Beef en Steak

Eerste keer MOINK Balls op nieuwe tweede hands Q

• Onderwerp starter Onderwerp starter ZBBQZ
  • Startdatum Startdatum

ZBBQZ

Stoker
Zo mijn eerste echte post.

Verleid door het topic van noskos ben ik aan de slag gegaan volgens het in zijn topic beschrevene. Hier en daar een heel klein beetje wat afgeweken van de ingredienten.

Eerst even over de nieuwe tweede hands Q. Het is een Weber OTP 57cm. Ik had al een 47 en een WGA, maar de 47 is een beetje uitgeqed. Niet dat ik hem niet meer gebruik, maar de schuifjes onder zijn doorgeroest na 10 jaar buiten zonder hoes. Tijd voor een nieuwe erbij dus.

Via marktplaats een prima 57 kunnen scoren met een tweede rooster (sear). Super ding.

Nu dus de eertse keer dat ik hem gebruik en dan ook nog eens op een bijna onmogelijke lage temp. Het eerste wat ik gedaan heb is kijken of de temperatuurmeter in het deksel een beetje klopte. Dit heb ik gedaan met kokend water. Hieruit bleek dat er zo'n 10 graden te weinig werd aangegeven.

Nu ik dat wist heb ik wat weber brikettjes en wat houtskool (die ik op ga maken om over te stappen op goede kokos en black ranch) in de starter 1/4 vol aangestoken. Deze heb ik aan een kant van de Q gelegd. Daarna heb ik wat alu gebruikt om een hitteschild te fabriceren.

Hier de gemaakte MOINK Balls die gemaakt zijn van 1/2 rundergehakt en 1/2 tartaar gekocht bij een echte slager.
4YbtzGYl.jpg

Toen de temp in de Q stabiel bleef heb ik ze erop gelegd:

rfI7O8il.jpg

EL8qomIl.jpg

De temp bleef mooi stabiel en ik heb nog even de temp met een andere digitale meter gecontrolleerd:

3kweH7ql.jpg

Zo en nu snel terug naar de Q om te kijken of alles nog steeds ok is. MOINK Balls gingen er rond 4 uur op dus ik moet ze zo bestrijken!

dat ziet er al heerlijk uit, heb alle vertrouwen in die ballen van jou.

voor wat betreft de briketten, maak die webers maak snel op en stap dan over op de ecobrassa, kun je via het genootschap met korting kopen..
Ben benieuwd naar het eind resultaat

Zo net naar buiten naar de Q maar helaas was de temp net iets teveel gezakt:

2UnqfOMl.jpg

Toch weer even de schuif onder een tikie meer open straaks. Nu eerst het voorlopige resultaat:

5xIBKhrl.jpg

Na het insmeren met de BBQ saus (ook noskos):

uVF6Hi0l.jpg

Vervolgens nog even de kern temperatuur genomen:

KFbzqSUl.jpg

Die mag nog wel wat hoger. Ik heb het doorgegeven aan de souschef, dus die gebakken aardappeltjes kunnen nog iets lager  ;D

niet teveel kijken he, dan gaat je temperatuur aan de haal.
Verder zien ze er lekker uit

Nee Leo idd. Ik kijk alleen of de temp in de Q wel ok is. Ik schat vanaf nu gewoon in wat de kerntemp is. Als ik ze denk eraf te halen dan doe ik pas een check. Het deksel moest er net toch vanaf vanwege het aanbrengen va de saus. Temp in Q is nu weer rond 115 graden. Omdat die ballen net iets groter zijn als die noskos voor heeft gedaan, denk ik dat deze net 15 min langer moeten, wat denk jij?

het resultaat ziet er heerlijk uit!!

Ik vind je combinatie met tartaar wel goed gevonden, ben alleen benieuwd of het eindresultaat niet te droog is aangezien dit erg mager vlees is

Ik heb alweer honger gekregen, en ik heb net gegeten ... Ik ga van t weekend ook weer aan de MOINK balls, zin an!

Zo, ze waren echt heerlijk! Echt wat een lekkere ballen (noskos bedankt!). Kerntemp heb ik bij 59 graden afgetikt omdat zo low zonder smoker met weber briketten, niet makkelijk is. De as op de briketten verstikte het vuur teveel waardoor de temp uiteindelijk teveel zakte. Met meer kolen is de aanvangstemp echter te hoog denk ik waardoor je ook geen stabiel temperatuur verloop krijgt.

Pas om 18:45 was deze 59 kerntemp bereikt. De ballen waren heel sappig en toch gaar. Super lekker,  ik kan niet anders zeggen. de sous chef was niet heel erg blij met de vertraging maar gelukkig wel met het resultaat! ::)

@boldeagle door de lagere kerntemp (men schrijft eigenlijk 70 graden celcius voor) waren deze ballen met 1/2 runderghehakt, 1/2 tartaar echt super. Ik kan niet oordelen hoe ze bij 70 kerntemp zouden zijn. Ik zou ze in deze vorm de volgende keer tussen 60 en maximaal 65 houden denk. (mits vers en  dezelfde dag gehaald bij een goede slagerij. Pas op, want het betreft hier wel een bewerkt product waar daarna ook nog eens ei aan toe wordt gevoegd, wat salomonella kan bevatten. Deze gaat snel dood bij 60 graden.)

Ik was overigens vergeten te vermelden dat ik appel als rookhout heb gebruikt (snippers) en dat de ontbijtspek ook bij de slager vandaan kwam en dat was te proeven!

Ik zit nog uit te buiken, maar leg er maar een paar op een schoteltje. Die eet ik straks wel op, koud zijn ze ook lekker ;)

Ik heb de helft over. Kom maar proeven  8)

structor zei:
Als je nog ballen over hebt wil ik ze ook wel proeven  ::)
Nee Emiel, netjes wachten tot je bent uitgenodigd :)

Voor de meeste is het toch te ver rijden :D

structor zei:
Je kent toch het principe van de forum jongste. Ben je net nieuw moet je bezorgen  ;) ;)

Oh sorry dat had ik even gemist. Morgen wilde ik spareribs (baby back) doen, maar daar kom ik door al dat bezorgen dan niet aan toe. Zo blijf ik natuurlijk een rookie.

Ik heb dus alles zelf maar opgegeten en morgen hou ik ook niets over >:( ;D

Z.

Terug
Bovenaan Onderaan