BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Maminha/Tri-Tip

 

Rollie

Stoker
Berichten
290
Gisteren heb ik voor het eerst Tri-Tip gemaakt.
Bij Beef & Steak een mooie Tri-Tip besteld van rond de 1,2 kilo.
Deze heb ik zo goed mogelijk ontdaan van alle vliezen en overtollig vet aan de onderkant. Een klusje waarin ik nog wel wat oefening kan gebruiken, maar wat gelukkig wel steeds beter gaar.

Ruim van te voren heb ik de fatcap ingesneden en ruim voorzien van grof zeezout. De overige zijden heb ik voorzien van de Beefalicious rub van Smokey Goodness. Een rub met een hintje koffie erin.

Voor de bereiding heb ik gekozen voor de reverse sear methode.
De Q heb ik opgestookt naar zo'n 110 graden en een blokje kersenhout toegevoegd als rookhout. Voor het plaatsen van het vlees heb ik het overtollige zout van de fatcap geklopt.

Het vlees heb ik laten garen tot een kerntemperatuur van 48 graden. Tijdens het rusten de Q opgestookt en boven direct vuur de Tri-Tip nog een lekker korstje meegegeven.

Het vlees was heerlijk sappig en bijzonder smakelijk. Alleen bij het dunne gedeelte op sommige plekken iets te zout. Volgende keer dus iets minder rub op het dunnere uiteinde, of wellicht zelfs zonder Rub en alleen zeezout op de fatcap.

Hieronder de foto's.



20200812_142347.jpg


20200812_144003.jpg


20200812_180041.jpg


20200812_180033.jpg


20200812_182746.jpg


20200812_184622.jpg


20200812_185233.jpg
 
Lekker hoor. Alles op zeker?
 
Tri-tip, heerlijk! Mooie garing ook zeg!

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Ziet er mooi uit. Misschien nog wel lekkerder (meer rundsmaak) dan picanha. En (nog) vriendelijker geprijsd. Wordt ook veel aan de westcoast bereid, met Mexicaanse invloeden. Leuk en bovenal lekker om er een tostada van te maken!

A95A2FC1-2353-45F1-8F2A-33D41BA63519.jpeg
 
Ziet er mooi uit. Misschien nog wel lekkerder (meer rundsmaak) dan picanha. En (nog) vriendelijker geprijsd. Wordt ook veel aan de westcoast bereid, met Mexicaanse invloeden. Leuk en bovenal lekker om er een tostada van te maken!Bekijk bijlage 6929
Dank voor de tip! Leuk al die verschillende toepassingen en variaties. Ik weet nog niet half wat er allemaal mogelijk is!
 
Ziet er erg lekker uit.
Nu heb ik hier een vraag omdat ik het vlees een enkele keer verkeerd snij. Op de laatste foto van de topic starter ziet het er naar uit dat het vlees met de draad mee gesneden is. Ik heb geleerd dat je haaks op de draad moet snijden. Zie ik het verkeerd of zijn er uitzonderingen?
 
Ziet er erg lekker uit.
Nu heb ik hier een vraag omdat ik het vlees een enkele keer verkeerd snij. Op de laatste foto van de topic starter ziet het er naar uit dat het vlees met de draad mee gesneden is. Ik heb geleerd dat je haaks op de draad moet snijden. Zie ik het verkeerd of zijn er uitzonderingen?
Bij tri tip verloopt de draad van het vlees. Is bij het snijden dus even opletten dat je op de draad blijft snijden.
 
Ziet er erg lekker uit.
Nu heb ik hier een vraag omdat ik het vlees een enkele keer verkeerd snij. Op de laatste foto van de topic starter ziet het er naar uit dat het vlees met de draad mee gesneden is. Ik heb geleerd dat je haaks op de draad moet snijden. Zie ik het verkeerd of zijn er uitzonderingen?

Het deel wat op de foto reeds gesneden is had de draad in een andere richting. Dus eerst het stuk in tweeën gedeeld, en daarna de stukken tegen de draad in in plakken gesneden.
Dus dat andere deel ben ik vanaf dat kleine puntje haaks op de draad gaan snijden

Door de korst en vetcap was het overigens wat moeilijk te zien, dus ik sluit niet uit dat ik er iets naast zat bij het initieel opdelen in grote stukken. Masr volgens mij had ik m heel redelijk.

In het uiterste punt van het dunne deel verspringt de draad weer, dus ook daar weer net anders moeten snijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan