan. Wat een feest.
Je Picanha ziet er goed uit
 
Lurch , dat lekkers gedeeld met 4 volwassenen en 2 kinderen , 2 mensen waar ik op had gerekend kwamen niet.
Was wel veel , maar is toch opgegaan.  :)

Wel een prijzige vleessoort , maar wat een smaak !!!
 
Hoi Bob,

Ik zie dat je in het dorp naast mij woont. Ben je in mijn dorp naar de slager geweest (de Rooij in Berkel). Die weet inderdaad wat lekker vlees is. En hij is zeker niet goedkoop.
Afgelopen vrijdag bij www.thebutcherclubrotterdam.nl gegeten en daar kan je ook Picanha bestellen. Kost circa 24,50 per kilo. Heb begrepen dat sligro ookk mooi amerikaans vlees verkoopt.

Gr Peter
 
Klopt Peter , het was de Rooij en inderdaad niet echt goedkoop (ik geloof 27 per kilo betaald)
Moet wel zeggen dat de kwaliteit erg goed is.

Ik had gelijk ook wat T-bones gekocht en als een soort bonus gaf hij me een 750 gram T-bone mee voor de prijs van een speklap omdat hij het geen goede T-bone vond (bot stak een beetje uit , maar daar heb je op de Q toch geen last van omdat niet echt vlak hoeft te liggen)

Bedankt voor de tips , zal daar zeker ook eens kijken.
 
Ziet er lekker uit bob ik heb t vorige week ook voor de eerste keer gehad en vond t fantastisch en dat fakkellen is ook geweldig
 
Mooi gedaan hoor. Ziet er heerlijk uit.

Het is inderdaad een ontzettend lekker gerecht en persoonlijk vind ik um erg gemakkelijk om te bereiden! Alleen die chimdingus saus was niet goed gelukt bij mij  :blush:
Mocht je een stukje over hebben, koud is het ook heerlijk op een boterham of broodje!
 
Ziet er geweldig lekker uit die Picanha, zeker de ruitjes foto.
 
Terug
Bovenaan Onderaan