BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer L&S spareribs

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.126
Voor alles een eerste keer. Ik had wel al veel spareribs H&F gemaakt, maar nu de eerste keer L&S volgens de 3-2-1 methode. Echter waren ze niet zo enorm dik bevleesd en dacht ik te gaan voor 2,5-1,5-1 :D

Eerst de vliesjes eraf. Bij de eerste ging het goed, maar bij de 2de zat er precies nog een vliesje onder dat ik er helemaal niet af kreeg. De 3de ging dan weer prima.
Eerst ff met olijfolie insmeren en de Noskos spareribs rub erop.
Ik heb ze daarna 2,5u bij een roostertemperatuur van rond de 100 à 105° laten roken met een chunk appel en een chunk peer in die volgorde. De geur was weer heerlijk. En een keer of 2 ze geneveld met een mengeling 50/50 appelazijn en appelsap.

Wel gemerkt dat ik hem niet geheel stabiel heb en dat ik hem toch om de 20 à 30min een tikje moet bijregelen aan de topvent. Dus tussendoor weg gaan zit er nog niet in :D

Na die 2,5u ze ingepakt met enkel wat boter, want voor ons hoeft het niet overdreven zoet te zijn en dus geen agave of bruine suiker. Wel heb ik ze aan 2 zijdes netjes nog eens goed ingeneveld met de appelsap/appelazijn. Na 1,5u haalde ik ze eruit en zag dat zelfs de beentjes er al op sommige plaatsen door kwamen. Dus vreesde er wat voor.

Dan heb ik 1 gewoon droog gelaten en nog eens ingespoten met de mengeling appelsap/appelazijn wat ik tussendoor nog eens gedaan heb op de Q zelf. De andere 2 heb ik voorzien van 2 verschillende wet rubs die op een foto op de achtergrond staan.

Omdat de beentjes er al uit kwam, durfde ik dat uur niet meer aan en heb ze dus nog 30 min erop gelegd.
Vermits ik er wat voor vreesde, waren de smaken wel overheerlijk. Niet te zoet en zelf mijn vrouw vond de 3 stukken die ze geproefd had wel in orde. Maar het beentje is nog steeds haar ding niet. Wat me wel opviel is dat van 1 en dezelfde rib er delen waren die echt fall of the bone waren en andere delen wat meer beet. Voor mezelf vind ik dat niet erg omdat ik ze allemaal graag eet. Soms hoor ik mensen zeggen dat je het vlees van de botjes kan zuigen, maar dat was nu niet het geval. Het vlees was dan wel niet 'super'sappig, maar wel heel zacht en lekker. Soms heb je wel eens van die hele sappige, maar daar ben ik nog niet uit wat ik daarvoor moet doen.

Al bij al een super goede eerste L&S run, maar als ze dun bevleesd zijn moet ik toch wat experimenteren met de uren die ik aan ga houden. Het nog 3 stuks liggen van dezelfde lichting.

IMG_9512.JPEG


IMG_9514.JPEG


IMG_9515.JPEG


IMG_9518.JPEG


IMG_9519.JPEG


IMG_9521.JPEG


IMG_9522.JPEG


IMG_9528.JPEG


IMG_9531.JPEG
 
Lekker botjes knabbelen, goed gelukt. :)
 
mooie ribben hoor. dat moet wel gesmaakt hebben
voor de sappigheid/stevigheid van het vlees ben je ook sterk afhankelijk van de rib zelf. Hoeveel vet en zo.
En dat het vlees zich terugtrekt van het bot, dat is nou eenmaal zo, soms wat meer, soms wat minder
 
mooie ribben hoor. dat moet wel gesmaakt hebben
voor de sappigheid/stevigheid van het vlees ben je ook sterk afhankelijk van de rib zelf. Hoeveel vet en zo.
En dat het vlees zich terugtrekt van het bot, dat is nou eenmaal zo, soms wat meer, soms wat minder

Het vlees terug trekken weet ik dat dit gebeurt. Maar als ge goed kijkt bij de foto's achteraan is dat de botjes in het midden vrij komen. Daar had ik me niet aan verwacht. Dit kwam puur na de sessie in de alu folie. Dus daarom dat ik mss de uren wat anders had moeten nemen ofwel is het omdat ze niet al te veel bevleesd waren. Ik durfde hierdoor ze niet meer 1 uur te laten liggen bij de laatste sessie. Geen idee of dat kwaad kon.
 
Mooie run. Bljj dat het iedereen gesmaakt heeft. Varieren in smaken is ook mooi.
Niet iedere ribbel is hetzelfde. Zoals ridevi ook al aangeeft.
Laatst ook twee verschillende structuren. Is evengoed niets van over gebleven.
 
Het vlees terug trekken weet ik dat dit gebeurt. Maar als ge goed kijkt bij de foto's achteraan is dat de botjes in het midden vrij komen. Daar had ik me niet aan verwacht. Dit kwam puur na de sessie in de alu folie. Dus daarom dat ik mss de uren wat anders had moeten nemen ofwel is het omdat ze niet al te veel bevleesd waren. Ik durfde hierdoor ze niet meer 1 uur te laten liggen bij de laatste sessie. Geen idee of dat kwaad kon.
Dat de botjes aan de onderzijde van de rib (de holle kant zeg maar) zichtbaar zijn komt omdat aan die zijde weinig vlees zit.
Als de botjes aan de bovenzijde (de bolle kant) zichtbaar zijn heb je ribben met weinig vlees, dunbevleesd dus.
en als er niet veel vlees aan de ribben zit, hoeven ze minder lang te garen uiteraard.
ik kies dan vaak voor 2-1-1
door overigens je ribben met bbq saus af te lakken zie je minder van de botjes uiteraard
 
Dat de botjes aan de onderzijde van de rib (de holle kant zeg maar) zichtbaar zijn komt omdat aan die zijde weinig vlees zit.
Als de botjes aan de bovenzijde (de bolle kant) zichtbaar zijn heb je ribben met weinig vlees, dunbevleesd dus.
en als er niet veel vlees aan de ribben zit, hoeven ze minder lang te garen uiteraard.
ik kies dan vaak voor 2-1-1
door overigens je ribben met bbq saus af te lakken zie je minder van de botjes uiteraard

Ze kwamen alleen maar vrij aan de holle kant.
Volgende keer eens kijken voor dikbevleesde.
 
Mooie run. Bljj dat het iedereen gesmaakt heeft. Varieren in smaken is ook mooi.
Niet iedere ribbel is hetzelfde. Zoals ridevi ook al aangeeft.
Laatst ook twee verschillende structuren. Is evengoed niets van over gebleven.
Iedereen is veel gezegd. Mijn vrouw heeft er 3 genomen en mijn zoontje niks. Die wil alleen maar fake kipnuggets of chipolata.
Ik had de helft van de 3 ribben snel naar een vriend gebracht die thuis zit met covid19. Maar vermits zijn smaak en reuk weg is, kon hij niet goed oordelen 😬 Zijn vriendin vond ze wel heel goed. Zij heeft haar smaak nog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan