BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Memphis style dry rub ribs

patrick1976

Vuurmaker
Berichten
64
Ik ben dol op spareribs, trouwens iedereen van ons gezin.
Dus vandaag maar eens besloten om de ribbels op een andere wijze, dan dat ik normaal doe, klaar te maken.
Normaal smeer ik ze eerst in met mosterd, dan de rub erop, inpakken, een uurtje in de koelkast en dan op de smoker op 110 gr, voor 2,5 uur, daarna insmeren met bbq saus, inpakken, 1,5 uur terug op de smoker, en dan zijn ze zoals wij ze graag eten, botermals.
Nu toch maar eens anders.
Ribs kruiden, inpakken, 2 uur in de koelkast, ondertussen de smoker voorverwarmen op ongeveer 110 tot max 120.
Dan de ribs erop voor een duur van ongeveer 3,5 uur, en na elk uur een keer besproeien met een mix van appesap en appelazijn.
Daarna inpakken in alu folie, en terug op de smoker voor ongeveer 30 minuten.
Resultaat viel me in het geheel niet tegen, lekker mals en sappig, en toch nog een goeie bite.
Gebruikt rookhout was beuken en appel. De briketten waren kokos briketten van HotDevil.

Nu nog even een paar plaatjes bij het praatje.

f9a3efe90ff8bc931a10c573b10c172c.jpg


ba7db292b21c3a0e7ed67e48cd93532d.jpg


e59b3c0e41315fbf70b9826951af4b9a.jpg


64acc49710483b71b63d3acd87feae8d.jpg


a1772d32fc87ec274efba59f20ebae1d.jpg




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Lekker hoor!
 
Maar dit zijn toch geen dry rubs? Ik ken ze allen van de site hier en dan doen je ze 2 uurtjes boven hoog vuur op de WSM met elk kwartier een kwastje en op het eind de rub erop, vandaar ook dry rubs. Geen saus, geen inpakken.. resultaat ziet er goed uit hoor, maar dit lijken me meer 3,5-0,5 rubs..
 
Holkers zei:
Maar dit zijn toch geen dry rubs? Ik ken ze allen van de site hier en dan doen je ze 2 uurtjes boven hoog vuur op de WSM met elk kwartier een kwastje en op het eind de rub erop, vandaar ook dry rubs. Geen saus, geen inpakken.. resultaat ziet er goed uit hoor, maar dit lijken me meer 3,5-0,5 rubs..
Dry rubs moeten toch juist niet boven hoog vuur? Maar eerder 3-2-1 en rond de 110-120c?


Sent from my BV7000 PRO using Tapatalk

 
FYI: IKEA pannenrekje is een top tooltje voor ribs.. Kunnen er meer op en je kan ze makkelijk insprayen zonder ze op te pakken ;-)

Sent from my BV7000 PRO using Tapatalk

 
@TheJoster: op een WSM (zonder waterpan) heb je een mooie ruimte tussen vlees en vuur. Dan druipen de sappen mooi op het vuur en rookt dat je vlees weer. Kaal de ribben erop en pas aan het einde droge rub erop. Is trouwens m'n favoriete manier van ribs maken!
 
Was een gedeeltelijk recept van de bbqpitboys, dryrub, dus zonder bbqsaus bereiden.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Lekker
 
Terug
Bovenaan Onderaan